GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94328 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Toch ook merkwaardig dat er zo weinig handbrandblussers voor handen waren...in de parkeergarage van onze AH te Den Dolder hangen op de bovenste verdieping (gokje: +-50 auto's kunnen daar staan) al zeker 6 poederblussers.............
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Wat ik begreep is de brand ontstaan in het publieke gedeelte en heeft de betreffende dame eerst geprobeerrd met een poederblusser (of ander klein blusmiddel) de brand te doven. Toen dat niet lukte heeft ze 112 gebeld en heeft zelf via een vluchtweg de garage verlaten.

Klopt, ik lees net het nieuwsbericht wat Palmpie plaatste.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8045103/__Startende_motor_oorzaak_brand__.html?p=4,1
Startende motor oorzaak brand parkeergarage
Volgens Van Lieshout is de eigenares van de auto nog op zoek geweest naar een brandblusser. Toen zij die niet kon vinden, heeft de vrouw 112 gebeld en andere aanwezigen in de parkeergarage gewaarschuwd. Volgens de brandweer hebben 26 auto's vlam gevat. In de ondergrondse parkeergarage stonden ongeveer 275 auto's. Van Lieshout denkt dat een groot deel daarvan rook- en waterschade heeft opgelopen.

Waren er wel genoeg preventieve middelen aanwezig en wat is de norm? Ik verwacht niet alleen een brandblusser, maar minstens enkele brandslanghaspels (schuim zou mooier zijn, maargoed).

Ik las in de eerste berichten gisteravond dat er een beveiligd gedeelte was van Justitie waar het ook brandde. Weet iemand hoe ik me dit moet voorstellen? Gewoon een afgesloten hek?


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Ik denk dat we over de aanwezigheid van blusmiddelen nader onderzoek moeten afwachten. Dat de ontdekker van de brand geen brandblusser kon vinden wil niet zeggen dat ze er niet (genoeg) hingen. Ik kan me goed voorstellen dat in paniek al snel de conclusie getrokken wordt dat er niet meer brandblussers zijn terwijl bij wijze van spreken de dichtstbijzijnde blusser gewoon om de hoek hangt.

Bovendien vraag ik me af hoeveel (ongetrainde) mensen in staat zullen zijn een beginnende autobrand te blussen met een brandblusser...


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage

In de Haarlemse parkeergarage die vannacht uitbrandde was geen sprinklerinstallatie aanwezig. Volgens de gemeente is de temperatuur in de ondergrondse garage daardoor zo hoog opgelopen, dat de brandweer niet meer naar binnen kon en het blussen lastig werd. Het blussen werd verder bemoeilijkt door hevige rookontwikkeling.

De gemeente Haarlem zegt dat het niet verplicht is om parkeergarages te voorzien van een sprinklerinstallatie.

Starten
De brand woedde gisteravond en vannacht op de tweede verdieping van de ondergrondse parkeergarage De Appelaar, in het centrum van Haarlem. Het vuur ontstond nadat een auto na het starten in brand vloog. Er zijn geen gewonden gevallen.

Door het vuur hangt er in enkele omliggende panden een nare geur. De nabijgelegen rechtbank heeft alle zittingen van vandaag verzet naar andere locaties in Haarlem.

Wrakken
Twee theaters, twee hotels en een aantal horecazaken aan de Damstraat werden na het uitbreken van de brand ontruimd. Zo'n tachtig mensen van wie de auto in de parkeergarage aan de Grote Markt stond, werden opgevangen in een hotel.

In de garage stonden ongeveer 275 auto's. 26 daarvan zijn volledig uitgebrand. Het bergen van de wrakken gaat volgens de gemeente nog dagen duren.

Automobilisten van wie de auto niet door het vuur is verwoest, kunnen hun voertuig op zijn vroegst vrijdag ophalen.

http://nos.nl/artikel/194053-geen-sprinkler-in-uitgebrande-parkeergarage.html


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
De pers was, in mijn ogen, erg teleurstellend met de vragen. Het belangrijkste leek wel of er inderdaad een brandweerwagen drie kwartier voor een paaltje stond welk niet naar beneden wilde gaan. Antwoord: geen van de eenheden betrokken bij de eerste inzet hebben voor een paaltje gestaan.
Er kwam geen vervolgvraag uit de pers of er dan een eenheid die ter ondersteuning kwam zo lang voor een paaltje heeft gestaan. (lijkt mij erg logisch ivm het ontbreken van zenders om paaltjes te laten zakken)
En ja hoor, de pers heeft het weer gedaan ;-)

Heb je er wel eens aan gedacht dat niet de volledige persconferentie is uitgezonden?

