Marifoon defect: wel/niet inzetbaar als reddingsboot

Auteur Topic: Marifoon defect: wel/niet inzetbaar als reddingsboot  (gelezen 4220 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Gepost op: 21 oktober 2010, 10:03:27
(...)
De reddingsboot van Almere heeft al maanden problemen met de marifoon van haar reddingsboot. Speelt daardoor zonder enige communicatie het spel mee. Zo kan het zijn een melding van drenkelingen op het IJmeer bijna de mist in gaat. De GMK en de Kustwacht nemen aan dat reddingsboten al ter plaatse zijn, maar dat zijn ze dus niet.

(...)


he henk,

maar heb je nog contact gehad met die banaan van almere waarom hun marifoon al zo lang panne heeft?




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2010, 11:11:06
he henk,

maar heb je nog contact gehad met die banaan van almere waarom hun marifoon al zo lang panne heeft?

Jazeker, én hun er op gewezen dat ze zo het spel voor spek en bonen meespelen al die tijd. Heel verwarrend allemaal. Over drie weken wordt ie helemaal gestript en onderhanden genomen. De andere boot is stuk, kapot staartstuk. Ik zou die marifoon overzetten. Maar tot de make-over wachten ze met het nakijken van de marifoon. Het vervelende is dat ze wel alle meldingen meeluisteren met als gevolg dat er allerlei reddingsboten op een melding afvliegen waar de werkman al bij ligt, zoals met die reanimatie bij de catamaranschool. Als de marifoon bij ons kapot is, hangt er morgen een nieuwe in. Stel je voor dat Menno en HOGE een paar maanden zonder marifoon zou gaan varen en al die akties zouden doen zonder wat te melden...  :o Dan werd het piraten verwijt weer uit de kast gehaald ben ik bang, maar zij komen er mee weg kennelijk.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2010, 11:47:00
Ik zou er inderdaad maatregelen op nemen, of een andere marifoon (al is het een handmarifoon) of uitmelden. Niet de schijn wekken dat je bereikbaar bent en niet kunnen reageren.

9910001
9910001


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2010, 20:51:04
RB Almere gaat niet compleet koos communicatie loos het water op.... Ze zijn nog in het bezit van C2000.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2010, 21:30:23
RB Almere gaat niet compleet koos communicatie loos het water op.... Ze zijn nog in het bezit van C2000.

De misverstanden ontstaan juist door het (onjuist?) gebruik van C2000. Ook de Ronduit heeft c2000, maar geen kontakt gehad met de adribertus.  Van de banaan naar het RAC van het RAC naar de kustwacht van de kustwacht naar ons...

En dan was dus de boodschap dat "de KNRMBD" al ter plaatse was. Zien we hen tien minuten later aan komen varen. Dat werkt dus gewoon niet. Op het water verwacht ik rechtstreeks kontakt te hebben met de collega's en zo hoort dat ook. C2000 is op het water niet voor niets geen primair verbindigsmiddel, dat zie je maar weer. Oefening op oefening, inzet op inzet komt steeds weer hetzelfde naar voren maar sommige mensen leren het nooit.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2010, 21:52:33
Vandaag ben ik het helemaal met Henk eens, C2000 en knbrd kanalen zijn leuk voor erbij maar marifoon is noodzakelijk.

9910001
9910001


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2010, 21:57:03
Vandaag ben ik het helemaal met Henk eens, C2000 en knbrd kanalen zijn leuk voor erbij maar marifoon is noodzakelijk.

9910001
Sluit ik me bij aan.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2010, 22:21:44
De misverstanden ontstaan juist door het (onjuist?) gebruik van C2000. Ook de Ronduit heeft c2000, maar geen kontakt gehad met de adribertus.  Van de banaan naar het RAC van het RAC naar de kustwacht van de kustwacht naar ons...
Henk
Vandaag ben ik het helemaal met Henk eens, C2000 en knbrd kanalen zijn leuk voor erbij maar marifoon is noodzakelijk.
9910001
Sluit ik me bij aan.
Och, dan wil ik niet achterblijven ;-) Ik sluit mij er ook bij aan!

Het idee dat er niets aan de hand is 'want ze hebben C2000' is een verkeerde gedachtengang. Als deze reddingboot zinkt dan gaat de bemanning koppie onder voordat de andere boten er weet van hebben. De marifoon is juist een openbaar kanaal om er voor te zorgen dat de omgeving weet wat er gebeurd. Als je marifoon niet werkt moet je als reddingboot jezelf buiten dienst melden.
C2000 is een communicatiemiddel voor hulpverleners en de marifoon is het communicatiemiddel voor de scheepvaart. En dat is niet hetzelfde.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2010, 22:51:42
Ik wilde ook niet zeggen dat omdat ze C2000 bij zich hebben er niks aan de hand is... maar dat ondanks dat hun marifoon kapot is, toch het een en ander via via duidelijk had kunnen worden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2010, 23:08:41
Ik wilde ook niet zeggen dat omdat ze C2000 bij zich hebben er niks aan de hand is... maar dat ondanks dat hun marifoon kapot is, toch het een en ander via via duidelijk had kunnen worden.

Via via is nooit duidelijk.