Absoluut geen medicijnen geven!
Ten eerste is het kind al niet goed, en begint -in het ergste geval- in een anafylactische shock te raken.
Een anafylactische shock wil zeggen dat de overdosis histamine ervoor zorgt dat de bloedvaten zich maximaal gaan verslappen, en dus veel groter worden. Dit zorgt voor oedeem en een distributieshock: er is gewoon te weinig bloed om het volume bloedvaten te vullen.
Dit betekent dat het kind uberhaupt niet in staat is om iets te slikken, de kans dat hij zich verslikt en stikt is ook aanwezig! Daarbij is het op het moment dat het kind al ziek wordt te laat voor antihistamine alleen.
De ambulance geeft er namelijk ook nog adrenaline (om de spieren rond de bloedvaten aan te laten spannen) en hydrocortison (om de allerdische reactie zelf tegen te gaan).
Nu hoef je niet zo bang te zijn dat een kind bij de eerste keer direct sterft. Het lichaam moet nog 'leren' welke antistoffen het moet maken, en de reactie zal daardoor minder erg zijn. Vanaf dan zal het kind vast wel medicijnen meekrijgen.
Wat je kunt doen is het behandelen zoals een gewone shock, en de benen omhoog leggen. Ik heb ooit gehoord dat er in een extreme situatie nog wel eens een drukverband wordt gelegd om beide benen, om het bloed in het lichaam te persen, tot de ambulance er is. Ik weet niet of dit zo is, ik kan me voorstellen dat het helpt (mits het slachtoffer niet ook nog hartpatient is). Weet iemand daar meer van?