Wat zijn de gevolgen voor die brandweerman die net een kamertje aan het blussen is terwijl een 500 GRAM cake of iets dergelijks ontploft?
daarom zeg ik: size does matter.
DB's wise lessen No2 is ook zeer belangrijk. maar met zijn mening over de bajes vindt ik minder, ik suggesteer dat je als de straatwaarde van je
illegale vuurwerk aankopen hoger wordt dan 19.000 dat je dan een geldboete krijgt van de 4e categorie.
Het enige wat er kan gebeuren is dat het vuurwerk de brand sneller doet uitbreiden. Bijvoorbeeld wanneer het vuurwerk op een manier zijn weg naar buiten vindt en daar tot ontploffing komt, je krijgt dan meerdere brandhaarden. Bij consumentenvuurwerk kan geen massa explosie plaats vinden, dus daar hoef je als brandweerman of -vrouw niet bang voor te zijn. Pas als er zwaar professioneel vuurwerk ligt opgeslagen wordt het een ander verhaal.
Er staan celstraffen op voor het opslaan van illegaal vuurwerk. Vaak blijft het bij een voorwaardelijke celstraf met een flinke geldboete + een taakstraf. Ja, helaas ken ik enkele mensen die hiermee te maken hebben gehad.
Om nog even terug te komen op de vraag, wat de gevolgen zijn voor een brandweerman is die een kamertje aan het blussen is en er ontploffen nitraten. Hij loopt dan de kans op gehoorschade, al ben ik wel van mening dat ook dit minder snel optreedt dan hier gezegd wordt. Kijk maar naar wat de ME of de gewone agent op straat af en toe te voortduren krijgt bij voetbalwedstrijden of bij demonstraties.