GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94332 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Hierbij nog wat foto's van mij.
Meer foto's zijn te zien op: www.1-1-2-tjes.nl








Op de eerste foto is mooi te zien hoe de rook uit een van de winkels komt.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Klopt; was inderdaad het geval. Daardoor werd de rook er via de voetgangerstrappenhuizen eruit geblazen en dat was goed te zien.
Was zelf Informatiecoördinator CoPI van begin tot ca 1.00 uur, daarna heeft een collega mij afgelost. CoPI draaide tot ca 5.30 uur, OT/BT tot 6.00 uur.

Dan waren de beelden op tv voor mij te misleidend. Ik dacht dat het door de winkelruimtes naar buiten kwam.


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
maar 5 miljoen liter haal je nooit denk ik

5.000.000 liter schuim is nodig om de garage te vullen. (lees ik eerder in dit draadje)
Het verschuimingsgetal voor lichtschuim is 200 dat betekent dat je 25000 liter mengsel nodig hebt
de lichtschuimgenerator bepaald hoeveel schuim er van het mengsel gemaakt wordt dus hoeveel lucht er toegevoegd wordt.

Daarna het percentage voor de mengverhouding water/svm dat is afhankelijk van je instelling maar zal tussen de 3 en 6 % liggen.
laten we even 5 nemen.

Dus 25000 liter mengsel is 1250 liter svm en 23750 liter water nodig.

Valt best mee hoor de hoeveelheden bij lichtschuim
En als je de generator binnen kan zetten kan je nog het schuim via een grote slang naar beneden begelijden.
Ja de hitte zal zeker veel afbreken maar de aanhouder wint. Er worden veel installaties gebruikt voor blussing van grote ruimtes.

Water of schuim het zal heus wel een afweging zijn die daar met alle deskundige gedaan is.
Water is blijkbaar op dat moment de beste (en misschien handigste) oplossing geweest.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Klopt; was inderdaad het geval. Daardoor werd de rook er via de voetgangerstrappenhuizen eruit geblazen en dat was goed te zien.
Was zelf Informatiecoördinator CoPI van begin tot ca 1.00 uur, daarna heeft een collega mij afgelost. CoPI draaide tot ca 5.30 uur, OT/BT tot 6.00 uur.

Was de parkeergarage inderdaad ontworpen volgens de LNB richtlijn (20 minuten na brandmelding brand geblust en na 45 minuten rookarm)?


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
en 25000 liter schuim heeft denk ik een behoorlijk prijskaartje.  :D
Als het nodig is het nodig, maar als ik al hoorde wat ik hoorde hoeveel geld een tankschuim in een blusboot kost dan wil ik niet weten wat dit kost.  :D


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Zittingen rechtbank Haarlem verplaatst na brand
Alle zittingen van de rechtbank in Haarlem zijn woensdag verplaatst na een brand in de parkeergarage bij het gerechtsgebouw. Bij de rechtbank is behalve de parkeergarage zelf onder meer beveiligingsapparatuur voor de cellen en de fietsenstalling beschadigd. In de rest van het gebouw is lichte brand- en rookschade.

Volgens een woordvoerder van de rechtbank worden de zittingen verplaatst naar andere vestigingen in Haarlem of op Schiphol. In het gebouw aan De Appelaar waarbij de brand woedde, wordt wel gewoon gewerkt, maar vanwege de problemen met de beveiliging en de garage kunnen er geen zittingen plaatsvinden.

Hoelang er geen zittingen kunnen plaatsvinden in het gerechtsgebouw is nog niet bekend. De rechtbank hoopt later op de dag meer te kunnen zeggen over de zittingen na woensdag.

De brand in de ondergrondse parkeergarage brak om 20.00 uur uit en was pas rond 02.30 onder controle. Het nablussen duurde nog uren.

Bron: FOK.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Citaat
In de garage was geen sprinklerinstallatie aanwezig. Volgens de brandweercommandant is het gissen of zo'n installatie het blussen makkelijker had gemaakt.

Citaat
Schneiders zei dat de parkeergarage brandveilig was.

0021 0021 :-X Dat je bovenstaande durft te beweren in onderstaand artikel...  :-X :-X Bij een sprinklerinstallatie was de brand beperkt gebleven tot één auto. En het praktijkvoorbeeld gisterenavond heeft toch wel aangetoond dat het brandveiligheidsconcept waarmee deze parkeergarage gebouwd is dus niet werkt... Dus is de garage brandveilig? Voor het vluchten wel maar voor inzet brandweer??  ;) :-X


http://www.telegraaf.nl/binnenland/8045103/__Startende_motor_oorzaak_brand__.html?p=4,1

wo 27 okt 2010, 11:08
Startende motor oorzaak brand parkeergarage

HAARLEM -  Een auto die bij het starten van de motor vlam vatte, was dinsdagavond vermoedelijk de oorzaak van de brand in parkeergarage De Appelaar in het centrum van Haarlem. Dat heeft brandweercommandant Jur van Lieshout woensdag gezegd.

Volgens Van Lieshout is de eigenares van de auto nog op zoek geweest naar een brandblusser. Toen zij die niet kon vinden, heeft de vrouw 112 gebeld en andere aanwezigen in de parkeergarage gewaarschuwd. Volgens de brandweer hebben 26 auto's vlam gevat. In de ondergrondse parkeergarage stonden ongeveer 275 auto's. Van Lieshout denkt dat een groot deel daarvan rook- en waterschade heeft opgelopen.

