http://www.beveiligingnieuws.nl/nieuws/11986/Norm_voor_brandveiligheid_parkeergarages.htmlNorm voor brandveiligheid parkeergarages
Gepubliceerd: 1 november 2010 in brand. Reageer
Op dit moment wordt er een nieuw beveiligingsconcept ten behoeve van de brandbeveiliging in parkeergarages ontwikkeld. Dit concept is vastgelegd in een NEN norm, de prNEN6098, en is specifiek gericht op de ventilatie-installatie. Brancheorganisatie VEBON is nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze norm.
Een auto die bij het starten van de motor vlam vatte, was dinsdagavond 26 oktober 2010 vermoedelijk de oorzaak van de brand in parkeergarage De Appelaar in het centrum van Haarlem. Er vielen gelukkig geen slachtoffers. Brandweercommandant Van Lieshout schatte in dat zo’n 26 auto's door de brand zijn verwoest. Het grote aantal auto’s dat bij de brand is verwoest, roept vragen op bij brandweer, gemeente en gebruikers, dit los van de rook- en waterschade aan gebouw en overige auto’s.
Parkeergarage De Appelaar is niet verdeeld in rookcompartimenten, zoals beschreven in het Bouwbesluit. Deze methodiek wordt voor parkeergarages veelvuldig toegepast. Dit, omdat een oplossing met zelfsluitende scheidingsconstructies - bijvoorbeeld schuifdeuren - ongewenst is. De scheidingsconstructies in deze vorm kunnen de brandweerinzet namelijk in hoge mate negatief beïnvloeden. Hiermee wordt gedoeld op opsluiting en desoriëntatie met mogelijk catastrofale gevolgen. Er wordt dan ook met klem op gewezen de eisen uit het Bouwbesluit, genoemd in het onderdeel rookcompartimenten, zo toe te passen dat het gebouw zelf niet wordt opgedeeld in rookcompartimenten met gebruikmaking van zelfsluitende scheidingsconstructies in de vorm van rookwerende schuif- of kanteldeuren.
Het bouwen van een garage zonder opdeling in rookcompartimenten noemt men een gelijkwaardige oplossing ten opzichte van het Bouwbesluit, of wel het beveiligingsconcept. De oplossing vereist onder meer extra vluchtwegen, droge blusleidingen, een brandmeld- en ontruimingsinstallatie en een speciale ventilatie-installatie. De samenhang van deze installaties moet zorgen voor een tijdige ontdekking van brand en dient ter ondersteuning van de brandweer bij het bestrijden van de brand. De vraag die nu gesteld kan en moet worden is of deze oplossing functioneel is geweest tijdens de brand en of het beveiligingsconcept heeft voldaan aan de gestelde ontwerpuitgangspunten.
Met name de ontwerpuitgangspunten zijn bepalend voor het functioneren van het beveiligingsconcept. Het beveiligingsconcept gaat uit van een bepaalde brandontwikkeling (maximaal 4 brandende auto’s) in een bepaald tijdsbestek, waarbij ook binnen een bepaalde tijd de brand gedetecteerd en bestreden wordt door de brandweer (de brand is na 20 minuten geblust). Nader onderzoek zal meer duidelijkheid moeten geven of de brand op deze wijze verlopen is. Indien het brandverloop, de detectietijd of de inzettijd afwijkt van het concept kan een situatie ontstaan zoals die nu in Haarlem heeft plaatsgevonden. Het is dan ook van belang een gedegen onderzoek naar dit procesverloop te verrichten alvorens conclusies te trekken.
Overigens dient te worden opgemerkt dat het van belang is voor de functionaliteit van een brandbeveiligingsconcept dat gebouw en installaties voldoen aan geldende normeringen als NEN2535 (brandmeldinstallaties), NEN2575 (ontruimingsinstallaties) en NPR6095-1 (aanleg brandventilatiesystemen). Voornoemde normen zijn bedoeld voor het ontwerp en uitvoering van installaties. Voor het gebruik is het van belang dat installaties beheerd en onderhouden worden, de betreffende normering voor beheer en onderhoud is de NEN2654-serie.
Een onderdeel van de prNEN6098 norm is specifiek bedoeld om bij grotere garages, zoals De Appelaar, de bestrijding van een autobrand door de brandweer beter mogelijk te maken. Informatie over de brand in De Appelaar in Haarlem zal daarom zeker gebruikt worden ten einde de norm verder te optimaliseren.
Beveiliging Gids: VEBON