GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94261 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De brandwerendheid van beton is afhankelijk van de massa van de beton. Als de temperatuur op het betonijzer te hoog is zal het ijzer gaan uitzetten waardoor het beton van de wapening afgedrukt zal worden. Heb beton zal dan eraf vallen en de wapening komt bloot te liggen. Daarna zal zal de temperatuur in de wapening toenemen en bij 400-500 graden zal het betonijzer zijn sterkte verliezen en zal de constructie (deels) instorten. Als er voorgespannen beton gebruikt is (bijvoorbeeld kanaalplaten) zal dit sneller gebeuren.

Dus afhankelijk hoeveel warmte het beton kan opnemen wordt de weerstand tegen instorten bepaald.

Daarnaast zijn er nog andere processen. In het beton zit altijd 'gebonden' water. Als de temperatuur van het beton boven de 100 graden komt gaat dit over in stoom. Als er geen voldoende 'kanalen' in het beton zitten en het wordt snel opgewarmd kan er inwendige druk in het beton ontstaan waardoor ook het beton afspat en er minder beton dekking op de wapening zit waardoor het allemaal weer sneller opwarmt.
Als oplossing wordt tegenwoordig in beton dat hiertegen beschermt moet worden hele fijne kunststofvezels met het beton gemengt. Doordat de vezels smelten ontstaan er kanalen waardoor de stoom kan ontsnappen.

Aanvulling: dus afhankelijk hoe je het beton ontwerpt kan je dus de sterkte bij brand berekenen. Dit kan van 0 minuten tot + 120 minuten zijn. Beton heeft dus geen 'vaste' brandwerendheid'.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
volgens RTVNH betreft het NIET het gedeelte van justitie
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
Heeft deze parkeergarage ook uitgangen die direct in een gebouw uitkomen? ivm met schade aan andere panden. Er zijn uiteraad wel deuren, maar als glas springt dan heeft de rook vrije door stroom  en hitte. een aantal parkeergarage in amsterdam hebben dat wel.


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Mensen die daar bekend zijn hebben het over ca. 150 plaatsen op -2, het openbare gedeelte.
Uitgaande van 12m2 per vak (5 x 2,4 meter) en 2,5 meter hoogte wordt dat zo'n 4,5 miljoen liter water. Zal ik aanbieden te helpen met m'n tuinslang?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Iemand enig idee of er al (groot) (inter-)regionaal materiaal als DPU's/groot vermogen pompen worden ingezet?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Heeft deze parkeergarage ook uitgangen die direct in een gebouw uitkomen? ivm met schade aan andere panden. Er zijn uiteraad wel deuren, maar als glas springt dan heeft de rook vrije door stroom  en hitte. een aantal parkeergarage in amsterdam hebben dat wel.

Tussen een parkeergarage en een ander gebouw zitten altijd minimaal 60 minuten brandwerende scheidingen. De brandweer heeft in dat uur de tijd om deze doorgangen te gaan zekeren.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Mensen die daar bekend zijn hebben het over ca. 150 plaatsen op -2, het openbare gedeelte.
Uitgaande van 12m2 per vak (5 x 2,4 meter) en 2,5 meter hoogte wordt dat zo'n 4,5 miljoen liter water. Zal ik aanbieden te helpen met m'n tuinslang?

Je vergeet de rijbaan in je berekening  ;)


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Je vergeet de rijbaan in je berekening  ;)
Moet je hem echt tot dak vullen ??...
1,5 mtr onder water dan dek je de meeste voertuigen wel mee af toch ?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Volgens mijn informatie biedt de parkeergarage plaats voor 300 voertuigen en heeft 2 bouwlagen.
Ik ben aan het speuren naar informatie over de garage en heb volgens mij ook gezien dat het een totaal oppervlak heeft van 10.000m2.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Mike!

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 91
  • 112ijmond.nl
    • 112ijmond.nl
brand is niet onder controle. vanuit ingangen waterkannonen ingezet. aldus persvoorlichting vrk op haarlem105