GRIP 1 Middel HV Instorting bouwplaats B-Tower Hennekijnstraat - Rotterdam 21-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Middel HV Instorting bouwplaats B-Tower Hennekijnstraat - Rotterdam 21-10-2010  (gelezen 37769 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

DistrictZuid

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • brandweer vrijwilliger & verpleegkundige
p2kflex
21:03:31 21-10-10GROUP-1PRIO 2 BR301 Hennekijnstraat Rotterdam HV personen betrokken (Middel Hulpv.: ja) (grip: 1) Vak: 5991211
GRIP 11400301BRW Rijnmond Oost (BR 30.1 Vrijwilligers Nachtdienst)
p2kflex
20:58:52 21-10-10GROUP-1PRIO 2 AL221 Hennekijnstraat Rotterdam HV personen betrokken (Middel Hulpv.: ja) (grip: 1) Vak: 5991211
GRIP 11400221BRW Rijnmond Noord (Frobenstraat) (Kazernealarm)


Ik neem aan dat men momenteel bezig is het geheel stabiel te krijgen?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
p2kflex
21:36:57 21-10-10GROUP-1A1 AMBU 17105 Hennekijnstraat Rotterdam rt bon 83087
1420005Ambu 17-105 (AZRR / RHRR - Ambulancezorg / Regionale Hulpverleningsdienst)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Luer-lock

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 285
Betekent dat, dat het niets te maken heeft met de daadwerkelijke grote van een incident, maar alleen of er METHANE gebruikt wordt of niet?

Even off-topic:

Het gebruik van METHANE op zich zegt niets over de grootte van een incident/hoeveelheid slachtoffers (evenals bij GRIP)
Bij bijvoorbeeld een beknelling op een (snel)weg met een auto, wordt bij ons ook de METHANE aan de CPA doorgegeven.
Never underestimate the power of stupid people


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Betekent dat, dat het niets te maken heeft met de daadwerkelijke grote van een incident, maar alleen of er METHANE gebruikt wordt of niet?

Antwoorden zijn al gegeven, maar een dergelijke kwalificatie staat natuurlijk los van "Grote HV" en dergelijken, dat is puur een brandweeraangelegenheid. Bij een grote brand hoeft er immers niet per definitie een grote medische inzet te zijn en in dit geval, ook niet andersom.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7994258/__Niemand_meer_in_ingestort_pand__.html?sn=binnenland,buitenland

do 21 okt 2010, 22:57
Politie: niemand meer in ingestort pand

ROTTERDAM -  In het puin van de deels ingestorte woontoren in Rotterdam zijn verder geen slachtoffers gevonden, meldde een woordvoerster van de politie donderdagavond.

De politie zei eerder dat het voor 99 procent zeker was dat zich geen mensen meer in het pand bevonden. Maar voor alle zekerheid is er donderdagavond nog gezocht met twee speurhonden. „Die zijn niet aangeslagen. Het is nu voor 100 procent zeker”, aldus de woordvoerster.

Door het instorten van het in aanbouw zijnde pand raakten zes bouwvakkers gewond, van wie vijf ernstig.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Oke, bedankt, had nog niet eens zover gedacht :P
Was waarschijnlijk nog bezig op deze inzet...

p2kflex
11:54:31 21-10-10GROUP-1LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR MKA :MKA FLEVOLAND/ ALMERE/G A OVERDIJKINKSTRAAT 132/ M 14 A
0120988MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/22/Instorting-door-verkeerd-steigerwerk.html

'Instorting door verkeerd steigerwerk'
Terug naar de vorige pagina
22-10-2010 00:00  |  Binnenland  |  Velden, Frans van

ROTTERDAM - Tijdens het storten van beton is het steigerwerk onder twee velden van een breedplaatdakvloer van een gebouw in Rotterdam bezweken.

