Marifoon defect: wel/niet inzetbaar als reddingsboot

Auteur Topic: Marifoon defect: wel/niet inzetbaar als reddingsboot  (gelezen 4209 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2010, 00:29:26
Ik wilde ook niet zeggen dat omdat ze C2000 bij zich hebben er niks aan de hand is... maar dat ondanks dat hun marifoon kapot is, toch het een en ander via via duidelijk had kunnen worden.
Dat was wel doorgekomen maar toch wilde ik stelling nemen tegen een mogelijke gedachtengang.


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:11:20
Allereerst ben ik het ermee eens dat het belachelijk is om al maanden met een defecte marifoon rond te dobberen, maar om vervolgens te gaan zeggen dat wanneer je marifoon stuk is je uit moet melden gaat me ook een beetje te ver.Volgens mij zijn er genoeg reddingsbootjes van de knbrd die geen marifoon aan boord hebben en die toch gewoon met zoekacties meedoen. Nogmaals ik ben het er wel mee eens dat de marifoon op het water het belangrijkste communicatiemiddel is.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #12 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:41:46
Allereerst ben ik het ermee eens dat het belachelijk is om al maanden met een defecte marifoon rond te dobberen, maar om vervolgens te gaan zeggen dat wanneer je marifoon stuk is je uit moet melden gaat me ook een beetje te ver.Volgens mij zijn er genoeg reddingsbootjes van de knbrd die geen marifoon aan boord hebben en die toch gewoon met zoekacties meedoen. Nogmaals ik ben het er wel mee eens dat de marifoon op het water het belangrijkste communicatiemiddel is.
Als je opereert op een stuk water wat onder SAR/Kustwacht valt en waar andere schepen met de marifoon werken dien je m.i. jezelf jezelf uit te melden omdat je dan niet in contact staat met je collega's.  Brigadeboten die zonder marifoon opereren zitten vaak op een stuk water waar e marifoon geen toegevoegde waarde heeft.


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2010, 11:49:12
Is de desbetreffende boot van rb almere dan een boot die sar taken uitvoert of is die alleen ter ondersteuning van de strandbewaking ik heb niet veel over hun gehoord hier op het forum. Volgens mij worden ze ook niet door het kwc gealarmeerd.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2010, 12:21:57
Allereerst ben ik het ermee eens dat het belachelijk is om al maanden met een defecte marifoon rond te dobberen, maar om vervolgens te gaan zeggen dat wanneer je marifoon stuk is je uit moet melden gaat me ook een beetje te ver.Volgens mij zijn er genoeg reddingsbootjes van de knbrd die geen marifoon aan boord hebben en die toch gewoon met zoekacties meedoen. Nogmaals ik ben het er wel mee eens dat de marifoon op het water het belangrijkste communicatiemiddel is.

Het betreft hier niet "zomaar een bootje van de KNBRD", maar één van de nog inzetbare boten van de Almeerse Reddingsbrigade op een der drukst bevaren wateren met zo'n 200 incidenten per jaar. Regelmatig bewaken zij evenementen bij het Almeerderzand en zijn bijna elk weekend aan het bewaken bij catamaranwedstrijden op het IJmeer.

Als er zich dan wat op het IJmeer voordoet en de ARB zijn daar aan het bewaken is er goede kans dat ze de reddingsboten zich horen inmelden en dan vliegen ze al of niet naar het incident, afhankelijk wavan wat ze op dat moment aan het doen ijn tbv de catamaranwedstrijden, zonder dat iemand daarvan iemand op de hoogte te brengen. Als er alarm gemaakt wordt voor de ARB varen ze soms snel, soms laat en soms helemaal niet uit en ook dat blijft in een dikke mist gehuld.

Dat wil zeggen dat je van één partij op het water niet van op aan kan en niet weet wat ze wel of niet doen. Ze willen zich graag onderscheiden van de rest van de reddingsboten, vandaar de kleur (vaal) geel, maar zo onderscheiden ze zich wel op een heel bijzondere manier.

Als iets verwarrend voor de hulpverlening is, is het dit gedrag wel. Ze moeten zich niet uitmelden, maar zich schamen en even de marifoon in orde maken. Een reddingsboot zonder marifoon is geen reddingsboot.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2010, 13:04:07
Is de desbetreffende boot van rb almere dan een boot die sar taken uitvoert of is die alleen ter ondersteuning van de strandbewaking ik heb niet veel over hun gehoord hier op het forum. Volgens mij worden ze ook niet door het kwc gealarmeerd.

Nee, de kustwacht alermeert ze niet, dat doet regio Flevoland. Maar die regio is wel de grootse regio met het meeste Randmeerwater. Ze zitten wel in een convenant met de andere Randmeerbrigades.

Ze zijn de enige brigade hier die je kan aantreffen op het water in een bondsvlet. Ook daar zit geen marifoon in, maar daar kan ik inkomen. Als je daar een uitruk mee doet naar het IJmeer dan kom je onderweg naar je incident alle reddingsboten die al op terugweg zijn tegen... Niet echt een boot waar je rekening mee hoeft te houden.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2010, 11:06:43
Een reddingsboot zonder marifoon is geen reddingsboot.

Helemaal mee eens!
Als je in het Kustwacht SAR gebied serieus mee wilt doen zul je direct met de Kustwacht (Den Helder Rescue) in contact moeten staan via de marifoon.
(En nee, C2000 is geen SAR communicatie middel)
 O0