http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/ingezonden/1090519/christenunie.wil.sprinklers.verplichten.in.grote.bouwwerken/ChristenUnie wil sprinklers verplichten in grote bouwwerken
CampagneChristenUnie Haarlem - 30 oktober 2010
Reageer op dit artikel
INGEZONDEN Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn vraagt de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie om de bouwregelgeving aan te passen zodat sprinklers in grotere gebouwen zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en parkeergarages verplicht worden. Ook moeten de brandveiligheidsnormen voor parkeergarages worden verduidelijkt. Aanleiding is de brand deze week in parkeergarage de Appelaar in Haarlem waarbij tientallen auto’s werden verwoest en grote schade ontstond aan gebouwen.
De Haarlemse garage heeft geen sprinklers omdat deze in geen enkel gebouw in Nederland verplicht zijn. Het Kamerlid verbaast zich hierover. Ortega-Martijn: ,,In veel andere westerse landen geldt al lang een plicht. In Nederland moeten verzekeraars het eisen of komen sprinklers pas in beeld als de brandweer of de gemeente het vraagt, maar er zijn verschillende richtlijnen en het is de vraag of de computermodellen die gebruikt worden wel voldoende zijn.” Het Kamerlid constateert dat een veel gebruikt model voor simulatie van rook- en hitteverspreiding in garages uitgaat van het gelijktijdig in brand staan van 3 auto’s. Ortega-Martijn: ,,In Haarlem zijn 26 auto’s uitgebrand. Natuurlijk moet deze brand nog worden onderzocht en kun je absolute veiligheid niet garanderen, maar ik wil graag weten of de huidige modellen voldoende garanties bieden voor de niet ondenkbare situatie dat een brand snel overslaat naar meerdere auto’s.”
De ChristenUnie roept de ministers in Kamervragen daarom op om te komen met duidelijke normen komen voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Ortega-Martijn: ,,Er is meer standaardisering mogelijk.” Het Kamerlid verwijst daarbij naar de recente discussie over de veiligheid van wegtunnels. ,,Daar zie je oneindige discussies tussen het Rijk, de commissie tunnelveiligheid, brandweer en gemeenten over de veiligheid. De minister moet zorgen dat zo’n discussie niet ook gaat ontstaan bij parkeergarages”.
Volgens het Kamerlid moet de bouwregelgeving daarnaast ook meer worden benadert vanuit risico’s niet alleen in het gebouw zelf, maar ook in de directe omgeving. Ortega-Martijn: ,,Bouwwerken worden steeds complexer, zijn vaak multifunctioneel en er wordt steeds meer ondergronds gebouwd. Dat betekent dat je niet alles kunt vatten in normen.” Over 5 tot 8 jaar wordt volgens de begroting een risicobenadering in de regelgeving geïntroduceerd. “Ik wil van de ministers weten waarom deze herziening nog zo lang moet duren.”
Vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Veiligheid en Justitie over bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken.
1. Kent u het bericht "Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand” (1) en “Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage” (2) ?
2. Kent u het TNO-Efectis rapport “Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam” naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007 (3)? Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?
3. Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de 70 meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?
4. Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering?
5. Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?
6. Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere EU-lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaart wordt?
7. Klopt het dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?
8. Klopt het dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?
9. Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?
10. Klopt het dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics) dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren uitgaat van het brandvermogen van slechts 3 auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende gezien de brand in de Haarlemse garage waar 26 auto’s zijn uitgebrand?
11. Klopt het dat in de NVBR-richtlijn de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages 1 uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?
12. Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?
13. Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald?
14. Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over 5 tot 8 jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? (4)
15. Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is?
16. Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar minder zelfredzamen verblijven zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?
1. Haarlems Dagblad, 27 oktober 2010,
http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%292. NOS Nieuws,
http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html3.
http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf4. Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37