GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94388 keer)

0 gebruikers (en 25 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/enkhuizen-westfriesland/article6543513.ece/%E2%80%99Garages-niet-gesprinklerd%E2%80%99-

’Garages niet gesprinklerd’

    * Gepubliceerd op 29 oktober 2010, 18:27
    * Laatst bijgewerkt op 29 oktober 2010, 18:31

enkhuizen  -  Geen van de vijf ondergrondse parkeergarages in Enkhuizen is uitgerust met een sprinklerinstallatie. Volgens de Enkhuizer brandweerman Jeroen Knukkel is een inferno, zoals in de Haarlemse Appelaargarage, dan ook niet ondenkbaar. ,,Dan staan we voor een uitdaging.’’

Openbare parkeergarages zoals in Haarlem kent Enkhuizen nog niet. Wel zijn er vijf ondergrondse parkeergarages onder de appartementencomplexen Paludanushof, Paulus Potterhof, Denenburg, Fruittuinen en Groenling. ,,Die zijn geen van alle gesprinklerd’’, stelt Knukkel.

Lees het hele artikel in de Enkhuizer Courant van zaterdag 30 oktober.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Tuurlijk... ::) en dat het de garages duurder maakt doet er zeker voor hun niet toe...  ;) Maakt een sprinkler een brand dan altijd uit...  ::) 8) ;) Ieder zijn vak O0

Misschien moeten ze google eens gebruiken en kijken wat ze bijvoorbeeld in onze omringende landen doen: http://www.google.nl/search?hl=&q=sprinkler+parkinggarage  ;)



http://www.cobouw.nl/nieuws/2010/10/30/Sprinklers-ongeschikt-voor-parkeergarages.html

Sprinklers ongeschikt voor parkeergarages
Terug naar de vorige pagina
29-10-2010 21:10  |  Techniek  |  Sint Nicolaas, Jan |

NAARDEN - Sprinklers in parkeergarages zijn niet effectief. Zo reageert Vexpan, een onafhankelijk platform voor de parkeerbranche, op de roep om dat type brandbestrijdingsinstallaties in parkeergarages verplicht te stellen.

Aanleiding voor de discussie is een brand in de parkeergarage van theater De Appelaar in Haarlem. Onder andere het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) pleit na de brand, waarbij een groot aantal auto's uitbrandde en forse schade ontstond aan de garage, voor het verplicht stellen van sprinklers in ruimten waar veel mensen vertoeven.

Vexpan is van mening dat water uit sprinklers averechts werkt als sprake is van brandende benzine. Vice-voorzitter Wim van der Heide: "Brandende benzine drijft immers op water en verspreidt zich dan snel door de garage. Een sprinklerinstallatie zal het vuur ook niet effectief kunnen bestrijden, omdat een brand zich doorgaans in een auto bevindt."


http://www.ci.bellevue.wa.us/news_release_sprinkler_car_fire_garage_downtown.htm

Sprinklers contain car fire in parking garage

Sprinklers in a downtown residential parking garage held a car fire in check until fire crews could arrive. The car had significant fire damage to the engine and dashboard areas; but there was minimal damage to the building. The fire occurred at 3:52 p.m. Saturday, Jan. 13, in the 300 block of 108th Avenue Northeast.

Three fire protection sprinkler heads activated, flowing enough water to confine the fire to the car. Two adjacent cars had no damage, despite being less than two feet from the burning car. Residents in the building evacuated when the fire alarm sounded.

Water from the activated sprinklers began running off to other areas of the parking garage. Defective floor drains permitted water to flow to lower levels of the garage and caused some minor water damage in a business within the same building.  Fire crews were able to shut off the flowing sprinklers and worked  to minimize water damage to the rest of the building.

Bellevue fire investigators conducted an investigation at the scene and determined the fire originated in the vehicle engine compartment. The actual cause remains undetermined.

Multiple fire resources responded, but the incident was quickly scaled back to just two engines, one truck and a battalion chief.

This type of building is typically referred to as a mixed-use occupancy.  It has a combination of retail business and residential living.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Tuurlijk... ::) en dat het de garages duurder maakt doet er zeker voor hun niet toe...  ;) (...)


Om het in evenwicht te houden. Het is puur een economische reden waarom er geen sprinklers toegepast worden door de eigenaren. Het heeft niets met veiligheid publiek of inzet, en veiligheid, van het brandweerpersoneel te maken. ;) :-X Ze nemen liever de kans op schade dan dat ze in een sprinkler gaan investeren. Vanuit een kans berekening voor de schade...  ::)

http://ir.canterbury.ac.nz/bitstream/10092/106/3/Cost-benefit%20analysis%20of%20sprinklers%20in%20NZ%20parking%20buildings.pdf

Citaat

(...)

