Vreemde wagen

Auteur Topic: Vreemde wagen  (gelezen 7512 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2004, 00:19:19
Citaat
Als een burgerwagen met OGS zou moeten rijden ivm de ernst van iets, moet er maar voor begeleiding worden gezorgd door poltie ofzo. Ik vind het een slechte zaak dat 'voor het geval dat' auto's zijn uitgerust met onopvallende lampen, arrestatieteams en recherche etc uitgezonderd.

Ik denk dat dit niet gaat werken in Nederland. Buiten de grote steden zijn aanrijd tijden van politie (Met OGS) nogal eens meer dan 20 minuten dus heb je niets aan zo'n begeleiding.

Groeten, Ton.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2004, 00:19:41
beste Erik, je noemt het een begin van een vaag beleid, nou troost je dit is niet het begin het is al jaren bezig, bovendien hij is redelijk omschreven, en niet vaag, het RVV mischien wel, maar dit is ook een regelgeving, en bied allerlij ontsnappings mogelijk heden, dit is altijd zo geweest, en niet alleen met deze regelgeving, maar alle wetten en regelgevingen, maatregelen van bestuur en ga zo nog maar een tijdje door, het enige wat uiteindelijk vast komt te staan is een uitspraak van een rechter (jurispendentie of de letter van de wet), maar als een hoger hof dit weer verwerpt, ontstaat er of weer een nieuwe jurispendentie, of het hof verwijst terug naar de oude regel of wet.
het wet boek is redelijk klein, in vergelijking bij de jurispendentie, dit zijn echt boekenkasten vol en een advokaat die daar de weg in weet is goud waard.

maar waar het hier allemaal om draait is wel of geen voorrangs voertuig, dus wel of geen OGS.

de wegenverkeerswet stelt dat het een twee of drie toon moet zijn in combinatie met een lamp die blauw licht uit straalt die rondom(360graden) zichtbaar, het RVV geeft aan wie wel en wie niet, en welke toon hoogten(dit in grote lijnen)

nu kunnen we bladen vol schrijven van wat wij vinden, maar uiteindelijk is het weer de rechter die bepaald, en de overheid doet een poging om het voor te schrijven, echter tegenwoordig moet dit in europeesch overeenstemming zijn, nou dat is best heel lastig.

het doel van OGS is om aan te geven wie een voorrangs voertuig is en wie niet, zodat de medeweggebruikers weten wie ze voorrang moeten geven, meer niet, je mag met OGS aan, nooit voorrang nemen.

wie bepaald nu wanneer iemand met OGS mag rijden, in princiepe de minister, nou die weet er echt helemaal niets van, die laat zich adviseren door zijn ambtenaren, daar rolt dan een voorstel uit, en ja ik ben het helemaal met iedereen eens dat hulpverleners bij een dringende taak OGS zouden moeten mogen gebruiken (reddingsbrigade is niet nader genoemd in het RVV, maar mag als voertuig ten dienste van met OGS rijden, lees het hoofdstuk reddingsbrigade met...), echter zijn er veel voertuigen, o.a. zoals Joffry Ambu-Vpk ook al omschrijft die officieel toestemming hebben en niet in het RVV vermeld staan.

wanneer zou jou voertuig nou met OGS mogen rijden(mits het voertuig daar over beschikt), ten tijd van een groot incident kan de commandant brandweer (die altijd de leiding heeft bij een groot incident) in samenspraak met de politie en meldkamer jou de opdracht geven om met jou personenwagen mensen te vervoeren of materiaal op te halen wanneer de situatie dit eist.
heb je nog nooit een situatie mee gemaakt waar ambu's niet op tijd konden komen, politie handen vol en niet meer beschikbaar, en de commandant jou capabel acht om een voorrangsvoertuig te besturen, hopelijk niet, maar volendam en enschede waren zulke situaties, reken maar dat de hulp welkom was.

zelf ooit een situatie mee gemaakt waar ik verantwoordelijk was voor de technische installatie van een aantal gebouwen, waar onder een ziekenhuis. er is een storing opgetreden die levensbedrijgend kon worden en was op dat moment de enige beschikbaar met kennis van de installatie, echter ik zat wel aan de andere kant van de stad, verzoek van de brandweer was om met de hoogste spoed ter plaatse te komen, een voordeel ik reed in een duidelijk herkenbare bedrijfs wagen maar helaas zonder OGS, oplossing was knipperen met de koplampen en continu claxoneren, tot dat de politie mij op kon vangen en begeleiding kreeg.

dit is ook zo'n situatie die met OGS zou mogen, mits voorhanden.

een ieder mogen dit wazige verhalen noemen, maar in werkelijkheid worden dit soort beslissingen genomen, de ene commandant zal dit sneller doen dan de ander, maar het gebeurt.

plaatsen waar de politie geen takelwagen heeft, er een partikulier bedrijf hier de opdracht voor krijgt en dus blauw licht heeft (staan voorbeelden op dit forum), is ook weer zo'n voertuig ten dienste van.

