Bijzondere "brandstichting"

Auteur Topic: Bijzondere "brandstichting"  (gelezen 2626 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 19 oktober 2010, 23:38:46
http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=3494

maandag 18 oktober 2010  St Nicolaasga



Zondagavond is een boerderij aan de Scharleijen in Sint Nicolaasga in vlammen opgegaan.

Onder toeziend oog van de St Nykster brandweer heeft filmmaatschappij Waterland Film en TV uit Amsterdam, de leegstaande en vervallen boerderij volledig af laten branden. Dit ten behoeve een nieuwe TV serie die in 2012 op de tv zal komen: Het geheim van Barslet.
Voor de serie zijn op meerdere plaatsen in Fryslan opnames gemaakt.

Er is lang naar een leegstaande boerderij gezocht die ook af mocht branden. In Ureterp was wel een boerderij die gesloopt moest worden, maar de gemeente Opsterland verleende geen toestemming om die dan maar in brand te zetten. De gemeente Skarsterlan deed dat wel en zo vonden de opnames dus in St Nicolaasga plaats.

In zeer korte tijd waren de opnames klaar en was de boerderij volledig afgebrand. De St Nykster brandweer verleende ondersteuning in de vorm van beveiliging, maar hadden ook een rol als zichzelf in de opnames.

Na afloop heeft de brandweer de nog nasmeulende restanten geblust. Er kon op een geslaagde draaidag worden teruggekeken.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het "bijzonder" te noemen dat hier medewerking aan wordt verleend omdat het toevallig om een filmopname gaat. De brandweer zelf mag nog niet eens een plankje in de brand steken om te oefenen. En voor een filmopname kan er een heuse boerderij in vlammen op gaan.
 
Let bij de film op de "details"....... :-X




riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2010, 07:38:04
http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=3494
Ik vind het "bijzonder" te noemen dat hier medewerking aan wordt verleend omdat het toevallig om een filmopname gaat. De brandweer zelf mag nog niet eens een plankje in de brand steken om te oefenen. En voor een filmopname kan er een heuse boerderij in vlammen op gaan.
 
Let bij de film op de "details"....... :-X


Zo bijzonder is dat niet hoor.  :) En ook de brandweer steekt wel eens wat aan voor een oefening (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/20-overige/4676-oefendag-brandweer-westland). Er wordt overigens vaak getraind in slooppanden en die worden dan ook wel eens aangestoken. Meestal gebeurdt dit met vuurkorven of oliedrums  (http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/4284-brandweer-oefent-in-slooppanden). De brandweer oefend niet in het af laten branden van een gebouw maar het bestreiden van een binnenbrand. Het af laten branden van een gebouw heeft voor de brandweer dus geen meerwaarde
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2010, 12:06:20
De brandweer oefend niet in het af laten branden van een gebouw maar het bestreiden van een binnenbrand. Het af laten branden van een gebouw heeft voor de brandweer dus geen meerwaarde

Je laatste zin begrijp ik ff niet hoor. Dat is dan toch juist realistisch oefenen? Het gaat er niet om om een pand af te laten branden maar dat wel als middel te gebruiken om een brand te bestrijden.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2010, 15:09:39
Voor Zwartboek is er zelfs een echte boerderij opgeblazen met explosieven!  :D
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2010, 20:51:30
Voor Zwartboek is er zelfs een echte boerderij opgeblazen met explosieven!  :D

Dat zijn de leuke dingen! :P
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2010, 01:47:49
De leukere dingen  ??? In de dagelijkse praktijk komt het hele circus op gang en kost het de maatschappij handen vol geld, zo'n brand. Ooit hebben wij eens een boerderij gecontroleerd af willen laten branden, maar dat ging er bij de heren milieu(welke meteen opgetrommeld worden bij een brand)  niet in, de brand moest meteen en het liefst zo snel mogelijk uit wegens het milieu.

Nu wordt er ter vermaak van de mens een boerderij in brand gestoken en kan ineens alles? En is het leuk?  :-\ :-X


edit: De gemeente heeft vast een flinke donatie ontvangen van de filmmaatschappij. Levert de burger weer korting op, op de onroerendgoed belasting....


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2010, 07:50:10
Je laatste zin begrijp ik ff niet hoor. Dat is dan toch juist realistisch oefenen? Het gaat er niet om om een pand af te laten branden maar dat wel als middel te gebruiken om een brand te bestrijden.

Ik bedoelde dat voor de film misschien een hele boerderij tot de grond toe af laten branden misschien leuk is maar dit geen meer waarde heeft voor de brandweer omdat we juist binnenbranden moeten oefenen. Het zelfde wat jij bedoeld :)

En omdat het pand niet helemaal tot de grond toe afbrand maar gewoon gesloopt wordt is het vaak niet/minder bekend dat de brandweer daar realistisch geoefend heeft
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2010, 08:37:01
Welk voordeel heeft het om een pand volledig te laten afbranden met brandweerpersoneel als observator????
Je kan de brand lezen, G-RSVT, je kan de evolutie zijn in het brandproces, je staat erbij van het moment van aansteken tot het moment van doven. Iets wat menig brandweerman normaal gezien nooit zal meemaken (anders zit er iets fout  98uiye ).
Dus je kan hier heel veel, echt heel veel van opsteken. Nu bij deze opnames had men waarschijnlijk niet de mogelijkheid om ook nog wat reële brandbestrijdingstechnieken te oefenen, maar toch zullen de mensen die daar ter plaatse waren bepaalde zaken gezien hebben en zullen zij deze kunnen meenemen als bagage bij hun verdere loopbaan bij de brandweer.

Dus heeft het laten afbranden van een pand voor de brandweer een meerwaarde, moet dit kunnen en leert men er iets van bij? Ik kan hier over de volledige lijn positief op antwoorden.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2010, 13:09:22
Ik had deze brandstichting in twee stappen gedaan. Gebruik het gebouw eerst voor kleinen inzetoefeningen, binnenbrand, blust deze af, doe een volgende inzet enz. Oefen eens met en zonder overdrukventilatie, kijk wat natuurlijke ventilatie doet. Als het gebouw toch plat moet is dit een mooie gelegenheid, haal wat oude meubels op de de puinstort van de gemeente en klaar.
Tweede stap. Het afbrand scenario, en dan net alsl onze zuiderbuur zegt, ook dan kan je heel veel informatie halen uit het brand verloop. Heel mooi die rookgas opbouw dikker wordende rook en dan plotseling de ontsteking. (tweede raam van rechts voorzijde)
Je had er zelfs met 1-7 een test kunnen houden.......... 098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2010, 13:31:53
Bij de laatste 20 seconden van de film, hoe ver staat men daar van de gevel af? ::)
343, never forget.