Tsja het is en blijft een lastig punt met één "single Point of Failure": de KPN Wijkcentrale (maar dat was vermoedelijk ook met het oude net zo???).
met meerdere DSL verbindingen kun je prima een redundante verbinding opzetten, en er zelfs nog een noodvoorziening via mobiel internet mee maken.
De high-end apparatuur van Cisco bieden prima betrouwbaarheid. Alleen moet het wel buiten het reguliere internet verkeer blijven. Ik kan me nog herinneren dat destijds op 11/9 dat internet vrijwel verstopt zat..... Maar dat zal KPN ongetwijfeld ondervangen met separate VLAN's/PVC's in de glasvezels.
Anderzijds aanmerkelijk meer techniek tussen de twee telefooontoestellen, en techniek kan kapot, dus gevoelsmatig zou het een stap terug kunnen lijken. Of dat het echt zo is kan ik helaas niet beoordelen. Maar je mag professionele VoIP verbindingen in elk geval niet vergelijken met een willekeurige thuis-VoIP accountje en/of skype.
Bovendien: zullen zo langzamerhand de meeste gemeentehuizen, politieburo's redundant glas verbindingen hebben?? dan is nl dat ene "single point of failure" ook weg...