GRIP 1 Grote brand Schuur Noorderweg - Geerdijk 23-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand Schuur Noorderweg - Geerdijk 23-10-2010  (gelezen 5678 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #10 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:00:33
Op 0:39 gaat het ook niet helemaal zoals het hoort  ::)
Blauw aan en vervolgens blijven staan, dan zou ik ook doorrijden. Niet echt handig als dan ook de achterste eerst de weg op rijdt.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #11 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:14:25
COH-9197RBT & VZH-1182HGC rukken uit met spoed naar Grip 1
Video van brandweermanneke112

Op 0:39 gaat het ook niet helemaal zoals het hoort  ::)
Voor de brandweerchauffeurs een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet....
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:21:48
Voor de brandweerchauffeurs een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet....

Waarom? Denk dat de bestuurder in de witte auto eens even langs de opticien moet. Lijkt me duidelijk dat als er twee voertuigen staan die allebei al optische signalen aan hebben dat ze elk moment kunnen gaan rijden. Dat noemen ze verkeersinzicht. Hij word ook volkomen verrast zo te zien, wat betekend dat hij van alles aan het doen is behalve aan het auto rijden.

Kijk maar eens naar het begin van het filmpje. De gele vito, chauffeur neemt snelheid terug op dat hij ziet dat de brandweerauto elk moment kunnen gaan rijden. Zo hoort het.

gr
Mike


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2010, 15:27:00

Sorry, maar er staat een brandweerwagen 10 seconden met blauwe lampen aan te wachten voor een lege weg. Conclusie: hij wil helemaal niet vertrekken -> autobestuurder rijdt door. Komt er vanachter die brandweerauto opeens een andere de weg op rijden. Lekker handig ::)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2010, 16:57:45
Ik had inderdaad ook in gedachten wat Piles al zei. Het zichtbare voertuig (de rechtse, voorste) staat een dikke 30 seconden stil en doet na zo'n 20 seconden zijn optische signalen aan. Voor hetzelfde geld stond hij buiten voor een testje en gaat hij weer terug de kazerne in, maar het is in ieder geval niet duidelijk dat hij weg wil rijden. Dan moet je m.i. ook gewoon je geluidssignalen al aanhebben en/of half op de weg gaan staan zodat de auto's voor je wachten.

Zelfs al was het hartstikke duidelijk dat de brandweerwagen weg ging rijden, dan nog had de brandweerchauffeur ervoor moeten zorgen dat er niets fout kon gaan. Hij is immers degene met de opleiding voor het spoedrijden en moet dan ook ten allen tijde degene zijn met het meeste verkeersinzicht.

Hij word ook volkomen verrast zo te zien, wat betekend dat hij van alles aan het doen is behalve aan het auto rijden.
Nouja, ik zou ook schrikken van zo'n harde sirene. Komt toch vrij onverwacht, dat is ook te zien bij diverse filmpjes van brandweervoertuigen die langsrijden en even hun sirene aangooien  0098
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:01:57
Sorry, maar er staat een brandweerwagen 10 seconden met blauwe lampen aan te wachten voor een lege weg. Conclusie: hij wil helemaal niet vertrekken -> autobestuurder rijdt door. Komt er vanachter die brandweerauto opeens een andere de weg op rijden. Lekker handig ::)

Onzin, het had net zo goed de andere wagen kunnen zijn die als eerste vertrok en de witte auto houdt overduidelijk geen rekening met klaar "klaar staan voor vetrek", of er nu 1 of 700 brandweerwagens staan :)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:03:50
Staat er geen waarschuwingsbord wat bij een uitruk een signaal afgeeft voor het verkeer o.i.d?


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:08:35
Onzin, het had net zo goed de andere wagen kunnen zijn die als eerste vertrok en de witte auto houdt overduidelijk geen rekening met klaar "klaar staan voor vetrek", of er nu 1 of 700 brandweerwagens staan :)
Ok, die witte auto let niet echt goed op, maar de brandweer doet dit wel erg onhandig hoor.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #18 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:12:31
Hoe sterk zou de automobilist van de witte auto staan bij een proces? Hij rijdt door bij een uitruk, maar er staan (waarschijnlijk) geen waarschuwingsborden en op het filmpje is tenslotte duidelijk te zien dat de brandweervoertuigen al een poosje staan te wachten zonder dat er iets gebeurt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #19 Gepost op: 24 oktober 2010, 17:41:44
Waarom? Denk dat de bestuurder in de witte auto eens even langs de opticien moet. Lijkt me duidelijk dat als er twee voertuigen staan die allebei al optische signalen aan hebben dat ze elk moment kunnen gaan rijden. Dat noemen ze verkeersinzicht. Hij word ook volkomen verrast zo te zien, wat betekend dat hij van alles aan het doen is behalve aan het auto rijden.

Kijk maar eens naar het begin van het filmpje. De gele vito, chauffeur neemt snelheid terug op dat hij ziet dat de brandweerauto elk moment kunnen gaan rijden. Zo hoort het.

gr
Mike





Zo hoort het dus niet. Het is in dit geval duidelijk dat de brandweer fout zit. Door op deze manier weg te rijden, ontstaat er een gevaarlijke situatie.
Je kan niet zomaar de signalen aanzetten en meteen de weg oprijden. Zeker niet als je achter een groot voertuig vandaan komt en de overige weggebruikers jou niet kunnen zien.
Elke chauffeur van een voorrangsvoertuig weet dat het belangrijk is om duidelijk en op tijd te laten zien wat je van plan bent. Daarnaast mag je geen voorrang nemen, maar moet je het krijgen. Ze hebben geluk dat er van de andere kant geen verkeer komt, anders hadden ze een uitdaging gehad.
Assumption is the mother of all fuck-ups