GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 97318 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Schuim breekt ook af bij hoge temperaturen (die nu in de garage heersen)  ;)


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Als je out of the box denkt dan moet je alle uitgangen goed afsluiten en dit apparaat de garage onder inhert gas laten zetten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire . Binnen zeer korte tijd is de brand uit.

of het AMAS inzetten? Deze Units leveren 25 duizend liter schuim/water per minuut...genoeg water in spaarne....

http://www.amas-fire.nl/_uploads/file/PDF/MVC_AMAS.pdf


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
of het AMAS inzetten? Deze Units leveren 25 duizend liter schuim/water per minuut...genoeg water in spaarne....

http://www.amas-fire.nl/_uploads/file/PDF/MVC_AMAS.pdf

Kijk, dat zou mooi zijn (als het idee over het inzetten van schuim tenminste realistisch is)...of het werkt zal in de praktijk nog niet (vaak) getest zijn..
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
De werking van beton bij brand is hier te vinden: http://www.betonbrandtniet.nl

Ik heb even snel naar het stuk gekeken wat toch behoorlijk veel informatie geeft.
De maximale eis is 120 minuten brandweerbaarheid.
Er zijn voorbeelden dat sommige constructies een brand van bijna 30 uur kunnen uithouden.

Echter waar we hiermee te maken hebben, een brand in een parkeergarage met allemaal kleine bommetjes (benzinetank/gastank) is er geen touw op te trekken hoe het er beneden uit moet zien. De constructie kan al dusdanig aangetast zijn dat er hele stukken beton weggeslagen zijn.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
tja geen idee weet wel dat je preventieve maatregelen kan nemen om het beton te koelen maar goed ga er maar aanstaan!
Juist het nu afkoelen van de HDC ( beton ) zal instorting als gevolg kunnen hebben.
De temperatuur is nu te heet voor het beton om het temperatuurverschil aan te kunnen.
De P-garage in Rotterdam was hier een voorbeeld van.
Ws. zit er niets anders op dan de brand vanzelf laten uitgaan zonder verder ingrijpen.
Volgens alle berekeningen kan dit. ( maar ja ? )
Het is te hopen dat, gezien de meerdere verdiepingen beneden maaiveld, er een hoofddraagconstructie aanwezig is met een weerstand tegen bezwijken van meer dan 90 minuten.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


IOPAT

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
Blussen gaat moeizaam
Volgens een verslaggever die zich in de omgeving van de Appelaar bevindt, kan de brandweer pas om 22.15 uur beginnen met blussen. Gedeeltes van de parkeergarage zijn voor de brandweer niet begaanbaar in verband met instortingsgevaar van de vloer. De brandweer is overgegaan tot het volledig onder water zetten van de parkeergarage.

Update 22.45 uur
Directeur en hoofd bedrijfsvoering van het nabijgelegen Teylersmuseum hebben poolshoogte genomen. Het museum loopt vooralsnog geen gevaar.

Omwonenden en mensen van wie een auto in de Appelaar stond, worden volgens de laatste berichten opgevangen in Hotel Ambassador.

Bron: www.abradio.nl
Meelezert pur sang


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
p2kflex
22:59:57 26-10-10GROUP-1PRIO 2 VOOR AFLOSSING NAAR DE APPELAAR PARKEERGARAGE #1029# DAMSTRAAT 12 HAARLEM BINNENBRAND BIJZONDER OBJECT (OPSCHALING: brand zeer groot) (GRIP: 3 regio) [ 747 ]
GRIP 30107981BRW Kennemerland (Halfweg) (Lichtkrant)
GRIP 30108521BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 2)
GRIP 30108581BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant)
GRIP 30108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik heb even snel naar het stuk gekeken wat toch behoorlijk veel informatie geeft.
De maximale eis is 120 minuten brandweerbaarheid.
Er zijn voorbeelden dat sommige constructies een brand van bijna 30 uur kunnen uithouden.

Echter waar we hiermee te maken hebben, een brand in een parkeergarage met allemaal kleine bommetjes (benzinetank/gastank) is er geen touw op te trekken hoe het er beneden uit moet zien. De constructie kan al dusdanig aangetast zijn dat er hele stukken beton weggeslagen zijn.


De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.

Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald.

Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt.
Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Juist het nu afkoelen van de HDC ( beton ) zal instorting als gevolg kunnen hebben.
De temperatuur is nu te heet voor het beton om het temperatuurverschil aan te kunnen.
De P-garage in Rotterdam was hier een voorbeeld van.
Ws. zit er niets anders op dan de brand vanzelf laten uitgaan zonder verder ingrijpen.
Volgens alle berekeningen kan dit. ( maar ja ? )
Het is te hopen dat, gezien de meerdere verdiepingen beneden maaiveld, er een hoofddraagconstructie aanwezig is met een weerstand tegen bezwijken van meer dan 90 minuten.

De brand en instorting in rotterdam hadden niets te maken met afkoeling maar met een onbekende variabele bij de berekening van de sterkte van beton bij brand. De kanaalplaten daar waren 'ingesloten' als stijve plaat + bovenop de platen zat een dikke druklaag. Daardoor konden de platen niet uitzetten en ontstonden er drukkrachten. Daarnaast konden door de dunne tussenruimten tussen de kanalen de temperatuur van de onderkant niet evensnel getransporteerd worden naar de bovenkant van de kanaalplaat. Daardoor ontstond er nog een groot temperatuurverschil tussen de boven en onderkant. Iedereen heeft wel eens opschool een bimetaaltje gezien en wat er gebeurt als je die verwarmt... ;)

Meer hierover staat hier: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34209.0.html  :)


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Ik hoor nu overal (RTVNH, onder andere, die zowaar eens live iets volgen. Op de radio. Zonder beeld, dus.) dat de 'onderste etage' van de garage onder water gezet zou gaan worden.
Ik kan echter nergens vinden hoe groot die garage zou zijn (m2) of hoeveel plaatsen die garage heeft. Zou nog wel een interessant rekensommetje zijn, als die  2200m2 die eerder hier genoemd is een beetje in de richting komt.