OGS is om aan te geven wie voorrang heeft en de rest zal hier op moeten anticiperen, als zij dit niet kunnen laten we de verkeerde mensen op de weg, het is alleen aan de politie voorbehouden om iemand die met OGS rijd (na eerst zijn rit af te laten maken en pas daarna) te controleren of dit terecht is of niet.
Nemo me impune lacessit


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2004, 09:34:16
Uit jouw verhaal begrijp ik, dat dus in feite iedereen die over OGS in zijn voertuig beschikt dat mag gebruiken indien een leidinggevende daartoe beslist.
In de praktijk zal dat, zeker in de brandweerwereld, erg weinig voorkomen omdat er nu eenmaal maar weinig prive-auto's uitgerust zijn met OGS (met de enorme toename van dienstauto's binnen de brandweer de laatste jaren is dat aantal alleen maar verder afgenomen).

Politiebegeleiding van een voertuig dat niet over OGS beschikt (zoals jouw voorbeeld) lijkt me logisch en dat gebeurt immers vaak genoeg.

Wat betreft die bergers: De meeste politiekorpsen hebben niet de beschikking over eigen takels. Dat particuliere bergers met OGS rijden gebeurt inderdaad sporadisch.

En als mijn prive-auto met OGS uitgerust zou zijn rijzen er nog een heleboel andere vragen: hoe gaat de verzekering daarmee om, hoe gaat de rechter daarmee om ivm schuldvraag bij ongeval, hoe verkrijg je de noodzakelijke en absoluut vereiste rij-ervaring met OGS in het dagelijks verkeer, enz enz.....

Er pleiten mijns inziens een heleboel zaken voor het beperkt houden van de groep voertuigen/bestuurders die OGS mogen gebruiken.

Maar die discussie hebben we op dit Forum al veel vaker gehad en die zal zich telkens herhalen zodra er onbekende voetuigen met OGS op dit Forum opduiken.

Gr
Erik


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2004, 17:42:09
Een leuk verhaal uit de oude doos in deze is dat in vroeger tijden, de jaren 70 en 80, de BB (Bescherming Burgerbevolking) (inmiddels al helaas ruimschoots weggesaneerd en in ''rook'' opgegaan  ;) ) kant en klare OGS-sets in de BB-magazijnen had liggen, zijnde een zwaailamp(kleefmagneet) en bijbehorende twee-toon, die geplaatst moetsen worden op burger-auto's en vrachtwagen in tijden van nood ten dienste van brandweer, BB en Rode Kruis.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 22 augustus 2004, 12:16:48
Het gebruiksklaar in de auto aanwezig hebben van OGS, zonder dat daarvoor door bevoegde autoriteiten is volgens mij strafbaar.

Ik lig er niet wakker van dat er onopvallende voertuigen voorzien zijn van OGS.

Het onterecht voeren van OGS is ook goed voor een stevige prent. En ik weet dat daar op gelet wordt.

Onze bedrijfsambulance is legaal voorzien van OGS.
Nadat men met OGS, zonder toestemming van de CPA, over de openbare weg gereden had i.v.m. een ernstig ongeluk op een neven lokatie hing binnen een uur de CPA aan de telefoon, die in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk maakte dat ze daar niet van gediend waren. En terecht. Gezien de motivitie bleef het bij deze uitbrander.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2004, 23:00:27
Antwoord van KP:

Hierbij reageer ik op uw mail van 16 augustus betreffende de discussie omtrent onze servicewagen.

KPmedical is gespecialiseerd in het leveren van producten die in de ambulance worden gebruikt. Daarbij heeft KPmedical een servicecentrum dat een groot aantal ambulances in onderhoud heeft. We hebben het dan over de inventaris.

U heeft onze service wagen op de beurs in Vlissingen gezien.  Deze wagen wordt door de technici van ons bedrijf ingezet op het moment dat zij onderhoud verrichten aan ambulances. Indien wij onze brancards willen presenteren aan relaties wordt deze auto ook ingezet.

