"Wanneer er sprake is van brandende benzine, werkt water uit de sprinklers juist averechts" aldus het platform. Brandende benzine drijft op water en verspreidt zich dan snel door de garage.
Dit is juist en is geen speld tussen te krijgen, maar....
Leverancier van watermist blussystemen HiFog laat in een persbericht weten dat dit blussysteem wel degelijk geschikt is om een autobrand te blussen. Praktijktesten hebben dit aangetoond.
Naar mijn bescheiden mening ontstaat een autobrand niet bij de benzinetank, (achter in de auto), maar of in de motorruimte of het passagiers compartiment. Bij alle autobranden waar ik bij ben geweest was er slechts een enkele keer sprake van een lekke benzinetank, met brandende vloeistof plas. In al die gevallen was het dan een volledig in brand staand voertuig, en gebeurde dit zeker niet in de beginfase.
Dus ik deel de mening dat een sprinkler een heel goede bijdrage zal leveren aan het beperken van de beginbrand, mits hij snel genoeg aan spreekt, en een goede spreiding/dekking heeft.
Voor de gevallen dat de benzine toch vlam vat zal ook dan de sprinkler een goede bijdrage leveren aan het beperken en bestrijden van de brand. Het water komt in kleine druppels naar beneden, en als het goed werkt zal het water verdampen voordat het op de brandende vloeistof komt, en zal er zeker geen grote hoeveelheid water zich vermengen met de brandende benzine.
: