Met twee wielen in de berm tijdens rijden. Wat te doen?

Auteur Topic: Met twee wielen in de berm tijdens rijden. Wat te doen?  (gelezen 8358 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Gepost op: 24 oktober 2010, 21:16:37
Er viel me zojuist iets op, bij WM (niet dat van der Toorn de ene keer wel en de andere keer niet op een kratje staat wanneer ie met Spee in gesprek is)  0098 maar het volgende;

Koos Spee tegen v.d. Toorn over bermrijden;

Als je  per ongeluk in de berm belandt, moet je je auto uit laten rollen totdat je bijna stilstaat en vervolgens rustig de berm uitsturen.

Nu heb ik altijd geleerd; gas loslaten en rustig, geleidelijk de berm weer uit sturen. Het lijkt mij erg onverstandig om op een 80km of 100km weg vrijwel stil te gaan staan en dan de weg weer opdraaien. Vreemd advies van onze Landelijke Verkeersofficier.  ::)




Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:37:40
Er viel me zojuist iets op, bij WM (niet dat van der Toorn de ene keer wel en de andere keer niet op een kratje staat wanneer ie met Spee in gesprek is)  0098 maar het volgende;

Koos Spee tegen v.d. Toorn over bermrijden;

Als je  per ongeluk in de berm belandt, moet je je auto uit laten rollen totdat je bijna stilstaat en vervolgens rustig de berm uitsturen.

Nu heb ik altijd geleerd; gas loslaten en rustig, geleidelijk de berm weer uit sturen. Het lijkt mij erg onverstandig om op een 80km of 100km weg vrijwel stil te gaan staan en dan de weg weer opdraaien. Vreemd advies van onze Landelijke Verkeersofficier.  ::)

Zo kreeg ik het ook te horen van mijn CBR-examinator, dus zo gek is het blijkbaar niet


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 21:50:44
Zo kreeg ik het ook te horen van mijn CBR-examinator, dus zo gek is het blijkbaar niet

Apart.

http://www.politie.nl/Flevoland/Verkeershandhaving/Verkeerstips/bermrijden.asp

Snelheid verlagen lijkt me verstandiger. En dat doe je dus al aanzienlijk door je gas los te laten in de berm.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:10:35
http://www.goeievraag.nl/vraag/wiel-berm-rijdt-raak-bermslip.16034

Citaat
Het knelpunt is dat de weg een stukje hoger ligt dan de berm. Als je van de weg af schiet moet je dus eigenlijk bijna stil staan en dan heel voorzichtig weer de weg op sturen. Echt niet sneller dan 15 km per uur. Je sloopt je ophanging en je banden er anders mee en erger je schiet een stuk de weg op. Altijd verder dan je bedoeling is. Dat komt omdat je wiel altijd verder naar de weg gestuurd moeten worden dan op een plat stuk weg nodig zou zijn omdat de berm lager ligt dan de weg. Als dat zo laag is dat je het onder je auto hoort schrapen wil je wel weer snel die weg op. Blijf kalm,  rem   rustig   af,  en stuur als de snelheid stapvoets is weer de weg op.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:12:14
Nooit remmen in de berm! Gelukkig leren ze het je op het circuit in Lelystad wel op een veilige manier.  :-X

Edit: Zelfs Limburg heeft het juist!

http://www.politie.nl/Limburg-Noord/Verkeer/verkeerstips.asp#U%20belandt%20in%20de%20berm%20...%20en%20dan%20...

 0098


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:19:28
Ik was ff de weg kwijt maar ik zie dat er een nieuw topic gemaakt is.  0098 0098 0098 0098

Belangrijkste vergeten jullie.

Raak niet in paniek!!

Vaak heeft de schrikreactie tot gevolg een forse tegensturing en daarmee ga je volledig in de fout. De auto maakt dan een stevige slinger omdat je het asfalt weer op komt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bart S

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:21:04
Ik denk dat het doel van het antwoord van Spee is dat mensen in ieder geval niet in blinde paniek het stuur voluit moeten draaien en daarbij ook nog op hun rem gaan staan. Want dan eindig je zeker tegen een boom of iets dergelijks aan de andere kant van de weg. De gemiddelde automobilist krijgt niet de kans om het op een betrekkelijk veilige manier te oefenen en te beleven, zoals wij dat kunnen in Lelystad. Overigens stond deze oefening ook bij ons op het programma bij het BOCAS recentelijk, maar tegen de tijd dat ik aan de beurt was was de oefening eruit gehaald omdat er al een voertuig aan de onderzijde aan bonken was gereden....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:24:21
Toch vond ik het een raar advies. Okee: met ABS en ESP etc. kun je best licht remmen in de berm, maar ik zou het niet durven adviseren, zo op TV met zo'n divers publiek. En inderdaad, als het je gebeurt: geen paniek, gas los, heel geleidelijk weer terug laten lopen, de weg op.

En tja, uitzonderlijke situaties heb je altijd; als de berm een halve meter hoger ligt, of lager als de weg....dan moet je gewoon een beetje geluk hebben.  :D


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:25:43
Als ik bij elke in-de-berm-situatie stil moet gaan staan... :P
Maar ik begrijp de uitleg, als je ziet hoe vaak het fout gaat...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2010, 22:41:18
http://www.politie.nl/Limburg-Noord/Verkeer/verkeerstips.asp#U%20belandt%20in%20de%20berm%20...%20en%20dan%20...

U belandt in de berm ... en dan ...
In Limburg ontstaan veel- en vaak ernstige- verkeersongevallen doordat de auto met de wielen in de berm komt, waarna de bestuurder te snel reageert en in een slip raakt.

Over de kop slaan, tegen een boom of ander obstakel rijden of in de bermsloot belanden zijn dan de bekende gevolgen. Meestal is er dan ook sprake van zwaar letsel of een dodelijke afloop.

Tips:

    * De eerste tip is natuurlijk: rij rustig en pas je snelheid aan aan de breedte van de weg en de omstandigheden van het wegdek, de verkeersdrukte, het weer en de verlichting.

Als je toch in de berm komt:

    * blijf rustig
    * houd het stuur goed vast met beide handen
    * blijf in een rechte koers rijden met de wielen in de berm
    * verminder rustig snelheid door het gas los te laten
    * pas als de snelheid laag is, kan je heel langzaam naar de weg toe sturen

pas als je weer volledig op de rijbaan rijdt kan je weer gas geven.