GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 96126 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
We zaten al te wachten in BWK maar ga mn bedje maar is opzoeken.... 998765

Wakker worden!!!!  0098
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Volgens mij goed opgemerkt. Hier verbaasde ik me ook al over. Schoorsteenwerking.

En dan krijg je doordat door de hitte de pyrolyse wel doorgaat een hele hoop brandbaar en mogelijk explosief gas binnen... Even wat zuurstof erbij en .....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En dan krijg je doordat door de hitte de pyrolyse wel doorgaat een hele hoop brandbaar en mogelijk explosief gas binnen... Even wat zuurstof erbij en .....

Is het niet mogelijk om water via deze ventilatiekanalen naar binnen te hozen ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
wat ik mij afvraag: als het nou zo heet binnen in in bepaalde ruimtes en er word water naar binnen gestort. Knallen door de grote tempratuursveranderingen en de stoomvorming de betonnen muren dan niet uitelkaar?

Volgens mij zijn er ook damwanden gebruikt bij de bouw. Dus in hoeverre dit weer van invloed is moet je ook maar afwachten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Is het niet mogelijk om water via deze ventilatiekanalen naar binnen te hozen ?

Kom je bij de brandhaard?


wat ik mij afvraag: als het nou zo heet binnen in in bepaalde ruimtes en er word water naar binnen gestort. Knallen door de grote tempratuursveranderingen en de stoomvorming de betonnen muren dan niet uitelkaar?

Door deze lange brandduur wordt het erg onzeker hoe stabiel de constructie nog is bij de brandhaard. Zie ook:

De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.

Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald.

Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt.
Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
@palmpie
heb dat stukje even over het hoofd gezien. bedankt :)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Ik heb het al eerder opgemerkt maar waar je niets over hoort is of er ook ontploffingen te horen zijn.
Buiten het feit dat de banden ploffen zal er toch ongetwijfeld wel een benzinetank of gastank in zo'n grote brand ontploffen.
Deze veroozaken ook nog eens een extra schade aan de constructie.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Aangekondigde persconferentie gaat niet door. Er is geen informatie.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.ijmuidercourant.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537127.ece/Massale-evacuatie-door-brand-in-Appelaar-garage-%28update%29

Massale evacuatie door brand in Appelaar-garage (update)

    * Gepubliceerd op 26 oktober 2010, 21:16
    * Laatst bijgewerkt op 27 oktober 2010, 00:10

Foto Michel van Bergen
Haarlem -

Een grote brand in de ondergrondse parkeergarage de Appelaar heeft dinsdagavond geleid tot de evacuatie van ten minste zeshonderd mensen uit de Haarlemse binnenstad.

De vlakbij gelegen theaters de Philharmonie en de Toneelschuur, als ook het Frans Hals-hotel en andere omliggende panden moesten uit veiligheidsoverwegingen worden ontruimd. Dit vanwege de enorme hoeveelheid rook die tijdens de brand vrijkwam.

Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers gevallen. Onder de theaterbezoekers en andere evacués is naar verluidt ook geen paniek uitgebroken. Het vuur onstond rond half acht dinsdagavond. De brand woedde op de tweede parkeerlaag van de Appelaar, aldus een brandweerwoordvoerster. Diverse auto's kwamen daar in lichterlaaie te staan.

De brandweer en andere hulpverleningsdiensten stroomden massaal toe. Bij de ingang van de Appelaar werd een mobiele commandopost neergezet, van waaruit het bluswerk werd gecoördineerd. Het blussen van de brand werd door de hevige rookontwikkeling flink bemoeilijkt. Ook zouden er problemen zijn geweest met het neerlaten van metalen afzettingspaaltjes. Het duurde zo'n drie kwartier voordat de bluswerkzaamheden goed op gang konden komen.

Bij het begin van de brand bevonden zich in de Philharmonie zo*n 150 mensen. Zij roken op een gegeven moment een penetrante brandlucht. De directie van het theater besloot aanvankelijk de bezoekers in de foyer op te vangen. Maar de rookoverlast was dermate groot, dat zij het pand uiteindelijk helemaal moesten verlaten.

Zo ook de pakweg 400 mensen die een voorstelling bijwoonden in de Toneelschuur. In het Frans Hals-hotel moesten tachtig kamers worden ontruimd. De gasten werden opgevangen in het even verderop gelegen Ambassador City Centre-hotel.

Rond tien uur 's avonds werd de situatie in de parkeergarage zo gevaarlijk, dat de brandweer besloot geen blussers meer naar beneden te laten gaan. Dit vanwege de ontstane hitte, de rook en de constructie van de vloeren van de parkeergarage. Daarna werden waterkanonnen ingezet. De oorzaak van de brand was gisteravond nog onduidelijk.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Klaas Vaak?  0098

Ik weet wel dat het zandmannetje inmiddels langsgekomen is. Morgen weer vroeg eruit dus ik kruip mijn bed maar eens in.
(06:15 gaat de wekker, als ik hem hoor!!)  0098

Trusten.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.