GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94334 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Gelijkwaardigheid houd niet in dat je ineens, zonder motivatie, de eisen kunt gaan opschroeven tov het bouwbesluit. Je moet dit wel kunnen motiveren.

Uiteraard. En meestal heeft de opdrachtgever nog wel keus hoe hij de gelijkwaardigheid wil verkrijgen. Maar iets zegt me dat opdrachtgevers liever brandslanghaspels aanleggen dan een sprinklerinstallatie!



Als er in een parkeergarage < 1000 m2, wettelijk, geen brandslanghaspels aangebracht hoeven te worden, waarom wil je ze dan wel hebben in een parkeergarage > 1000 m2? Voor een 'klant' maakt het niet uit of de garage 100 m2 is of 10000 m2. Het maakt wel uit voor de brandweer want een compartiment van 10000 m2 geeft andere uitdagingen dan een compartiment van 100 m2. Het verschil van grote voor brandcompartimenten zit dus in de inzet van de brandweer.

Zijn brandslanghaspels niet ook gedeeltelijk voor de brandweer bedoelt? Als de brandweer bij een beginnende brand aankomt kan een brandslanghaspel zeker nog een verschil maken aangezien het altijd even duurt voordat de brandweer met een eigen watervoorziening bij de brandhaard is...

Je kan de burger de mogelijkheid geven om een bluspoging te doen waardoor de brand klein blijft en de brandweer niet eens hoeft te komen. Alleen welke waarde hang je aan een bluspoging van een 'burger'?

Volgens het gebruiksbesluit zouden er idd draagbare handbrandblussers aangebracht moeten worden, alleen hoe effectief kan je als burger een autobrand bestrijden die ontstaat door kortsluiting in een auto of onder de motorkap?? ???
Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120

Zijn brandslanghaspels niet ook gedeeltelijk voor de brandweer bedoelt? Als de brandweer bij een beginnende brand aankomt kan een brandslanghaspel zeker nog een verschil maken aangezien het altijd even duurt voordat de brandweer met een eigen watervoorziening bij de brandhaard is...
Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!

dan is het toch improviseren, ik heb altijd wel wat in mijn auto liggen (een doek of een handschoen) waarmee ik de motorkap echt wel openkrijg. Het gaat erom, dat als er niets hangt, je die mogelijkheid dan ook niet hebt als een ''burger'' het zelf aandurft en je dan altijd afhankelijk bent van 112 bellen en wachten op de brandweer.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Zoals gebruikelijk in Nederland was onderstaand bericht te verwachten. Na elk incident krijgen we weer een verscherping van regels.

‘Eisen parkeergarage aanscherpen’

'Parkeergarages moet je met een sprinklerinstallatie uitvoeren. Alleen dan krijg je het op een acceptabel veiligheidsniveau'. Dat zei René Hagen, Lector Brandpreventie van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) gisteren tegen de NOS Radio 1. Dit naar aanleiding van de brand in parkeergarage de Appelaar in Haarlem, waar bijna 30 auto’s uitbrandden.

Beluister hier het interview met Rene Hagen.

De NVBR constateert een trend. Branden in parkeergarages komen steeds vaker voor, zowel in binnen- als buitenland. Nader onderzoek naar de brand is volgens de branchevereniging dus zeker de moeite waard. Dat is ook de reden dat de brandonderzoeksteams van Kennemerland en Amsterdam-Amstelland al in de startblokken staan om deze brand nader te onderzoeken.

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/rss/rss/@18085/eisen_parkeergarage/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Leuk dat de parkeergarage waarschijnlijk ontworpen is volgens de richtlijnen van het NVBR/LNB....  ::) ::) ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.abradio.nl/web/show/nieuws/10706/ooggetuige_van_appelaar_brand_doet_schokkend_verhaal

Ooggetuige van Appelaar brand doet schokkend verhaal    


Haarlem - Bij AB-Radio heeft zich donderdagochtend een ooggtuige gemeld van de brand in parkeergarage de Appelaar in Haarlem. De man was met zijn twee kinderen in de parkeergarage toen de brand uitbrak.


"Om 19:50 liep ik naar de appelaar om mijn auto op te halen. Zag inderdaad de brandweerwagen voor de paaltjes staan. Wist uiteraard niet waarvoor. Netjes betaald om 19:57. Kinderen met de lift naar -2, zelf met de trap", laat ooggetuige Erwin aan AB-Radio weten.

Op de trap liep hij twee dames in paniek tegen het lijf. "Ik vroeg of ze hun auto zochten waarop ze antwoorden dat deze in de brand was gegaan. Zag inderdaad wat rook om -2 en besloot mijn auto maar te laten staan en met de kinderen weer naar boven te lopen. Inmiddels stond daar een agent te praten me de dames van de brandende auto", aldus de ooggetuige.

De brandweer was op dat moment nog niet in actie gekomen, laat Erwin aan AB-Radio weten: "Ze waren er al voordat ik ging betalen en ik liep daarna nog zonder problemen naar beneden, de liften werkten gewoon, er was geen rookalarm te horen. Ik had ook geen last van de rook".

