GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand Parkeergarage appelaar Damstraat - Haarlem 26-10-2010  (gelezen 94467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
::) ::) ;) O0

http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/ingezonden/1090519/christenunie.wil.sprinklers.verplichten.in.grote.bouwwerken/

ChristenUnie wil sprinklers verplichten in grote bouwwerken
CampagneChristenUnie Haarlem - 30 oktober 2010
Reageer op dit artikel

 INGEZONDEN Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn vraagt de ministers van Binnenlandse Zaken en Veiligheid en Justitie om de bouwregelgeving aan te passen zodat sprinklers in grotere gebouwen zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen en parkeergarages verplicht worden. Ook moeten de brandveiligheidsnormen voor parkeergarages worden verduidelijkt. Aanleiding is de brand deze week in parkeergarage de Appelaar in Haarlem waarbij tientallen auto’s werden verwoest en grote schade ontstond aan gebouwen.
De Haarlemse garage heeft geen sprinklers omdat deze in geen enkel gebouw in Nederland verplicht zijn. Het Kamerlid verbaast zich hierover. Ortega-Martijn: ,,In veel andere westerse landen geldt al lang een plicht. In Nederland moeten verzekeraars het eisen of komen sprinklers pas in beeld als de brandweer of de gemeente het vraagt, maar er zijn verschillende richtlijnen en het is de vraag of de computermodellen die gebruikt worden wel voldoende zijn.” Het Kamerlid constateert dat een veel gebruikt model voor simulatie van rook- en hitteverspreiding in garages uitgaat van het gelijktijdig in brand staan van 3 auto’s. Ortega-Martijn: ,,In Haarlem zijn 26 auto’s uitgebrand. Natuurlijk moet deze brand nog worden onderzocht en kun je absolute veiligheid niet garanderen, maar ik wil graag weten of de huidige modellen voldoende garanties bieden voor de niet ondenkbare situatie dat een brand snel overslaat naar meerdere auto’s.”

De ChristenUnie roept de ministers in Kamervragen daarom op om te komen met duidelijke normen komen voor parkeergarages en andere grote bouwwerken. Ortega-Martijn: ,,Er is meer standaardisering mogelijk.” Het Kamerlid verwijst daarbij naar de recente discussie over de veiligheid van wegtunnels. ,,Daar zie je oneindige discussies tussen het Rijk, de commissie tunnelveiligheid, brandweer en gemeenten over de veiligheid. De minister moet zorgen dat zo’n discussie niet ook gaat ontstaan bij parkeergarages”.

Volgens het Kamerlid moet de bouwregelgeving daarnaast ook meer worden benadert vanuit risico’s niet alleen in het gebouw zelf, maar ook in de directe omgeving. Ortega-Martijn: ,,Bouwwerken worden steeds complexer, zijn vaak multifunctioneel en er wordt steeds meer ondergronds gebouwd. Dat betekent dat je niet alles kunt vatten in normen.” Over 5 tot 8 jaar wordt volgens de begroting een risicobenadering in de regelgeving geïntroduceerd. “Ik wil van de ministers weten waarom deze herziening nog zo lang moet duren.”

Vragen van het lid Ortega-Martijn (ChristenUnie) aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de minister van Veiligheid en Justitie over bouwregelgeving brandveiligheid voor parkeergarages en andere grote bouwwerken.

1. Kent u het bericht "Technisch mankement auto mogelijk oorzaak brand” (1) en “Geen sprinkler in uitgebrande parkeergarage” (2) ?

2. Kent u het TNO-Efectis rapport “Onderzoek brand parkeergarage Lloydstraat Rotterdam” naar aanleiding van de brand op 1 oktober 2007 (3)? Kunt u aangeven of alle aanbevelingen uit dit rapport, zoals het verplichten van branddetectie in parkeergarages onder gebouwen, inmiddels zijn uitgevoerd en indien dit niet het geval is, wat hiervoor de reden is?

3. Klopt het dat in Nederland volgens de huidige veiligheidsnormen er geen sprinklerplicht geldt voor garages of andere grote bouwwerken en dat dit slechts bij bouwwerken boven de 70 meter op basis van de gemeentelijke beleidsvrijheid om gelijkwaardigheid in te vullen geadviseerd kan worden?

4. Klopt het dat sprinklerinstallaties bij grotere compartimenten zoals in parkeergarages pas als mogelijke oplossing in beeld komen om op een gelijkwaardige wijze te voldoen aan de eis van brandcompartimentering?

5. Waarom wordt in de bouwregelgeving in Nederland alleen uitgegaan van het bouwkundig beperken van de brand (door het toepassen van brandwerende compartimentscheidingen) en niet zoals in de meeste landen gebeurt bij grotere of complexere gebouwen uitgegaan van sprinklerinstallaties om de brand te beperken?

6. Kunt u globaal aangeven hoe de eisen in andere EU-lidstaten zijn ten aanzien van sprinklerinstallaties voor ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken en hoe dat verschil verklaart wordt?

7. Klopt het dat bouwkundige scheidingen bij een brand in meer gevallen niet goed functioneren dan dat sprinklerinstallaties falen?

8. Klopt het dat de Richtlijn Brandveiligheid grote brandcompartimenten, welke thans wordt omgezet in een NEN-norm, alleen geldt voor gebouwen met een industriefunctie en dus niet voor parkeergarages?

9. Deelt u de mening dat er daardoor onduidelijkheid is over de exacte normen voor parkeergarages en dat de feitelijke beoordeling van de brandveiligheid wordt overgelaten aan het overleg hierover tussen brandweer en gemeente met gebruik van diverse modellen?

