Ook van mijn kant toch nog even een reactie.
Ik ben zelf woonachtig in de stad, en ben er na de tweede melding toch maar even naar toe gereden. Ik heb de brand dus niet vanaf het begin meegekregen, maar arriveerde toen het middengedeelte al behoorlijk in brand stond. Vanaf dat moment vorderde de brand erg snel, en ik denk dat de wind daar een belangrijke rol in heeft gespeeld. In minder dan 5 minuten stond niet alleen het midden gedeelte in brand, maar stond ook het dak van het linker gedeelte (gezien vanaf de laatst geposte foto) volledig in brand.
Van brand compartimenten heb ik geen verstand, maar de brand sloeg dusdanig snel om zich heen, dat ik niet denk dat het met brandcompartimenten (als die al niet in het pand zaten) minder snel zou zijn gegaan. De brand verplaatste zich behoorlijk snel via het dak, en later ook via de buitenkant (naar wat ik heb vernomen via het materiaal waar de koperen platen aan bevestigd waren). Zijn brandcompartimenten bestand tegen het doorslaan via het dak en de gevel?
Het laatste persbericht vind ik overigens ietwat kort door de bocht. De sloten die in de buurt lagen zijn hooguit 40 cm diep, en ik vraag me af hoeveel water je daar uit kunt krijgen. Ik heb overigens wel foto`s gezien dat er 2 voertuigen water uit die sloten (proberen?) te winnen.
Ik denk dat de wind de grootste "boosdoener" in dit hele verhaal is geweest, aangezien het behoorlijk stevig waaide. Ik neem aan dat de brandweer er in het begin alles aan gedaan heeft om verdere uitbreiding te voorkomen (ik heb dit niet met eigen ogen kunnen zien), en vind het ook een beetje jammer dat er zulke reacties verschijnen in de media van buurtbewoners.
Overigens moet ik er niet aan denken wat er was gebeurd als dit op een door de weekse (school)dag had plaats gevonden!