De auto wordt nimmer ingezet bij calamiteiten. Sirene en zwaailicht zijn ontkoppeld. We hebben deze servicewagen nu anderhalf jaar in gebruik en tot op heden hebben we alleen maar positieve reacties gehad.  

Op de wagen staat ‘ambulance’ met daaronder heel duidelijk service&logistiek. Ook is ons logo op meerdere plaatsen groot op de auto geplaatst. Wij zijn van mening dat de servicewagen heel goed als zodanig herkenbaar is .

Als directeur van KPmedical wil ik duidelijk stellen dat wij geen enkele intentie hebben om onze servicewagen als ambulance rond te laten rijden. Wij vinden het echter belangrijk om tijdens onze werkzaamheden bij ambulancediensten goed herkenbaar te zijn en vinden de P.R. die we doen verantwoord en zeker niet aanstootgevend.

Ik hoop dat ik uw vraag hiermee heb beantwoord.

Met vriendelijke groeten,

Roel Padding  

Directeur KPmedical.


Duidelijk, toch?

Christian


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 25 augustus 2004, 19:33:38
Antwoord van KP:

Hierbij reageer ik op uw mail van 16 augustus betreffende de discussie omtrent onze servicewagen.

KPmedical is gespecialiseerd in het leveren van producten die in de ambulance worden gebruikt. Daarbij heeft KPmedical een servicecentrum dat een groot aantal ambulances in onderhoud heeft. We hebben het dan over de inventaris.

U heeft onze service wagen op de beurs in Vlissingen gezien.  Deze wagen wordt door de technici van ons bedrijf ingezet op het moment dat zij onderhoud verrichten aan ambulances. Indien wij onze brancards willen presenteren aan relaties wordt deze auto ook ingezet.

De auto wordt nimmer ingezet bij calamiteiten. Sirene en zwaailicht zijn ontkoppeld. We hebben deze servicewagen nu anderhalf jaar in gebruik en tot op heden hebben we alleen maar positieve reacties gehad.  

Op de wagen staat ‘ambulance’ met daaronder heel duidelijk service&logistiek. Ook is ons logo op meerdere plaatsen groot op de auto geplaatst. Wij zijn van mening dat de servicewagen heel goed als zodanig herkenbaar is .

Als directeur van KPmedical wil ik duidelijk stellen dat wij geen enkele intentie hebben om onze servicewagen als ambulance rond te laten rijden. Wij vinden het echter belangrijk om tijdens onze werkzaamheden bij ambulancediensten goed herkenbaar te zijn en vinden de P.R. die we doen verantwoord en zeker niet aanstootgevend.

Ik hoop dat ik uw vraag hiermee heb beantwoord.

Met vriendelijke groeten,

Roel Padding  

Directeur KPmedical.


Duidelijk, toch?

Christian

Heel duidelijk, maar nog steeds een zeer typische en onzinnige motivatie. Als er gewoon ''KP Medical Service Wagen'' op staat is het toch duidelijk?!! Hoezo is het nodig dat ze bij de ambulance herkenbaar zijn als ''ambulance''servicewagen, moet dat perse met blauwe daksets en pseudo-ambulance opschriften?? Medtronics Corpuls en ZOLL service autos rijden toch ook niet met grote opschriften ambulance service & logistiek blauwe daksets etc op hun bedrijfsauto's?!! >:( >:( :( ??? Kortom, grote onzin.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Marc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 254
Reactie #27 Gepost op: 30 augustus 2004, 21:03:19
Ha nils,

Weer terug van vakantie zie ik? ;D

Groeten


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #28 Gepost op: 30 augustus 2004, 23:51:42
Deze auto stond op Rescue 2004 en is van KP, volgens mij een leverancier. Moet dat nu zo? Wordt deze wagen ook ingezet voor iets?
Voor de duidelijkheid: de zwaailichten zijn groen, en niet blauw zoals misschien van de foto op te maken is.

Christian

 Ik heb ondertussen gelezen waar deze wagen van is, maar mijn eerste reactie was: Ha! een kadi wagen voor de ambulancedienst!!  ;D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 6 september 2004, 22:04:02
Zover ik weet maakt het niet uit of de OGS niet aangesloten zijn. Erger nog, volgens mij kun je een prent krijgen omdat ze het niet doen.
Misschien weet een van onze vrienden van de politie of dat inderdaad zo is.