ABSTRACT
The provision of fire protection measures in parking buildings is an ongoing debate
within the fire protection industry. This paper presents a cost-benefit analysis model
for the installation of sprinklers for the property protection of these structures. An
event tree analysis is used to evaluate vehicle fires in parking buildings drawing on
data from New Zealand and international fire statistics. The event tree analysis is then
applied to the cost-benefit model in which several scenarios relating to the type of
parking building and the availability of sprinklers are considered. A case study is
presented for a public parking building with a total floor area of 30,000 m2 and the
most critical factors in determining the cost-benefit ratio are identified using a Monte-
Carlo sensitivity analysis. Using the cost-benefit model and from a building owner’s
point of view it is found that an economical automatic sprinkler system does not
justify itself in a parking building.

(...)

CONCLUSION
The CBA presented in this paper is from the perspective of the owner of the parking
building, which can be a stand-alone parking building or a building with some parts
dedicated to vehicle parking. The parking building is assumed to be a separate firecell,
when it adjoins the structure of other occupancies. Thus the fire and smoke can be
confined within the parking building without spreading to the adjacent structures and
vice versa.
Event tree analysis was carried out for vehicle fire risks in New Zealand parking
buildings. The frequency of vehicle fires in New Zealand parking buildings was
estimated to be 1.71 × 10-7 per each vehicle visit. The CBA for the provision of
sprinklers in a parking building was performed based on the New Zealand statistics
and event tree analysis of vehicle fires in New Zealand parking buildings. The
analysis indicated that an economical automatic sprinkler system generally does not
justify itself, from the building owner’s point of view
for both private and public type
buildings. The analysis does not consider the potential life safety benefits of a
sprinkler system since input data to the CBA is unavailable.
(...)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Nog meer onzin over waarom een sprinkler niet zou werken.... :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Volgens mij was juist het probleem van haarlem dat ze de brand niet konden vinden... ::) ::)

http://www.verkeersnet.nl/4027/vexpan-sprinklers-in-parkeergarages-niet-effectief/

Vexpan: Sprinklers in parkeergarages niet effectief
29 oktober 2010 | Actueel, Parkeren | 117 keer bekeken, 33 keer vandaag        Stuur door | Print

De veiligheid van parkeergarages concentreert zich vooral op het voorkomen van rookontwikkeling bij brand, waardoor zo’n brand beter is te blussen en mensen de kans krijgen om te vluchten. De brand in de Appelaar in Haarlem roept de vraag of er niet meer blusvoorzieningen nodig zijn. De Vexpan denkt van niet.

Parkeergarages zijn verplicht tot het installeren van ventilatiesystemen voor de dagelijkse ventilatie en, wanneer een garage niet onderverdeeld is in compartimenten, ook om rook bij brand af te voeren. Als rook bij brand zoveel mogelijk wordt afgevoerd, heeft de brandweer goed zicht. En dat geldt natuurlijk ook voor de mensen die zich eventueel in de parkeergarage bevinden. Die kunnen dan zien waar ze weg kunnen komen, aldus de Vexpan.

Een actuele complicerende factor bij een brand in een parkeergarage is dat steeds meer automaterialen, waaronder bumpers, van kunststof zijn gemaakt. Daar zit olie in die bij brand leidt tot een zwarte dikke rook. En dus ook belemmerend werkt bij het hebben van zicht. Bovendien slaat een brand bij kunststof veel sneller over dan bij metaal. Vice-voorzitter Wim Van der Heide van de Vexpan: “De brand in Haarlem betrof een ongekend aantal auto’s. De eerder genoemde richtlijn gaat uit van een brand met veel minder auto’s.”

Ook sprinklers zijn niet verplicht in parkeergarages. Naar aanleiding van de brand in Haarlem zijn daarvoor wel stemmen opgegaan. Maar Van der Heide trekt de effectiviteit van sprinklers in garages sterk in twijfel. “Wanneer er sprake is van brandende benzine, werkt water uit de sprinklers juist averechts. Brandende benzine drijft immers op water en verspreidt zich dan snel door de garage. Een sprinklerinstallatie zal het vuur ook niet effectief kunnen bestrijden, omdat een brand zich doorgaans in een auto bevindt.” Ook het toenemend aantal elektrische auto’s pleiten niet voor sprinklers. Tenslotte is de combinatie stroom en water verre van ideaal.

Op de vraag in hoeverre het staat met de verplichting van brandblusmiddelen in een parkeergarage antwoordt Van der Heide dat ook die niet altijd verplicht zijn. “Maar doorgaans zijn ze wel aanwezig. Probleem is vaak dat brandblusmiddelen vandaal- en diefstalgevoelig zijn. Daardoor zijn die middelen niet altijd snel voor het grijpen.”

