Middel duik inzet Voetveer overvaren Kanaaldijk-West - Amsterdam Rijnkanaal thv Nieuwer Ter Aa 22-10-2010

Auteur Topic: Middel duik inzet Voetveer overvaren Kanaaldijk-West - Amsterdam Rijnkanaal thv Nieuwer Ter Aa 22-10-2010  (gelezen 9561 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
p2kflex
09:13:17 22-10-10GROUP-1P 2 WATERONGEVAL Amsterdam-Rijnkanaal 22,2 NWS (Classificatie: middel duikinzet) Eenh: COH591 IJS916
0707044BRW IJsselstein (Bevelvoerder)
0707045BRW IJsselstein (Bemanning AL 915 - HA 916)
0707359BRW De Waarden (Doseerinstallatie Lopikerkapel)
0709722BRW IJsselstein (HA 916 + COH 591)


Veerpont overvaren bij Breukelen  
Uitgegeven: 22 oktober 2010 07:59
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2010 09:25

NIEUWER TER AA - Een vrachtschip heeft vrijdagmorgen een veerpont in het kanaal bij Nieuwer Ter Aa bij Breukelen overvaren. Dat heeft het KLPD gemeld.
De schipper van de veerpont wordt vermist. Dat heeft de brandweer gemeld
.

Het is niet duidelijk of er nog andere mensen aan boord van de pont waren. Het bootje vervoert alleen fietsers en voetgangers.

De brandweer zoekt met verschillende duikteams naar de schipper en mogelijke andere opvarenden die in het water zijn beland.

Warmtecamera

De brandweer zet ook een helikopter in met een warmtecamera om mogelijke slachtoffers op te sporen. Het pontje ligt op zijn kop in het water.

Het scheepvaartverkeer op het Amsterdam-Rijnkanaal is stilgelegd in verband met de aanvaring.

Getuigen

De politie zoekt naar getuigen van het ongeval om te achterhalen hoeveel mensen zich op de pont bevonden op het moment van het ongeval.

Het vrachtschip is na het ongeval aangemeerd. Ook andere schepen liggen aan de kade. In het kanaal varen enkele bootjes van de hulpdiensten.

De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.

© ANP




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Waarom is er geen GRIP gemaakt?  ??? Lijkt mij dat er nu verschillende diensten bezig zijn met zoeken (RWS, KLPD, brw)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Het eerste dat mij opviel (dat valt mij altijd op als dat niet zo is) in het filmpje is dat hij geen reddingsvest draagt... ???


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7995416/___Dit_moest_een_keer_gebeuren___.html?sn=binnenland,buitenland

vr 22 okt 2010, 08:52
'Dit moest een keer gebeuren'

Nieuwer Ter Aa -  Wigel Visser was een van de eerste mensen die op de plek van de ramp bij het pontje was, dat vrijdagochtend werd geramd door een Duits vrachtschip.

Visser woont vlakbij de plaats waar het pontje aanlegt. "Ik werd wakker van een enorm lawaai en hoorde een schip hard achteruit slaan. Toen ik uit het raam keek, zag ik het pontje ondersteboven in het water liggen en begreep meteen dat er iets vreselijks was gebeurd. Ik heb zo snel niemand in het water zien liggen. Maar om eerlijk te zijn, dit moest een keer gebeuren. Het gaat hier vaak maar net goed.’’

Een brandweerman die ter plaatse is noemt het een "godswonder" dat er geen scholieren op het pontje zaten in verband met de herfstvakantie.

Het is nog niet bekend hoeveel mensen op de voetveer zaten. In ieder geval de schipper wordt vermist. Hulpdiensten zijn massaal aanwezig.

'Gelukkig is het herfstvakantie'

Volgens een woordvoerder van het bedrijf SwetsODV, dat de boot beheert en exploiteert vervoert het pondje normaal gesproken tussen 7 en 8 uur vooral schoolkinderen.

„Het is een geluk dat het herfstvakantie is”, stelt hij. „Op een normale werkdag was het aanzienlijk drukker geweest op dat tijdstip.” Hij durft niet te schatten hoeveel mensen zich op het moment van de aanvaring op de pont bevonden.

Het bedrijf vreest voor het leven van de schipper. „We hebben nog geen contact met hem kunnen krijgen.”

[img width=551 height=495]http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00776/Teraa_776892a.jpg


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/7493422/KLPD-zoekt-met-dregteam-met-sonar.ece

KLPD zoekt met dregteam met sonar

vrijdag 22 oktober 2010 | 09:44 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 22 oktober 2010 | 09:47
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

NIEUWER TER AA – Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) gaat met een dregteam met sonarapparatuur zoeken op de plaats waar de veerpont van Breukelen naar Nieuwer ter Aa is aangevaren.

Op deze manier hoopt het KLPD sporen van eventuele slachtoffers te vinden, zodat duikers gerichter kunnen zoeken.

Dat heeft een zegsman gemeld. Ruim twee uur na het ongeluk heeft het KLPD nog geen slachtoffers gevonden. „Maar de overlevingskansen worden steeds kleiner”, aldus een woordvoerder. Op het moment van de aanvaring was het nog donker op het kanaal.

Het bedrijf dat de boot beheert, zegt te vrezen voor het leven van de schipper van de pont.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7996750/__Onderzoeksraad_bij_veerpont__.html?sn=binnenland,buitenland

vr 22 okt 2010, 10:44
Onderzoeksraad verzamelt gegevens aanvaring

NIEUWER TER AA -  De Onderzoeksraad voor de Veiligheid is aanwezig op de plek waar de veerpont van Breukelen naar Nieuwer ter Aa vrijdagochtend is aangevaren. De raad verzamelt op de plaats van het ongeval gegevens voor een mogelijk onderzoek naar de aanvaring, meldt een zegsman vrijdag.

De Onderzoeksraad besluit in de loop van volgende week of zij daadwerkelijk een onderzoek instelt. Dit gebeurt op basis van de bevindingen op de plaats van het ongeval. De woordvoerder kon niet zeggen of zich eerder een soortgelijke aanvaring in Nederland heeft voorgedaan.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Hier is het Model Rampenbestrijdingsplan Amsterdam-Rijnkanaal te vinden voor de geďnteresseerden (ik kan nergens een definitieve versie vinden):
http://www.grebbeliniedag.nl/prvutr/internet/j20_10.nsf/files/Model_Rampenbestrijdingsplan_AmsterdamRijnkanaal.pdf

Zie kop 4.2: Beslisboom Aanvaring Passagiersschip. Even voor de duidelijkheid: in dit geval is het rampenbestrijdingsplan niet in werking getreden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Hier is het Model Rampenbestrijdingsplan Amsterdam-Rijnkanaal te vinden voor de geďnteresseerden (ik kan nergens een definitieve versie vinden):
http://www.grebbeliniedag.nl/prvutr/internet/j20_10.nsf/files/Model_Rampenbestrijdingsplan_AmsterdamRijnkanaal.pdf

Zie kop 4.2: Beslisboom Aanvaring Passagiersschip. Even voor de duidelijkheid: in dit geval is het rampenbestrijdingsplan niet in werking getreden.

Dus het zou, volgens het plan, een GRIP 2 moeten zijn?