GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Omgeslagen sleepboot Berghaven - Hoek van Holland 11-11-2010  (gelezen 48940 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #140 Gepost op: 28 november 2010, 22:46:56
Volgens mij is dit hetzelfde filmpje als wat Palmpie heeft gepost op 16 november om 23.05 uur.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #141 Gepost op: 29 november 2010, 01:10:34
Volgens mij is dit hetzelfde filmpje als wat Palmpie heeft gepost op 16 november om 23.05 uur.

Je hebt helemaal gelijk, over het hoofd gezien, excuses...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #142 Gepost op: 24 december 2010, 21:29:04
http://www.echo.nl/ro-ma/buurt/redactie/1112830/hoekse.helden.krijgen.spelden/

Hoekse helden krijgen spelden
Redactie - 23 december 2010
Reageer op dit artikel
De drie Hoekenezen die tijdens de Ouderjaarsborrel in het zonnetje werden gezet. (Foto: Roel Dijkstra)

HOEK VAN HOLLAND - Tijdens de Eindejaarsborrel zijn drie Hoekenezen in het zonnetje gezet. Mevrouw Van der Wel-Koelewijn, de heer Eichelsheim en de heer Verheul kregen van de voorzitter van de deelgemeente Hoek van Holland Hestia Reukema de zilveren Hoek van Holland-speld.

De heer Eichelsheim kreeg de zilveren Hoek van Holland-speld, vanwege het daadkrachtig handelen van het Loodswezen tijdens de ramp met de sleepboot Fairplay 22. Dit vond plaats in de monding van de Nieuwe Waterweg op donderdag 11 november. Het ongeluk gebeurde terwijl de Fairplay 22 samen met een andere sleepboot de veerboot Stena Brittanica assisteerde vanwege de onstuimige weersomstandigheden. De sleepboot was bemand met een vijftal bemanningsleden; drie daarvan hebben de sleepbootramp overleefd. Het Loodswezen heeft als bedrijf direct gereageerd en met name de tenderbemanning heeft de eerste minuten na de ramp een cruciale rol gespeeld tijdens de grootscheepse zoekactie. De drie overlevenden zijn door loodstenders in de Berghaven aan het ambulancepersoneel overgedragen. Daarnaast heeft de heer Eichelsheim, als directeur van het Loodswezen, onmiddellijk na de ramp alle faciliteiten van het Loodswezengebouw ter beschikking gesteld aan de diverse overheidsinstanties.

EHBO

Mevrouw Van der Wel-Koelewijn ontvangt de zilveren Hoek van Holland-speld, omdat zij als vrijwilliger van de EHBO Hoek van Holland veel heeft betekend voor de Hoekse gemeenschap en dit tot op de dag van vandaag nog steeds doet. Mevrouw Van der Wel-Koelewijn is al jaren lid van de EHBO-vereniging. Zij heeft haar Eenheidsdiploma gehaald in 1990 en is hierop aansluitend de kadercursus gaan volgen en werd al snel kaderinstructeur bij het Rode Kruis. Zij maakte toen al deel uit van het vrijwilligersteam dat EHBO-A lessen gaf op de basisscholen in Hoek van Holland. Deze lessen worden nu nog steeds door haar en haar team namens de EHBO-vereniging Hoek van Holland gegeven. Mevrouw Van der Wel-Koelewijn is momenteel één van de vaste kaderinstructeurs van de EHBO-vereniging Hoek van Holland. Daarnaast is zij nog steeds te zien als EHBO-vrijwilligster bij diverse Hoekse evenementen, zoals de Jeugdwielerronde. In al die jaren heeft ze zich bewezen als een 'echte' verenigingsvrouw.

De heer Verheul ontvangt de zilveren Hoek van Holland-speld als blijk van waardering voor zijn vele verdiensten en inspanningen voor de Hoekse gemeenschap. Op 29 maart 1993 kwam hij in dienst bij de luchtmacht Brandweer en op 1 april 1999 begon hij bij de luchthavenbrandweer van Rotterdam Airport. Niet veel later sloot de heer Verheul zich aan bij het vrijwillige brandweerkorps Hoek van Holland en op 1 november 2000 ging hij werken bij preventie van het District Noord. Op 1 september werd hij brandmeester. Op 9 september 2009 werd Richard getroffen door een hersenbloeding hetgeen zijn hele leven stil legde en een enorme impact heeft op zijn gezin. Hij heeft enorm teruggeknokt en functioneert momenteel weer zelfstandig op zijn huidige functie bij de afdeling brandveiligheid van District Waterweg.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #143 Gepost op: 16 maart 2012, 10:42:34
Snelheid cruciaal bij kapseizen Fairplay 22

Hoek van Holland - De relatief hoge snelheid waarmee de Fairplay 22 voer, speelde eind 2010 een cruciale rol bij het kapseizen van de sleepboot. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
 
De onderzoeksraad wil meer aandacht voor het gevaar dat sleepboten lopen bij het aanbrengen van een sleepverbinding met schepen. Dat gebeurt veelal met relatief hoge snelheden en dat brengt de nodige risico’s met zich mee. Daarom pleit de raad voor een maximum snelheid in de Rotterdamse haven. De havenmeester moet daar strikt op toezien.

Opleiding verplichten
 Ook vindt de onderzoeksraad dat minister Schultz moet nagaan welke mogelijkheden er zijn om de opleiding tot sleepbootkapitein te verplichten voor alle kapiteins op Nederlandse sleepboten en op sleepboten in Nederlandse havens. Die verplichting is er nu alleen voor kapiteins van sleepboten met een zeer groot vermogen. De onderzoeksraad raadt de minister ook aan te onderzoeken of een soort zwarte doos voor nieuwe sleepboten verplicht kan worden.

Stabiliteit
 Eerder werd al bekend dat de Fairplay problemen had met de stabiliteit. Daardoor, en doordat een aantal ventilatieopeningen niet was afgesloten en er daardoor water naar binnen stroomde, kapseisde de boot relatief snel. Ook bij andere sleepboten van dit type zou als het schip helt te snel water binnenkomen via de ventilatieopeningen.
 
In november 2010 sloeg de sleepboot Fairplay 22 bij harde wind om tijdens sleepwerkzaamheden. De machinist en de kapitein van het schip kwamen daarbij om het leven en een ander bemanningslid raakte gewond. De rederij Fairplay Towage heeft laten weten geen reactie te geven op het rapport.

http://www.mediatv.nl/2011/nieuws/7523/Snelheid_cruciaal_bij_kapseizen_Fairplay_22.html