GRIP 1 Middel HV Instorting bouwplaats B-Tower Hennekijnstraat - Rotterdam 21-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Middel HV Instorting bouwplaats B-Tower Hennekijnstraat - Rotterdam 21-10-2010  (gelezen 37768 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Het ingestorte deel betreft volgens de architect niet de woontoren zelf, maar een van de parkeerdekken van de bijbehorende parkeergarage.

Bron: interview in het Brabants Dagblad.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat mij wel opvalt is dat er bij de slachtoffers geen medisch personeel aanwezig is en dat de brandweer de slachtoffers bevrijd en dat pas op straat de medische hulp begint. Is hiervoor bewust gekozen vanwege verdere instortingsgevaar?  ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Of de COPI bak is traag of de burgemeester is er snel...  ::) ::) ;)

http://www.flickr.com/photos/disputax/5103413986/#in/photostream/

[img width=700 height=468]http://farm2.static.flickr.com/1084/5103413986_0f016205ab_b.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/7494491/Onderzoeksraad-start-onderzoek-naar-instorten-toren.ece

Onderzoeksraad start onderzoek naar instorten toren

vrijdag 22 oktober 2010 | 12:30 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 22 oktober 2010 | 12:36

ROTTERDAM – De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is een onderzoek begonnen naar het gedeeltelijk instorten van de woontoren in aanbouw in Rotterdam.

Dat heeft een woordvoerder van de onderzoeksraad vrijdag bekendgemaakt.

Ter plaatse verzamelt de raad nu feiten over de vloerdelen die het donderdagmiddag begaven nadat bouwvakkers beton hadden gestort. Ook betrokkenen bij het bedrijfsongeval worden gehoord.

Naar aanleiding van de eerste resultaten besluit de onderzoeksraad of zij de kwestie tot de bodem uitzoekt.

Volgens de woordvoerder is dat wel te verwachten. De bouwsector kan veel leren van fouten die op dit soort constructieplaatsen worden gemaakt, zo stelt hij. Dat is voor de OVV reden te meer om een rapport uit te brengen met aanbevelingen voor de toekomst.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Of de COPI bak is traag of de burgemeester is er snel...  ::) ::) ;)


De burgemeester hoefde slechts de coolsingel over te steken en een blokje om te lopen...  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Wat mij wel opvalt is dat er bij de slachtoffers geen medisch personeel aanwezig is en dat de brandweer de slachtoffers bevrijd en dat pas op straat de medische hulp begint. Is hiervoor bewust gekozen vanwege verdere instortingsgevaar?  ???

Ik heb hier wel mijn eigen aanvullingen bij, maar misschien dat iemand die TP is geweest hierop kan antwoorden?


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Wat mij wel opvalt is dat er bij de slachtoffers geen medisch personeel aanwezig is en dat de brandweer de slachtoffers bevrijd en dat pas op straat de medische hulp begint. Is hiervoor bewust gekozen vanwege verdere instortingsgevaar?  ???

Mij viel juist op dat men zo te zien de evacuatie heeft gedaan met hulp van de torenkraan die midden in de ravage stond. Wie garandeerd op zo'n moment de stabiliteit en bedrijfszekerheid van de kraan? Je zal maar hoog in de lucht op de brancard liggen als de kraan er opeens me stopt omdat bv. de energievoorziening van het apparaat beschadigd is door de instorting....

Het lijkt (op de foto's) op een spoedevacuatie door bouwpersoneel zelf en brandweer .


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Op de foto's stond ook nog ergens een ladderwagen. Er was dus een alternatief mocht de kraan er mee stoppen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/523268/2010/10/22/Onderzoek-ingestort-gebouw-duurt-langer.dhtml

Onderzoek ingestort gebouw duurt langer
Brandweerlieden bij het ingestorte pand. FOTO ANP/ROBIN UTRECHT

ROTTERDAM - Het onderzoek naar het gebouw dat in het centrum van Rotterdam instortte, gaat waarschijnlijk nog het hele weekeinde duren. De arbeidsinspectie en de technische recherche onderzoeken de toedracht van het incident en hoopten dat voor zaterdag af te kunnen afronden, maar er blijkt meer tijd nodig dan verwacht, meldt de politie.
Het is nog altijd onduidelijk hoe de twee etages van de in aanbouw zijnde B-Tower konden instorten. Volgens het bouwbedrijf J.P. van Eesteren was er sprake van een 'traditionele, beproefde bouwtechniek'.

Pas als de arbeidsinspectie en de technische recherche hun onderzoek hebben afgerond kan het gebouw weer worden vrijgegeven en kan het bouwbedrijf de schade opnemen.

Bij het ongeval raakten zes bouwvakkers gewond, van wie vijf ernstig. Inmiddels zijn drie van hen van de intensive care-afdeling af, twee liggen daar nog steeds. Alle slachtoffers verkeren buiten levensgevaar. (NOVUM)


Martijn18

  • Gast
Hier een fotooverzicht in de vorm van een filmpje van deze ramp:

Fotooverzicht ingestort gebouw Hennekijnstraat Rotterdam 21 oktober 2010