Vexpan is voortdurend in gesprek over aanpassingen van de richtlijn met het NNI, aldus Van der Heide. “Bij de overwegingen voor de volgende aanpassing zal de brand in Haarlem zeker worden meegenomen.’’




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
::) ::) ;) O0

http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/ingezonden/1090519/christenunie.wil.sprinklers.verplichten.in.grote.bouwwerken/

ChristenUnie wil sprinklers verplichten in grote bouwwerken
CampagneChristenUnie Haarlem - 30 oktober 2010
Reageer op dit artikel

 INGEZONDEN Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn vraagt de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie om de bouwregelgeving aan te passen zodat sprinklers in grotere gebouwen zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en parkeergarages verplicht worden. Ook moeten de brandveiligheidsnormen voor parkeergarages worden verduidelijkt. Aanleiding is de brand deze week in parkeergarage de Appelaar in Haarlem waarbij tientallen auto’s werden verwoest en grote schade ontstond aan gebouwen.
De Haarlemse garage heeft geen sprinklers omdat deze in geen enkel gebouw in Nederland verplicht zijn. Het Kamerlid verbaast zich hierover. Ortega-Martijn: ,,In veel andere westerse landen geldt al lang een plicht. In Nederland moeten verzekeraars het eisen of komen sprinklers pas in beeld als de brandweer of de gemeente het vraagt, maar er zijn verschillende richtlijnen en het is de vraag of de computermodellen die gebruikt worden wel voldoende zijn.” Het Kamerlid constateert dat een veel gebruikt model voor simulatie van rook- en hitteverspreiding in garages uitgaat van het gelijktijdig in brand staan van 3 auto’s. Ortega-Martijn: ,,In Haarlem zijn 26 auto’s uitgebrand. Natuurlijk moet deze brand nog worden onderzocht en kun je absolute veiligheid niet garanderen, maar ik wil graag weten of de huidige modellen voldoende garanties bieden voor de niet ondenkbare situatie dat een brand snel overslaat naar meerdere auto’s.”

De ChristenUnie roept de ministers in Kamervragen daarom op om te komen met duidelijke normen komen voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Ortega-Martijn: ,,Er is meer standaardisering mogelijk.” Het Kamerlid verwijst daarbij naar de recente discussie over de veiligheid van wegtunnels. ,,Daar zie je oneindige discussies tussen het Rijk, de commissie tunnelveiligheid, brandweer en gemeenten over de veiligheid. De minister moet zorgen dat zo’n discussie niet ook gaat ontstaan bij parkeergarages”.

Volgens het Kamerlid moet de bouwregelgeving daarnaast ook meer worden benadert vanuit risico’s niet alleen in het gebouw zelf, maar ook in de directe omgeving. Ortega-Martijn: ,,Bouwwerken worden steeds complexer, zijn vaak multifunctioneel en er wordt steeds meer ondergronds gebouwd. Dat betekent dat je niet alles kunt vatten in normen.” Over 5 tot 8 jaar wordt volgens de begroting een risicobenadering in de regelgeving geïntroduceerd. “Ik wil van de ministers weten waarom deze herziening nog zo lang moet duren.”

Vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Veiligheid en Justitie over bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken.

1. Kent u het bericht "Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand” (1) en “Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage” (2) ?

2. Kent u het TNO-Efectis rapport “Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam” naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007 (3)? Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?

3. Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de 70 meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?

4. Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering?

5. Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?

6. Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere EU-lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaart wordt?

7. Klopt het dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?

8. Klopt het dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?

9. Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?

10. Klopt het dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics) dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren uitgaat van het brandvermogen van slechts 3 auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende gezien de brand in de Haarlemse garage waar 26 auto’s zijn uitgebrand?

11. Klopt het dat in de NVBR-richtlijn de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages 1 uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?

12. Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?

13. Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald?

14. Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over 5 tot 8 jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? (4)

15. Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is?

16. Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar minder zelfredzamen verblijven zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?


1. Haarlems Dagblad, 27 oktober 2010, http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%29
2. NOS Nieuws, http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html
3. http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf
4. Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Citaat
Als je een parkeergarage compartimenteert tot 1000 m2, met goede brandscheidingen / branddeuren / ventilatie uit. Zou dan gezien de hoeveelheid zuurstof die een brand nodig heeft wel 26 auto's kunnen (uit)branden? (glas over kaars principe).
Denk dat dit niet gaat werken. Voordat de zuurstof bij deze brand op is zal je al een behoorlijk hitte hebben en krijg je door gebrek aan zuurstof een onvolledige verbranding. Gevolg hete rook met veel brandbare gassen, en een tekort aan zuurstof. Moet ik het mogelijke gevolg nog invullen als de hete rookgassen plotseling wel zuurstof krijgen..............
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/sos-international-cooerdineert-weghalen-autos-de-appelaar/

Werkzaamheden in de Appelaar op zondag 31 oktober

Het Forensisch onderzoek is afgrond. Op zondag 31 oktober wordt de garage geschikt gemaakt voor het verwijderen van de auto’s. Voor het afvoeren van de auto’s zullen er sleepwagens de garage in rijden. Om de veiligheid optimaal te garanderen worden er extra stutten geplaatst op de plaatsen waar de brand het hevigst heeft gewoed.  ::) Deze werkzaamheden duren naar verwachting de gehele dag.

