Veilige naalden verplicht in 2012

Auteur Topic: Veilige naalden verplicht in 2012  (gelezen 10541 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2011, 21:03:33
Over zogenaamde eclips naald gesproken (zie afbeelding): Heb van een collega co-assistent vernomen dat hij met zijn duim in het midden van de beschermhuls drukte om het over de naald heen te krijgen, maar drukte te hard zodat de naald door de beschermhuls heen zijn duim penetreerde.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2011, 21:05:24
ja dat klopt, die vlinder naalden " voor het prikken van kinderen en mensen waarbij het moeilijk is om bloed af te nemen".
Dit wordt als een soort uitzondering of extra optie gebracht, in zijn algemeenheid gaat het denk ik om de systemen als bedoeld in dat pdf bestand....
denk ik ..... e050
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2011, 21:10:09
Ja dat kan ook zo zijn inderdaad ;) Ach, het is gewoon niet zo heel duidelijk. Bij ons in het ziekenhuis gebruiken ze allemaal die vleugelnaalden en niet die veilige vacutainersystemen (waarschijnlijk te duur). Wel andere vacutainersystemen.

Feit blijft dat ik zulke ontwikkelingen toe juich! Ik heb zelf ook eens een prikaccident gehad en ik werd er inderdaad ietwat onzeker van.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2011, 01:56:26
Die veilige venflons vond ik wel heel erg wennen... Dat beschermblok in het midden irriteert bij het prikken en het duurt mi ook iets langer tot je bloed in je kamer ziet.
Meer mensen die dat probleem hebben? Is t een kwestie van wennen?

In het begin is het even wennne maar oefening baart kunst  0098
en wat tips: eerst venflon afplakken nadat de naald voor de helft uit de catheter is getrokken, dan afdrukken, naald eruit en dopje op venflon en klaar is de pleeg  :)

Jammer is wel dat de grote naalden nu minder makkelijk te gebruiken zijn bij optrekken van de cordarone (ivm schuimvorming door te kleine naald) maar dan wil een veterinaire naald wel helpen (die worden voor t grootste deel nog niet geleverd met het beschermingssysteem).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Loontje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2011, 02:08:55
In het begin is het even wennne maar oefening baart kunst  0098
en wat tips: eerst venflon afplakken nadat de naald voor de helft uit de catheter is getrokken, dan afdrukken, naald eruit en dopje op venflon en klaar is de pleeg  :)
Het is inderdaad even wennen.
Ook ik plak eerst de venflon af nadat ik de naald er voor de helft heb uitgetrokken, en dan haal ik de naald er uit, anders is er grotere kans op het sneuvelen van de venflon.