Allereerst ben ik het ermee eens dat het belachelijk is om al maanden met een defecte marifoon rond te dobberen, maar om vervolgens te gaan zeggen dat wanneer je marifoon stuk is je uit moet melden gaat me ook een beetje te ver.Volgens mij zijn er genoeg reddingsbootjes van de knbrd die geen marifoon aan boord hebben en die toch gewoon met zoekacties meedoen. Nogmaals ik ben het er wel mee eens dat de marifoon op het water het belangrijkste communicatiemiddel is.
Het betreft hier niet "zomaar een bootje van de KNBRD", maar één van de nog inzetbare boten van de Almeerse Reddingsbrigade op een der drukst bevaren wateren met zo'n 200 incidenten per jaar. Regelmatig bewaken zij evenementen bij het Almeerderzand en zijn bijna elk weekend aan het bewaken bij catamaranwedstrijden op het IJmeer.
Als er zich dan wat op het IJmeer voordoet en de ARB zijn daar aan het bewaken is er goede kans dat ze de reddingsboten zich horen inmelden en dan vliegen ze al of niet naar het incident, afhankelijk wavan wat ze op dat moment aan het doen ijn tbv de catamaranwedstrijden, zonder dat iemand daarvan iemand op de hoogte te brengen. Als er alarm gemaakt wordt voor de ARB varen ze soms snel, soms laat en soms helemaal niet uit en ook dat blijft in een dikke mist gehuld.
Dat wil zeggen dat je van één partij op het water niet van op aan kan en niet weet wat ze wel of niet doen. Ze willen zich graag onderscheiden van de rest van de reddingsboten, vandaar de kleur (vaal) geel, maar zo onderscheiden ze zich wel op een heel bijzondere manier.
Als iets verwarrend voor de hulpverlening is, is het dit gedrag wel. Ze moeten zich niet uitmelden, maar zich schamen en even de marifoon in orde maken. Een reddingsboot zonder marifoon is geen reddingsboot.