SOS International coördineert weghalen auto’s de Appelaar

Alarmcentrale SOS International coördineert het wegslepen van de auto’s uit en het opnemen van de schade. De gedupeerde auto-eigenaren zijn hierover persoonlijk door de gemeente Haarlem geïnformeerd. De parkeergarage is tot nader order niet toegankelijk, waardoor auto-eigenaren nog niet bij hun auto en persoonlijke bezittingen kunnen komen.
Op z'n vroegst op maandag 1 november wordt er gestart met het leeghalen van de parkeergarage.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
http://www.nu.nl/binnenland/2368847/leeghalen-parkeergarage-haarlem-begonnen.html

Leeghalen parkeergarage Haarlem begonnen
Uitgegeven: 1 november 2010 15:17
Laatst gewijzigd: 1 november 2010 15:16

HAARLEM - Sleepwagens zijn maandag in het centrum van Haarlem begonnen met het leeghalen van de ondergrondse parkeergarage De Appelaar, waar vorige week een hevige brand woedde.
 
Er hebben zich in totaal 250 autobezitters bij de gemeente gemeld. Alarmcentrale SOS International coördineert de klus. Auto's en wrakken worden naar een speciale plek gebracht, waar eigenaren zich kunnen melden.

De brand in de garage ontstond op de onderste parkeerlaag door kortsluiting in een auto. Er zijn ten minste 26 voertuigen verwoest.

De auto-eigenaren mochten na de brand de garage niet in om hun wagen of persoonlijke bezittingen op te halen. Op de plaatsen waar de brand het felst is geweest, is de garage extra gestut.

© ANP
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.haarlem.nl/nieuws/nieuwsbericht/artikel/parkeergarage-de-appelaar-veilig-gesteld-voor-weghalen-autos/

Parkeergarage de Appelaar veilig gesteld voor weghalen auto’s [update]

Afgelopen weekend is hard doorgewerkt aan het veilig stellen van de parkeergarage de Appelaar. Het forensisch onderzoek is zaterdag afgerond, waarna er een contra-expertise is uitgevoerd op het bouw- en betonwerk. Zondag 31 oktober is besloten de garage extra te stutten, om de veiligheid tijdens werkzaamheden in de garage te optimaliseren. Maandagochtend 1 november is door experts vervolgens een eerste inschatting gemaakt van de schade van de parkeergarage.

Maandagmiddag 1 november vanaf 15.00 uur wordt gestart met het leeghalen van de parkeergarage. Voor het afvoeren van de auto’s zullen er sleepwagens de garage in rijden. Er wordt begonnen met het verwijderen van de auto’s van de eerste etage. Later deze week worden de auto’s van het tweede dek weggehaald. Werkzaamheden vinden ook buiten kantooruren plaats.

Coördinatie wegslepen auto’s door SOS International

Alarmcentrale SOS International coördineert het wegslepen van de auto’s. Ook is de Alarmcentrale verantwoordelijk voor het opnemen van de schade en regelen zij de toegang tot de auto’s. Auto-eigenaren kunnen voor meer informatie over de vervolgprocedure en het weghalen van de auto’s contact opnemen met SOS International via telefoonnummer 020 – 651 58 18 (24 uur per dag bereikbaar).

Informatienummers publiek

    * Het publieksnummer van de gemeente Haarlem (ma. t/m vr. 8.30 - 17.30 uur en do. tot 20.00 uur): 023 - 511 5566;
      
    * SOS International voor gedupeerde autobezitters: 020 – 651 58 18 (24 uur per dag);
      
    * Informatie over de zittingen van de rechtbank: 023 – 888 40 20 of via www.rechtspraak.nl.

Achtergrond brand parkeergarage de Appelaar

Op dinsdagavond 26 oktober is in de parkeergarage de Appelaar aan de Grote Markt in Haarlem een grote brand ontstaan. Er is woensdagochtend 27 oktober om half 3 brand meester gegeven. De brand op de tweede parkeerlaag is vermoedelijk ontstaan door een technisch mankement in een auto, maar de specifieke oorzaak wordt nog onderzocht. De gebouwen rondom de parkeergarage zijn sinds woensdagochtend weer vrijgegeven. De rechtbank hervat de geplande zittingen in de Appelaar op maandag 1 november.

Door: Communicatie