Zo blijkt uit beeldmateriaal. Waarschijnlijk was de ondersteuning ter plekke van een vide verkeerd gedimensioneerd. Dat valt op te maken uit foto's die kort na de instorting gemaakt zijn. Directeur Frits Simons van De Hoop Pekso, leverancier van de breedplaten, bevestigt dat ter plekke sprake is van een vide onder de breedplaten van de dakvloer. Hij houdt het voor mogelijk dat de ondersteuning te zwak is uitgevoerd. Een onderstempeling over twee verdiepingshoogten vereist andere dimensies dan tweemaal een onderstempeling over één verdiepingshoogte. Aannemer J.P. van Eesteren uit Rotterdam bevestigt noch ontkent de waarschijnlijke oorzaak van de instorting. "Ik geef geen commentaar", aldus een woordvoerder van het bedrijf. Het gaat om een drie verdiepingen hoog gedeelte van een gebouw achter De Bijenkorf in Rotterdam. Wiel Arets uit Maastricht is de architect van het complex dat bekendstaat als B-Tower.
Hoge toren

Op de begane grond, eerste en tweede verdieping komt een winkel van zo'n 4000 vierkante meter. Boven een deel daarvan komen parkeerverdiepingen en een hoge toren met huur- en koopappartementen. De opdrachtgever is MAB Development Nederland uit Den Haag. "Wij hebben het vermoeden dat de ondersteuning van de vloer het heeft begeven tijdens het betonstorten", bevestigt Seger Pijnenburg van MAB.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=/News%2FDefault%2F2010%2Foktober%2FNog%20twee%20bouwvakkers%20op%20intensive%20care

Nog twee bouwvakkers op intensive care

22 oktober 2010

Twee van de vijf bouwvakkers die gisteren zwaar gewond raakten toen een gebouw in het centrum van Rotterdam instortte, liggen nog op de intensive care. Drie anderen worden verzorgd op een reguliere zaal in het ziekenhuis.

In totaal raakten er zes mensen gewond nadat het gebouw op de hoek van de Hennekijnstraat en de Lijnbaan instortte. De vijf zwaargewonden hebben bot- en bekkenbreuken. Het zesde slachtoffer was lichtgewond en kon ter plaatse worden behandeld.

'Ondersteuning vloer'
Twee van de drie verdiepingen van het in aanbouw zijnde gebouw stortte in toen bouwvakkers betton aan het storten waren. Volgens MAB-development, de opdrachtgever van de zogeheten B-tower, was er vermoedelijk iets mis met de ondersteuning van een vloer.

Winkels weer open
Kort na het instorten werd een aantal winkels tegenover het gebouw ontruimd wegens instortingsgevaar. Inmiddels is de bouwconstructie volgens de gezamenlijke diensten weer veilig. De winkels gaan vandaag weer open.


Reacties

    * het was duidelijk voor het storten al,,,, er is gemeld dat storten niet zonder risico was en er is zelfs in de portocabin gezegd dat er in deze situatie niet gestort kon worden. ik hoop dat degene die kostenbesparend willen werken en dit als resultaat heel zwaar gestraft worden,en niets in de doofpot stoppen,wij moeten ook de regels volgen.
      ome joop, Rotterdam 22 oktober 2010 om 09:17




peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986

© Miami92 / http://www.nufoto.nl/fotos/173038/vanuit-de-bijenkorf.html

De foto geeft een goed beeld van de situatie van wat de hulpverleners aantroffen bij het ter plaatse komen (vermoed ik dan). Ik denk dat ook goed duidelijk wordt dat deze jongens "veel geluk hebben gehad". Er steken overal stijgerbuizen, vlechtdraad en weet ik niet wat voor troep uit op die bouwplaats. Volgens mij zijn ze redelijk vlak met vloer/bekisting en al omlaag gegaan (vloer niet echt in brokken). Hierdoor hebben ze volgens mij redelijke bescherming van de uitstekende delen gehad. Als ik ook heel snel tel, lagen ze allemaal boven op (niemand bedolven). Het had zomaar veel erger kunnen zijn......
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat