GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94434 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1092948/opluchting.voor.gedupeerden/

Opluchting voor gedupeerden
Redactie - 4 november 2010
1 reactie

HAARLEM - Na ruim een week in onzekerheid te hebben gezeten weten de meeste gedupeerden van de brand in parkeergarage De Appelaar nu eindelijk waar ze aan toe zijn. Een aanzienlijk deel van de auto's die nog reparabel zijn worden, of zijn reeds, ondergebracht bij Reco Autoschade in de Waarderpolder. Resultaat van de goede samenwerking tussen Eurocross, verzekeraars, bergingsbedrijf Vrolijk en het Haarlemse autoschadeherstelbedrijf.

"Sinds de start van de ontruiming van de garage zijn er inmiddels ruim 100 auto's bij ons binnengebracht via bergingsbedrijf Vrolijk. Alle eigenaren worden door ons persoonlijk op de hoogte gesteld van de voortgang en wordt de mogelijkheid geboden een gratis leenauto tot hun beschikking te krijgen. Veel eigenaren en bestuurders komen een kijkje nemen bij hun auto. Eerst zie je de opluchting en later de zorg of het allemaal nog wel goed komt." Aldus Cor Webbe, directeur. Ook aankomend weekend zal er hard worden doorgewerkt om alle auto's zo snel mogelijk gerepareerd c.q. gereinigd te krijgen. De verwachting is dat in de loop van de volgende week alle nog te herstellen auto's weer als nieuw kunnen worden afgeleverd.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Het lijkt mij dat deze kosten voor rekening komen van de verzekering (WA) van de (verzekeraar van de) oorspronkelijk in de brand geraakte auto.
(...)

Ga je dat redden bij dit incident met 5 miljoen per gebeurtenis?  ??? :) Wat gebeurt er als het bedrag hoger is? Wordt je dan persoonlijk aansprakelijk gesteld?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ga je dat redden bij dit incident met 5 miljoen per gebeurtenis?  ??? :) Wat gebeurt er als het bedrag hoger is? Wordt je dan persoonlijk aansprakelijk gesteld?

Maar, is het persoonlijk verwijtbaar dat die auto in de brand is gevlogen? Is het verwijtbaar dat er geen sprinklers in de garage hingen ?  ::) ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wat nu onderwater zetten...  0098

http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/redactie/1093226/de.appelaar.is.leeg/

De Appelaar is leeg
Redactie - 5 november 2010
Reageer op dit artikel

HAARLEM - Alle 275 auto's uit parkeergarage de Appelaar zijn weggehaald. Vrijdagmiddag voordat de avondspits begint is het Spaarne weer voor autoverkeer bereikbaar. De Damstraat blijft afgesloten voor autoverkeer. De hekken met zwart plastic worden verwijderd en er komt een tijdelijk bouwhek bij de ingang.

De garage is leeg, de werkzaamheden van de bergingsbedrijven Vrolijk en Koole zijn afgerond. Spaarnelanden NV. heeft vanochtend de rijbaan, het fietspad en het trottoir schoongemaakt. Het Spaarne is eind deze middag weer bereikbaar voor auto's.

De Damstraat blijft afgesloten voor autoverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen vanaf de Damstraat langs de parkeergarage naar het Spaarne. Aan weerszijden van de Damstraat en in de nauwe Appelaarsteeg komen borden die fietsers en voetgangers er op wijzen dat doorgang mogelijk is.

De garage blijft gesloten. In de afrit van de parkeergarage komt een bouwhek ter beveiliging. Beveiligingsmensen blijven bij de garage totdat er een goed afsluitbare deur is geplaatst in de toegang van de garage.



http://www.rtvnh.nl/nieuws/50507/Alle+auto%27s+nu+uit+de+Appelaar+

Alle auto's nu uit de Appelaar

05 nov 2010 | 12:30


[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/54819/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/55010/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/55011/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

[img width=653 height=495]http://www.rtvnh.nl/data/thumb/abc_media_image/55012/w1040_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.jpg

Foto: HFV - Michel van Bergen

2 / 4VorigestopVolgende

HAARLEM De eerste gedupeerden van de brand in de Haarlemse Appelaar garage kunnen vanaf vandaag hun auto ophalen bij autoschadebedrijf Reco in Haarlem.

Het gaat om auto's die wel rook en waterschade opliepen bij de brand, maar die inmiddels weer opgeknapt zijn. Er wordt contact opgenomen met de eigenaars, wanneer hun voertuig gereed is.

Veel mensen waren bang dat hun auto onherstelbare schade had opgelopen. Niet alleen vanwege de brand, maar ook vanwege het feit dat de brandweer de Appelaar onder water had gezet. Het blijkt achteraf dat er een laag van hooguit 15 centimeter water in de garage heeft gestaan.


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444

De Appelaar is leeg




Titel is enigszins strijdig met de eerste foto...  0098  0098


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Titel is enigszins strijdig met de eerste foto...  0098  0098
Wat had je dan verwacht, een saaie foto van een lege ingang?
Of moeten we in het vervolg als een brand uit is alleen maar foto's van het uitgebrande pand publiceren?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Maar, is het persoonlijk verwijtbaar dat die auto in de brand is gevlogen? Is het verwijtbaar dat er geen sprinklers in de garage hingen ?  ::) ;)

Ik vermoed dat als jouw auto in de brand gaat jij verantwoordelijk gesteld kan worden voor de schade die dat veroorzaakt.

De gemeente heeft ooit de bouwvergunning verleend met een gelijkwaardige veiligheid voor het overschrijden van de grote van het brandcompartiment en de gemeente is mede eigenaar van de garage.... Dit wordt echt juristen werk als je de gemeente aansprakelijk gaat stellen voor het ontbreken van de sprinklers.

Destijds was er in het grootste gedeelte van het land de gedachte dat de brandweer binnen 20 minuten na ontstaan van de brand de brand gevonden en uitgemaakt zou hebben (in de rook) in dit soort garages. De gemeente heeft waarschijnlijk met de heersende kennis van toen terecht de bouwvergunning verleend.

Had de gemeente als 'eigenaar' niet meer kunnen doen? Natuurlijk wel, maar als de gemeente als 'vergunningverlener' tevreden is met de aangedragen oplossing dan kan het zo vergund worden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Misschien heb ik het gemist in het topic e050 maar wordt er naast een strafrechtelijk ook nog een vakinhoudelijk onderzoek gehouden naar het optreden van de hulpdiensten en de bouwvergunningverlening? Lijkt mij een interessant incident waar, denk ik, wel wat lessen uit te leren zijn.  :)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wat had je dan verwacht, een saaie foto van een lege ingang?
Of moeten we in het vervolg als een brand uit is alleen maar foto's van het uitgebrande pand publiceren?


ik denk dat hij doelt op het brandende bordje met de tekst vol.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
ik denk dat hij doelt op het brandende bordje met de tekst vol.

 O0