Dus het zou, volgens het plan, een GRIP 2 moeten zijn?
Volgens de procedure wel ja, alleen is deze geschreven met het oog op de vele middelgrote passagiersschepen die het kanaal dagelijks bevaren. Toch is het kapseizen (na aanvaring) van een pont even wat anders dan een aanvaring en komen er veel dingen bij kijken, zo is er onder andere sprake van:
- Onduidelijkheid over aantal slachtoffers
- Een moeilijk bereikbaar incident (daarbij beperkte redmogelijkheden)
- Direct levensgevaar voor alle opvarenden (en beperkte opvangmogelijkheden van de gewonden)
- Inschakeling van veel diensten (brandweer, ambulance, politie en waarschijnlijk ook Reddingsbrigade, KLPD, RWS)
Wat ik niet direct snap is dat voor bepaalde reddingen van één slachtoffer (
1,
2,
3 en
4) is een groot waterongeval (en soms zelfs zeer groot i.c.m. GRIP 1) is gegeven, maar hier niet (terwijl in de beginfase niet duidelijk was hoeveel slachtoffers er waren). Heeft iemand meer informatie hierover?