0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald. Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt. Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.
Heeft deze parkeergarage ook uitgangen die direct in een gebouw uitkomen? ivm met schade aan andere panden. Er zijn uiteraad wel deuren, maar als glas springt dan heeft de rook vrije door stroom en hitte. een aantal parkeergarage in amsterdam hebben dat wel.
Mensen die daar bekend zijn hebben het over ca. 150 plaatsen op -2, het openbare gedeelte. Uitgaande van 12m2 per vak (5 x 2,4 meter) en 2,5 meter hoogte wordt dat zo'n 4,5 miljoen liter water. Zal ik aanbieden te helpen met m'n tuinslang?
Je vergeet de rijbaan in je berekening