De eigenaren van de auto's kunnen voorlopig niet de garage in. Volgens burgemeester Bernt Schneiders van Haarlem moet de garage eerst worden gestut. Er is geen direct instortingsgevaar, maar uit voorzorg worden toch maatregelen genomen. Medewerkers van de gemeente onderzoeken woensdag de betrouwbaarheid van de parkeergarage. Volgens Schneiders is in elk geval de betonconstructie van de garage aangetast. Pas na het stutten kan de politie onderzoek doen naar de precieze oorzaak van de brand.

Het vuur op de onderste laag van de garage was door de enorme rookontwikkeling en extreme hitte erg moeilijk te bestrijden, zei Van Lieshout. De brandweer slaagde er niet in de brandhaard te bereiken. Het vuur greep razendsnel om zich heen. In de garage was geen sprinklerinstallatie aanwezig. Volgens de brandweercommandant is het gissen of zo'n installatie het blussen makkelijker had gemaakt.

Schneiders zei dat de parkeergarage brandveilig was. Voordat er een gebruiksvergunning wordt afgegeven, doet de brandweer uitvoerig onderzoek naar de veiligheid, zo benadrukte hij.

Door de brand moest dinsdagavond de omgeving van De Appelaar worden ontruimd. Dat gold onder meer voor concertgebouw De Philharmonie en theater De Toneelschuur, enkele hotels en restaurants. Ruim tachtig hotelgasten moesten de nacht in een ander hotel doorbrengen. Volgens de burgemeester zijn alle gebouwen in de directe omgeving inmiddels weer toegankelijk, met uitzondering van het gerechtsgebouw dat in elk geval woensdag nog dicht blijft. Rechtszittingen die voor woensdag waren gepland zijn naar andere locaties verplaatst.

De gemeente heeft een speciaal telefoonnummer geopend voor mensen die hun auto in de parkeergarage hebben staan: 023-5115566.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145

Schneiders zei dat de parkeergarage brandveilig was. Voordat er een gebruiksvergunning wordt afgegeven, doet de brandweer uitvoerig onderzoek naar de veiligheid, zo benadrukte hij.

En zo zie je dat de verantwoording naar de brandweer wordt geschoven want die doet uitvoerig onderzoek.
Ja, maar de wet en regelgeving is toch echt een gemeentelijke aangelegenheid en die schieten bij  grote complexen vaak ernstig tekort in het aanvragen van gedegen advies bij de brandweer. Ook proberen gemeentes soms samen met de aanvrager om onder al die lastige brandweerregeltjes uit te komen.
( terwijl ze zelf belast zijn met toetsing van de wetgeving waar ze zelf verantwoordelijk voor zijn en niet de brandweer )
Vaak worden vanuit de brandweer juist gedegen oplossingen aangedragen om een brand zoals deze veilig te kunnen bestrijden, maar ja, dat is dan te duur en het staat niet in het Bouwbesluit of in de concepten/richtlijnen dus het hoeft niet.
De vergunningen worden verleend en in het gunstigste geval treft de brandweer een complex aan dat voldoet aan de praktijkrichtlijn ( ws. zoals deze )
Helaas is dat geen garantie dat een brand zich veilig laat bestrijden, laat staan dat een brand zich zal beperken tot 7 auto's maximaal volgens de natuurkundige wetten. En dan is het ook nog de vraag hoe het bouwtoezicht is verlopen tijdens de bouw. Is er echt opgelet, of was het een bakkie met de uitvoerder. Is de constructie > 90 min. of zijn er onderdelen die geen sterkte bij brand hebben in diezelfde constructie. Uiteindelijk is het de zwakste schakel die de sterkte bepaald. Ik baal dan ook van bovenstaande uitspraak en ik vind dat de burgemeester van Haarlem eerst eens naar de besprekingverslagen van de vooroverleggen en brandveiligheidsoverleggen moet kijken en zich dan realiseerd dat niet de brandweer maar HIJ ( en zijn ambtenaren ) de vergunningverlener en toetsers zijn en dus hun goedkeuring geven aan dergelijke parkeergarages met een minimum aan voorzieningen want het vluchten is het belangrijkst en de rest ???
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Oh ja. De brand is onstaan bij het starten van een personen auto.
Dan was er dus iemand die wist dat er positief brand was en dit niet direct heeft gemeld (of juist wel?). Bovendien moeten er genoeg preventieve middelen aanwezig zijn geweest om deze beginnende brand te blussen (is bij bijna iedere brand zo, maar dat er iemand bij heeft gestaan is dus cru).

Was dat op het beveiligde terrein van Justitie? Zo ja, waarom heeft diegene geen toegang verschaft aan de brandweer?


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Dan was er dus iemand die wist dat er positief brand was en dit niet direct heeft gemeld (of juist wel?). Bovendien moeten er genoeg preventieve middelen aanwezig zijn geweest om deze beginnende brand te blussen (is bij bijna iedere brand zo, maar dat er iemand bij heeft gestaan is dus cru).

Was dat op het beveiligde terrein van Justitie? Zo ja, waarom heeft diegene geen toegang verschaft aan de brandweer?


Wat ik begreep is de brand ontstaan in het publieke gedeelte en heeft de betreffende dame eerst geprobeerrd met een poederblusser (of ander klein blusmiddel) de brand te doven. Toen dat niet lukte heeft ze 112 gebeld en heeft zelf via een vluchtweg de garage verlaten.