Berger redt drenkeling

Auteur Topic: Berger redt drenkeling  (gelezen 6317 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Gepost op: 26 oktober 2010, 14:19:11
Samenwerken kan dus wel ! O0

Drenkeling uit het IJsselmeer gered
Enkhuizen, 23 oktober 2010

  
De KNRM reddingstations Hindeloopen en Enkhuizen kregen afgelopen zaterdag een melding binnen van een man overboord op het IJsselmeer ter hoogte van Stavoren. Ondanks het onstuimige weer kon mede door de inzet van diverse hulpverleners de persoon reeds 20 minuten na de melding al uit het koude water worden gered.

Een Duits zeiljacht met vijf opvarenden aanboord bevond zich drie mijl voor stavoren toen het mis ging. Een van de opvarende kreeg door een klapgijp de giek tegen zich aan en verdween overboord. De mede opvarenden lieten direct een Mayday uitgaan en deden een poging de persoon terug te vinden.

De noodoproep bleef niet onopgemerkt, diverse opstappers hadden het thuis ook ontvangen en de reddingboten waren dan ook zeer snel op het water, de reddingboot Rien Verloop reeds een minuut nadat de alarmontvangers zijn afgegaan. Ook het particuliere bergingsvaartuig No Limit had de melding ontvangen en zet van uit Laaxum koers richting opgegeven positie.

Het is de No Limit die het slachtoffer 20 minuten na de melding aantreft en aanboord neemt. Mede door het dragen van een reddingsvest en opvallende zeilkleding kon de persoon snel worden gevonden in het onstuimige water met hoge golfen. Als niet veel later de reddingboot Alida van station Hindeloopen arriveert neemt deze het slachtoffer over van de No Limit en word de medische verzorging opgestart. De persoon blijkt zwaar onderkoeld en met spoed word er koers gezet richting Stavoren alwaar de persoon word overgedragen aan de gered staande ambulance.

De reddingboten Watersport en Rien Verloop zijn ondertussen bij het zeiljacht aangekomen en hebben een aantal opstappers overgezet. Door de paniek aanboord zijn de opvarenden niet instaat het jacht verder zelf te besturen en de KNRM opstappers nemen dan ook het roer over. Na een pittige tocht met windstoten tot kracht negen word het jacht veilig afgemeerd in de jachthaven van Stavoren.

Tijd om op adem te komen hebben de hulpverleners niet want reeds bij het binnen varen in de jachthaven komt de volgende melding binnen; een surfer in problemen voor Makkum. Direct zetten de vrijgekomen reddingboten koers richting de opgegeven positie. Vlak voor dat de eerste reddingboot terplaatse is komt de melding binnen dat de surfer veilig aan wal is gekomen. Hierop keren de reddingboten terug naar hun stations.

Hoe het met het overboord geslagen slachtoffer is afgelopen is bij ons tot op dit moment niet bekend

Alarm 13.50 uur    Wind Z-ZW 7     Actie 095 en 096


Bron: KNRM Station Enkhuizen.




Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2010, 14:51:46
Ondanks het onstuimige weer kon mede door de inzet van diverse hulpverleners de persoon reeds 20 minuten na de melding al uit het koude water worden gered.

De noodoproep bleef niet onopgemerkt, diverse opstappers hadden het thuis ook ontvangen en de reddingboten waren dan ook zeer snel op het water, de reddingboot Rien Verloop reeds een minuut nadat de alarmontvangers zijn afgegaan.

Mooie tijden neergezet door de verschillende eenheden!
Ondanks dat, had het voor het slachtoffer niet veel langer moeten duren zo te lezen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2010, 17:29:09
Heel vreemd dat de melding "brand aan boord" was. Je zou zeggen dat de No- Limit wel gegegund zou worden het jachtje naar binnen te slepen.

Ik zal het radioverkeer zo even plaatsen.

Onderwijl slepen drie reddingsboten: de Ronduit, de Nikolaas Wijsenbeek en de Blaricum 1 één jachtje vanaf het eiland Pampus naar Muiden naar binnen, onder toeziend oog van de Meander van de waterhulpdienst die wel eerst nog geprobeerd heeft de motor te repareren.