"Als de bezoekers nog gewoon op -2 lopen dan kan een brandweerman toch ook gewoon even twee trapjes af met een brandblusser, desnoods met masker en de situatie beoordelen. Wellicht dat een handbrandblusser de auto direct had kunnen doven. Nu duurde het een uur voordat er aan de Grote Markt actie werd ondernomen", aldus ooggetuige Erwin in een reactie tegenover AB-Radio.


snah

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
In die auto’s wil je niet meer rijden’ Van onze correspondent

HAARLEM -  De verwoestende brand in de Haarlemse parkeergarage de Appelaar heeft ervoor gezorgd dat alle 270 in de parking gestalde auto’s als praktisch verloren moeten worden beschouwd. Dat blijkt uit de vrijgegeven foto’s en ervaringen van medewerkers van het forensisch onderzoek.

 
Eerder werd al duidelijk dat alle auto’s op parkeerlaag-2 verwoest zijn door de brand. Liefst 26 auto’s gingen direct in vlammen op, de overige voertuigen moeten door de extreme hitte van de brand, volgens de brandweer circa 1200 graden celsius, eveneens als verloren worden beschouwd.

Eigenaren die hun auto parkeerden op parkeerlaag-1 hielden tot voor kort hoop dat hun voertuig mogelijk zou zijn ontsnapt aan het drama. Een utopie, zo blijkt uit een verslag van twee medewerkers van het forensisch onderzoek. Zij zijn donderdagochtend, gehesen in witte pakken en voorzien van mondkapjes, de parkeergarage ingegaan om onderzoek te verrichten:

"De auto’s op parkeerlaag-1 zijn weliswaar niet direct verwoest door de brand, maar toch zal niemand er nog in willen of kunnen rijden. Er zitten een dikke roetlaag van een paar centimeter op. Los van het feit dat de hitte waarschijnlijk de mechanica en motortechniek heeft aangetast.”

bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/8056781/__In_die_autos_wil_je_niet_meer_rijden__.html?p=5,1


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Ja, dat zat ik me in deze case ook al af te vragen... Als die mevrouw een brandblusser had gehad, zou ze daar iets mee hebben kunnen uitrichten? Als je door de grill probeert te blussen zal de radiator behoorlijk in de weg zitten. En met je blote handen een motorkap openen terwijl daar brand onder woedt... ik denk dat ik dan liever even op de brandweer wacht!

mensen laten we wel zijn als je met een brandweerauto met toeters en bellen op stap bent zien sommige mensen je nog niet eens
laat staan als er paniek is door brand en dan een kleine handblusser moeten zoeken.
en de mogelijkheid van een sprinkler is natuurlijk ook een kosten baten analyse.

greetz free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
:-X :-X Alle dekking er af... Als dat geen breedplaatvloer is hebben ze wat reparatie werkt te doen...

http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/meer-informatie-over-de-brand-in-de-appelaar-update-van-donderdag-28-okt/

http://www.haarlem.nl/fileadmin/homepage/2010/2774klein.jpg

Meer informatie over de brand in de Appelaar [update van donderdag 28 okt.]

Dinsdagavond en nacht heeft er een hevige brand gewoed in de parkeergarage Appelaar. De oorzaak lijkt een technisch mankement te zijn aan een auto. De brandbestrijding kwam snel op gang, maar heeft niet kunnen voorkomen dat de brand snel om zich heen greep. De garage is direct gesloten en de geparkeerde auto's konden niet meer worden opgehaald.

plafond van de AppelaarDe brand is in de parkeergarage van de Appelaar ontstaan in het gedeelte op -2, direct links van de af/oprit (zuid-zijde onder de Damstraat). Over een oppervlakte van ca. 400-500 m2 is de vloer tussen -2 en -1 door het vuur aangetast en zijn de auto's in dit gebied vernield (zie foto.

Op dit moment (donderdagochtend) is de brandweer bezig het bluswater - het water staat ca. 20 cm hoog - uit de garage te pompen en via het riool af te voeren. Tegelijk is er gestart met het stutten van de garage op de plekken waar de brand het hevigst heeft gewoed. Dit is nodig omdat de brand de constructie heeft beschadigd. Er is geen direct instortingsgevaar. Deze werkzaamheden zullen vandaag zijn afgerond.

Hierna start het onderzoek door de politie en het openbaar ministerie naar de oorzaak en verloop van de brand. Pas dan kunnen de auto's uit de garage worden gehaald en kan de schade getaxeerd worden.

Zodra er meer duidelijk heid te geven is volgt hierover berichtgeving op de website en het klantnummer. De Appelaar wordt weer opgeknapt. Tot die tijd zijn bezoekers aangewezen op alternatieve garages in de buurt, zoals de Raaks.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Toch kan het wel, een beginnende autobrand in een parkeergarage blussen voordat er 7 auto's in brand staan. Drie ondergrondse parkeerlagen, stuwdrukventilatie en een OMS systeem. Daarnaast droge blusleidingen naar elke parkeerlaag, en bij elk trappenhuis. Oja en oppervlakte per laag is ruimschoots meer dan 1000m2 .
Hier een verslagje van Regio 15.
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3733-brand-in-parkeergarage-zwolsestraat
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Toch kan het wel, een beginnende autobrand in een parkeergarage blussen voordat er 7 auto's in brand staan. Drie ondergrondse parkeerlagen, stuwdrukventilatie en een OMS systeem. Daarnaast droge blusleidingen naar elke parkeerlaag, en bij elk trappenhuis. Oja en oppervlakte per laag is ruimschoots meer dan 1000m2 .
Hier een verslagje van Regio 15.
http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/1-branden/3733-brand-in-parkeergarage-zwolsestraat


Maar kan je dit ook in de rook als er een stuwdrukinstallatie ontbreekt...  ::) ;)