''De verkeers(eigen)veiligheid gaat nog altijd voor. Waar je op uitrukt is immers toch al gebeurd en een minuutje later zal er doorgaan weinig meer toe doen (m.u.v. reddingen of situaties waar accuut gevaar drijgt. e.d.)''
om de verkeersveiligheid te waarborgen moet er juist wel met licht en geluid gereden worden, om de mede weggebruikers er op te attenderen dat er een voertuig met een dringende taak aan komt, en als de automobilisten dan geen ruimte geven, zou je er eigenlijk gewoon overheen moeten, wie niet ''horen'' wil zal moeten voelen.
het prio2 verhaal is eigenlijk een dom verzinsel, je heb of haast(prio1) of niet(prio3), dus eigenlijk met of zonder.
dat ene minuutje konden er wel eens 10 worden, de weggebruiker gaat alleen voor blauw aan de kant.(als hij dat al doet)
gelukkig mag de bevelvoerder in het voertuig eenmaal op de weg zelf opschalen naar prio1 als hij dit gezien de verkeerssytuatie nodig vindt, zonder tussenkomst van de meldkamer, hij moet dit alleen aan de meldkamer melden(de centralist kan namenlijk de verkeerssytuatie niet inschatten)