En waar haal jij die drie kwartier vandaan?

En de vervolgvraag was niet nodig omdat de burgemeester zelf aan aangaf dat wel mogelijk was dat er elders wel brandweereenheden hebben gestaan maar dat die op dat moment niet waren betrokken van de bluswerkzaamheden. Dat zat ook in de uitzending.

Overigens heb ik op de terugweg naar mijn auto in de nieuwe Raaks parkeergarage om mij heen gekeken op een wijze waarop de gemiddelde Nederlander kijkt naar blusmiddelen en ik heb niets kunnen ontdekken. Hoe zit dan in andere parkeergarages?


Dit is zo'n Haarlems paaltje:

(Gelieve bij deze foto geen verkeerde conclusies te trekken ;-)


En voor Palmpie nog een beetje rook:


En deuren waar de rook uit kwam:



Nachtfoto's zijn vanaf het Spaarne richting stad. Dagfoto's vanaf stad richting Spaarne.
De ingang van de parkeergarage bevindt zich net door de bocht van de straat.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
In het CoPI is niet veel aandacht geweest voor een geografisch plot; de CoPI-leden waren allemaal voldoende bekend met de situatie qua ligging, alleen niet qua bouw. De OvD beschikte snel over bouwtekeningen maar die zijn in het CoPI niet terecht gekomen of nodig gevonden. Inzet van CoPI als multi-team was ook niet gericht op (technische) brandbestrijding maar de effecten daarvan.

Wat ik uit de berichten begrijp, maar ben zelf geen regelmatige gebruiker van deze garage, moesten enkele gebouwen worden ontruimd omdat zij last hadden van rookontwikkeling vanuit de garage. De schouwburg, rechtbank en hotel hebben volgens mij een eigen cq publieke trappenhuis met de garage, maar dat baseer ik op eigen waarneming.
Dit reconstrueer ik dan als volgt:



Dus het klopt eigenlijk wel dat de rook uit gebouwen komt. Omdat ik geen "uitvoerende" functie meer heb waarvoor ik een eigen bluspak nodig heb, kan ik ook niet meer zelf dichterbij komen om e.e.a. te zien. Dat vond ik bij het incidentje met de Schipholspoortunnel ook al jammer. Aan de andere kant is dat puur eigen interesse en ook niet nodig voor mijn functie. Er is wel een verbetering; met de vliegtuigcrash was ik nog actief als IC in het OT en heb de eigenlijke crash-site sowieso nooit gezien. IC in het CoPI is dus wel veel leuker  8)

Edit: het kan dus zijn dat ik een trappenhuis mis heb of niet meegrekegen heb (nog één naar de steeg tussen rechtbank en Teylers-museum?)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Klopt, ik lees net het nieuwsbericht wat Palmpie plaatste.

Waren er wel genoeg preventieve middelen aanwezig en wat is de norm? Ik verwacht niet alleen een brandblusser, maar minstens enkele brandslanghaspels (schuim zou mooier zijn, maargoed).

Ik las in de eerste berichten gisteravond dat er een beveiligd gedeelte was van Justitie waar het ook brandde. Weet iemand hoe ik me dit moet voorstellen? Gewoon een afgesloten hek?

Conform het bouwbesluit hoeven in een overige gebruiksfunctie voor het stallen van motorvoertuigen geen blusmiddelen aanwezig te zijn. Zie Afdeling 2.21. Bestrijding van brand op www.bouwbesluitonline.nl

Poederblussers zijn helemaal uit de boze in een openbare parkeergarage... Weet je hoeveel schade die veroorzaken bij vandalisme aan je auto... :-X :-X


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
zo meteen ca 16.45 uur René Hagen op Radio 1 over noodzaak sprinklers in parkeergarages
http://twitter.com/LexSchruijer


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Toeval of een flauwe grap? ;)

p2kflex
16:52:12 27-10-10GROUP-1PRIO 1 RAAKS PARKEERGARAGE P1 TR-01 #295# HORTUSPLEIN HAARLEM HAND BRANDMELDING [ 595 745 744 ]
0106525BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Midden)
0107011BRW Kennemerland (Haarlem West) (Beroeps)
0107081BRW Kennemerland (Haarlem West) (Lichtkrant)
0107084BRW Kennemerland (Haarlem West) (Besturing Kazerne)
0107086BRW Kennemerland (Haarlem West) (Intern Alarm)
0107111BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Beroeps)
0107181BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Lichtkrant)
0107186BRW Kennemerland (Haarlem Oost) (Intern Alarm)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon