Met twee wielen in de berm tijdens rijden. Wat te doen?

Auteur Topic: Met twee wielen in de berm tijdens rijden. Wat te doen?  (gelezen 8357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2010, 00:20:32
Toch vond ik het een raar advies. Okee: met ABS en ESP etc. kun je best licht remmen in de berm, maar ik zou het niet durven adviseren, zo op TV met zo'n divers publiek. En inderdaad, als het je gebeurt: geen paniek, gas los, heel geleidelijk weer terug laten lopen, de weg op.

ABS is leuk maar daar heb je niets aan in de berm, ESP is leuk maar pas als je gaat glijden op een glad wegdek of te hard door een bocht gaat. Het probleem van de berm is dat de grond vaak zacht en drassig is. Als je op dat moment gaat sturen of gaat remmen (of allebei) dan kan je nog zoveel elektronische systemen hebben maar dan glijdt je band gewoon weg. En vaak neemt het de grond mee waardoor het helemaal een probleem wordt om dat de corrigeren. Het gaat ook vaak fout op het moment dat mensen hard tegensturen terwijl 2 banden op het wegdek grip hebben en 2 banden in de berm niet. Vervolgens gaat de hele combinatie min of meer rechtdoor. Dan krijgen de wielen in de berm grip en ga je alle kanten op.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2010, 22:19:47
Vaak schrikken mensen ook van de hectometerpaaltjes. Terwijl je over veel paaltjes gewoon heen kunt rijden, die klappen gewoon om. En je zult er toch altijd 1 raken, dus voorzichtig gas los laten O0


Gast48368

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:39:52
Maar hoe komt het dat mensen blijven schrikken, ondanks alle aanbevelingen en tips? Wellicht is dit iets om mee te nemen in het lespakket?

In mijn directe omgeving al meegemaakt:

# In de berm terecht komen, meteen weer de weg op willen, met als gevolg auto een paar x over de kop.

# ''      ''                ''     ''  , de weg weer op sturen, met als gevolg gelanceerd worden in het water.

#''            ''                '' , de weg weer op sturen, met als gevolg tegen een boom belanden.


En achteraf wisten ze allemaal hoe het wel moest........


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2010, 18:06:52
ABS is leuk maar daar heb je niets aan in de berm, ESP is leuk maar pas als je gaat glijden op een glad wegdek of te hard door een bocht gaat. Het probleem van de berm is dat de grond vaak zacht en drassig is. Als je op dat moment gaat sturen of gaat remmen (of allebei) dan kan je nog zoveel elektronische systemen hebben maar dan glijdt je band gewoon weg. En vaak neemt het de grond mee waardoor het helemaal een probleem wordt om dat de corrigeren. Het gaat ook vaak fout op het moment dat mensen hard tegensturen terwijl 2 banden op het wegdek grip hebben en 2 banden in de berm niet. Vervolgens gaat de hele combinatie min of meer rechtdoor. Dan krijgen de wielen in de berm grip en ga je alle kanten op.

Ik heb toevallig vandaag nog een demo gezien, dat je met ABS wel kunt remmen in een berm. Je moet er alleen niet bij gaan sturen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2010, 18:15:12
Uiteraard, het ABS ''springt'' er alleen veel sneller ''in''. Grind, zand, water; je kan altijd bovenop je rem gaan staan, ABS werkt sowieso. Evenals ESP bij evt. accelereren vanuit een berm.

M.a.w: alle waarschuwingslampjes flikkeren op je dashboard, maar het kan allemaal wel. Heeft alleen weinig nut allemaal.

Wat jij zegt, niet te bruusk sturen, daar is alles eigenlijk mee gezegd.  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2010, 18:22:12
Eigenlijk ben ik zelfs voorstander van het oefenen met old-skool wagens zonder al die snufjes. Dan weet je tenminste wat een auto doet! Zeker met ambulances etc!

Pas dan kun je 1 zijn met je voertuig en ervaar je wat al die technische snufjes doen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2010, 18:32:07
Tijdens mijn rijopleiding broa gingen we op een dijk oefenen met het rijden in de berm, en je merkt dat als je het een aantal keer gedaan hebt, dat het toch helpt!

Gas los, en heeeeeeeeeeeel rustig terug sturen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #17 Gepost op: 14 november 2010, 11:47:32
Dat is de beste manier, gewoon proberen en ervaren. Zo heb ik het ook geleerd, met alles tussen een auto en een 18 meter gelede bus, rustig doen.

Tijdens onze PVRT+ hebben we mogen oefenen met remmen (en uitwijken) met twee wielen op glad en twee wielen op stroef wegdek. Het is indrukwekkend om te ervaren dat remmen vanaf 80 met losse handen beter werkt dan sturen... :D
Digitaal onderzoek