GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 96138 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Brand is nog steeds niet onder controle.

Bron: radio NH
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Ik vraag me nu ook pas af waarom er geen sprinkler is? Of is die er wel?


Zie: http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf  Deze zit er dus niet in. Ik durf er wel wat op in te zetten dat bij een sprinkler iedereen na een uurtje al naar huis was geweest en dat de brandweermannen nu lekker in hun bed gelegen hadden...  0098


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
ik hoor op de radio iets over ventilatiekanalen waar rook uit komt.
zou het niet verstandig zijn deze dicht te maken? hoe minder ventilatie hoe minder zuurstof hoe minder vuur?
of zie ik het verkeerd?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Preveleert hier niet het aangaan van een overeenkomst op basis van de algemene voorwaarden?

Niet bij elk artikel van het burgerlijk wetboek mag je afwijken. Je hebt bijvoorbeeld recht op twee weken aan één gesloten vakantie per jaar. Daar kan je met je baas geen andere afspraken over maken. Het mag wel maar als je ze toch wil opnemen kan je baas zich niet beroepen op de overeenkomst met jou en moet hij deze toekennen.  ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Zie: http://www.haarlemmerliede.nl/fileadmin/HLSW/rbz/2008/maart/praktijkrichtlijnparkeren.pdf  Deze zit er dus niet in. Ik durf er wel wat op in te zetten dat bij een sprinkler iedereen na een uurtje al naar huis was geweest en dat de brandweermannen nu lekker in hun bed gelegen hadden...  0098

Tjonge jonge, dit had toch iedere ...... kunnen bedenken. Ik denk dat er heel wat schort aan de veiligheid van parkeergarages in NL.
Wat kost dat nou tegenwoordig... bijna niets als je het goed bekijkt. En wat een gemak kun je er van hebben.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
ik hoor op de radio iets over ventilatiekanalen waar rook uit komt.
zou het niet verstandig zijn deze dicht te maken? hoe minder ventilatie hoe minder zuurstof hoe minder vuur?
of zie ik het verkeerd?

Volgens mij goed opgemerkt. Hier verbaasde ik me ook al over. Schoorsteenwerking.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Jeroen Spaans

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Geïntereseerde Haaglanden
    • JeroenSpaans.com
CrisisNed20 Crisisbeheersing NL
Brandweer verwacht nog de hele nacht bezig te zijn met het blussen van de brand. (Bron: abradio.nl) #brand #Haarlem #grip3


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl


Erikk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
wat ik mij afvraag: als het nou zo heet binnen in in bepaalde ruimtes en er word water naar binnen gestort. Knallen door de grote tempratuursveranderingen en de stoomvorming de betonnen muren dan niet uitelkaar?


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Tjonge jonge, dit had toch iedere ...... kunnen bedenken. Ik denk dat er heel war schort aan de veiligheid van parkeergarages in NL.
Wat kost dat nou tegenwoordig... bijna niets als je het goed bekijkt. En wat een gemak kun je er van hebben.


Het is puur een economische afweging + waarmee gaat de gemeente akkoord bij de bouwvergunningsaanvraag. Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,6883.0.html voor wat meer achtergrond bij deze garage.

Veel gemeentes leggen nu de eis neer dat, als er geen sprinkler aangebracht moet worden, er bij brand vanaf de aanvalskant van de brandweer zicht moet zijn op de brand. Er moet dus zoveel ventilatie aangebracht worden dat de rook één kant opgeblazen wordt.

Een firma die veel parkeergarages volgens dit principe aanlegt is HCPS:

http://www.barcol-air.nl/hcgroep/start.asp?w=4 (zie ook de publicaties)

Hot Smoke Test - HCPS - Parkeergarage de Strip te Rotterdam.wmv

Hot Smoke Test HCPS Parkeergarage Museumpark te Rotterdam