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #3 Gepost op: 26 oktober 2010, 18:25:19
Er was geen brand aanboord. dit kwam door een mis comunicatie op het kustwachtcentrum. naar binnen slepen was dan ook niet nodig, met het jacht zelf was niet veel aan de hand, allen de bemanning was niet meer zeewaardig.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:22:08
Mooie tijden neergezet door de verschillende eenheden!
Ondanks dat, had het voor het slachtoffer niet veel langer moeten duren zo te lezen.

Het geeft weer duidelijk aan hoe belangrijk een marifoon is aan boord! O0
Als het eerst via 112 was verlopen, had het mogelijk heel anders afgelopen...


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee
Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2010, 23:24:00
Het geeft weer duidelijk aan hoe belangrijk een marifoon is aan boord! O0
Als het eerst via 112 was verlopen, had het mogelijk heel anders afgelopen...

ben daar helemaal mee eens O0 O0


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2010, 22:49:45
Helaas Henk wederom te snel je conclussie getrokken, het jacht is op eigen kracht naar binnen gevaren onder begeleiding van de No Limit en de Rien Verloop en Watersport van de eerste 2 vaartuigen zijn bemanningsleden overgezet. En vermoedelijk is het misverstand ontstaan door een dsc melding vanaf het vaartuig met de melding explosie vandaar de melding brand aan boord, het enige wat je de mensen dus kan verwijten dat ze niet weten hoe ze met een dsc apparaat om moeten gaan de melding over de marifoon was man overboord en niet anders.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2010, 16:30:32
Helaas Henk wederom te snel je conclussie getrokken, het jacht is op eigen kracht naar binnen gevaren onder begeleiding van de No Limit en de Rien Verloop en Watersport van de eerste 2 vaartuigen zijn bemanningsleden overgezet. En vermoedelijk is het misverstand ontstaan door een dsc melding vanaf het vaartuig met de melding explosie vandaar de melding brand aan boord, het enige wat je de mensen dus kan verwijten dat ze niet weten hoe ze met een dsc apparaat om moeten gaan de melding over de marifoon was man overboord en niet anders.

Welke conclusie trok ik dan?


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2010, 22:50:45
je zou zeggen dat de no limit wel gegund zou worden het jachtje binnen te slepen. Het was gewoon een prima samenwerking van beide kanten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2010, 00:50:16
je zou zeggen dat de no limit wel gegund zou worden het jachtje binnen te slepen. Het was gewoon een prima samenwerking van beide kanten.
Ik zie nog steeds geen conclusie. "je zou toch zeggen" is een veronderstelling. Een veronderstelling gebaseerd op het feit dat dat de No-Limit de drenkeling die hij uit het water heeft gehaald netjes aan de reddingsboot overhandigt .

"De reddingboten Watersport en Rien Verloop zijn ondertussen bij het zeiljacht aangekomen en hebben een aantal opstappers overgezet. Door de paniek aanboord zijn de opvarenden niet instaat het jacht verder zelf te besturen en de KNRM opstappers nemen dan ook het roer over. Na een pittige tocht met windstoten tot kracht negen word* het jacht veilig afgemeerd in de jachthaven van Stavoren."

Daarop baseer ik mijn veronderstelling. Terwijl de berger reddingswerk verricht, zetten de Watersport en de Rien verloop ondertussen opstappers over die zorgen voor het transport van het jacht naar Stavoren. Dat is wel een conclusie, maar daar hoef je niet echt slim voor te zijn, want dat staat er gewoon.
De No Limit heeft daardoor geen cent verdient omdat hij eerst naar de drenkeling op zoek ging en niet naar het jacht. "je zou dan veronderstellen dat de Watersport en de Rien Verloop het transport van het jacht aan de No Limit over zouden laten". Dat is nou weer wel een veronderstelling.

En in de eerste conversatie concludeert de Kustwacht dat er sprake is van brand. Ik moet mijn BTW invullen en ben er daarom nog niet aan toe gekomen, dat radioverkeer komt wel online als ik daarmee klaar ben.

* ik weet dat "word het jacht" een "t" mist, maar zo staat het in de quote.  0098