Nationaal noodnet wordt VOIP

Auteur Topic: Nationaal noodnet wordt VOIP  (gelezen 5740 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:14:33
Klopt, toen ik 2 jaar geleden in een gemeentehuis werkte was hier al sprake van.
Ook gemeentehuizen zijn aangesloten op het noodnet. Echter wat mij verbaasde is dat het net maar 1 x per maand getest werd.

Bij Voip zou ik dat toch maar wat vaker gaan doen.  0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:21:55
Klopt, toen ik 2 jaar geleden in een gemeentehuis werkte was hier al sprake van.
Ook gemeentehuizen zijn aangesloten op het noodnet. Echter wat mij verbaasde is dat het net maar 1 x per maand getest werd.

Bij Voip zou ik dat toch maar wat vaker gaan doen.  0098

Voip bied ondersteuning voor constante monitoring (tot aan de router)  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:30:14
Voip bied ondersteuning voor constante monitoring (tot aan de router)  ;)

Tot aan de router. Dat zeg je goed. Ik heb meegemaakt dat alles tot aan de router goed is en toch de telefoon niet overgaat of de lijn "dood" is.
Vaak ligt het dan toch aan de instellingen van het toestel. Mensen drukken n.l. op de gekste toetscombinaties en daarmee veroorzaken ze zelf een probleem.

Een voorbeeld hebben we meegemaakt en ondervinden we soms nog bij het gebruik van C2000.
Je moet er voldoende verstand van hebben om er goed mee om te kunnen gaan. Nu hebben de meeste instanties wel een eigen helpdesk dus kunnen deze mensen goed de problemen verhelpen maar in tijd van echte nood en crisis weet ik niet of alles op tijd gebeurd.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


duijv023

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • gewoon een gemotiveerde BHV'er
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:35:53
Tsja het is en blijft een lastig punt met één "single Point of Failure": de KPN Wijkcentrale (maar dat was vermoedelijk ook met het oude net zo???).
met meerdere DSL verbindingen kun je prima een redundante verbinding opzetten, en er zelfs nog een noodvoorziening via mobiel internet mee maken.
De high-end apparatuur van Cisco bieden prima betrouwbaarheid. Alleen moet het wel buiten het reguliere internet verkeer blijven. Ik kan me nog herinneren dat destijds op 11/9 dat internet vrijwel verstopt zat..... Maar dat zal KPN ongetwijfeld ondervangen met separate VLAN's/PVC's in de glasvezels.

Anderzijds aanmerkelijk meer techniek tussen de twee telefooontoestellen, en techniek kan kapot, dus gevoelsmatig zou het een stap terug kunnen lijken. Of dat het echt zo is kan ik helaas niet beoordelen. Maar je mag professionele VoIP verbindingen in elk geval niet vergelijken met een willekeurige thuis-VoIP accountje en/of skype.

Bovendien: zullen zo langzamerhand de meeste gemeentehuizen, politieburo's redundant glas verbindingen hebben?? dan is nl dat ene "single point of failure" ook weg...