10. Klopt het dat het CFD model (Computational Fluid Dynamics) dat wordt gebruikt om rook- en hitteverspreiding in garages te simuleren uitgaat van het brandvermogen van slechts 3 auto’s die gelijktijdig in brand staan? Is dit aantal voldoende gezien de brand in de Haarlemse garage waar 26 auto’s zijn uitgebrand?

11. Klopt het dat in de NVBR-richtlijn de minimale doorzoektijd bij brand in parkeergarages 1 uur is terwijl de bouwregelgeving uitgaat van een doorzoektijd van 30 minuten? Deelt u de mening dat aanpassing van de normen voor doorzoektijd nodig is zodat er een duidelijke norm is?

12. Deelt u de mening dat parkeergarages, mede doordat deze steeds vaker geïntegreerd zijn in andere bouwwerken en (gedeeltelijk) ondergronds worden gerealiseerd, niet goed passen in de huidige functiecategorieën van het Bouwbesluit?

13. Bent u bekend met het feit dat in Zweden reeds enkele jaren wordt gewerkt met een risicogerichte benadering in de regelgeving waarbij in aanvulling daarop een aantal verplichte standaardoplossingen is bepaald?

14. Wat is de reden dat u verwacht dat in Nederland pas over 5 tot 8 jaar een dergelijke regelgeving kan worden geïntroduceerd? (4)

15. Deelt u de mening dat net als bij tunnelveiligheid ook voor brandveiligheid in bouwwerken zoals parkeergarages meer standaardisatie in aanvulling op het consequent doorvoeren van een risicobenadering vereist is?

16. Bent u bereid als onderdeel van deze standaardisatie de bouwregelgeving aan te passen zodat in complexere gebouwen waar het optreden door de hulpdiensten uiterst risicovol is en in gebouwen waar minder zelfredzamen verblijven zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, scholen, parkeergarages en andere grote bouwwerken sprinklers verplicht worden?


1. Haarlems Dagblad, 27 oktober 2010, http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article6537881.ece/Technisch-mankement-auto-mogelijke-oorzaak-brand-%28update-met-exclusieve-foto's-Appelaar%29
2. NOS Nieuws, http://nos.nl/artikel/194053-panden-haarlem-dagen-dicht-na-brand.html
3. http://www.efectis.com/refproj/rapport_0894_veiligheidsregio%20_Rotterdam.pdf
4. Rijksbegroting 2011 Wonen, Wijken en Integratie 2011, 32500 XVIII nr. 2, blz. 37

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kv-tk-2010Z15656.html


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Misschien heb ik het gemist in het topic e050 maar wordt er naast een strafrechtelijk ook nog een vakinhoudelijk onderzoek gehouden naar het optreden van de hulpdiensten en de bouwvergunningverlening? Lijkt mij een interessant incident waar, denk ik, wel wat lessen uit te leren zijn.  :)

De inzet wordt zoals gewoonlijk intern geëvalueerd (mono en multi). Verwacht geen uitgebreide evaluatierapporten, in deze tijd wordt gekozen voor goede nabesprekingen met snelle en praktische borging van leerpunten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
De inzet wordt zoals gewoonlijk intern geëvalueerd (mono en multi). Verwacht geen uitgebreide evaluatierapporten, in deze tijd wordt gekozen voor goede nabesprekingen met snelle en praktische borging van leerpunten.

Juist van een uitgebreid onderzoek zou de brandweer (preventie) wereld veel kunnen leren. Nog steeds zijn er gemeenten die parkeergarages volgens het principe van deze garage beoordelen en vergunnen... Er is zelfs een NEN norm (NEN6098) in ontwikkeling voor de brandveiligheid van parkeergarages dit één van de oplossingen is... De ervaringen van Haarlem zouden veel punten kunnen opleveren die meegenomen kunnen worden in deze norm zodat dit niet weer kan gebeuren.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Juist van een uitgebreid onderzoek zou de brandweer (preventie) wereld veel kunnen leren.

Dat zou inderdaad goed kunnen. Of onze brandweer dit uitgebreid gaat onderzoeken, of externe partijen, is mij niet bekend.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dat zou inderdaad goed kunnen. Of onze brandweer dit uitgebreid gaat onderzoeken, of externe partijen, is mij niet bekend.

Het zou jammer zijn als dit niet zou gebeuren. Er is nooit geld om dit soort branden als test te houden om er van te leren. We kunnen alleen leren van daadwerkelijke branden. Soms komen daar niet de gewenste antwoorden uit maar dan weet je het voor een volgende keer ;) Ook de gemeente kan er veel van leren, als vergunningverlener en als mede eigenaar.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
ik denk dat hij doelt op het brandende bordje met de tekst vol.
O0
Aha, zo kan je hem ook lezen.
Sorry jeroen76!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Als je out of the box denkt dan moet je alle uitgangen goed afsluiten en dit apparaat de garage onder inhert gas laten zetten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Steamexfire . Binnen zeer korte tijd is de brand uit.

http://www.flevocourant.nl/index.php/regio-nieuws/dronten/brand-staalwijk/5198.html

Brand- en rookbestrijdingsmiddelen worden genegeerd
09/11/2010

Putten - De afgelopen twee weken hebben er wederom een aantal branden gewoed met grote gevolgen. Het ging hierbij om branden in de parkeergarage Appelaar in Haarlem, in de parkeergarage onder een appartementencomplex in de Spaarnoogstraat in Haarlem, in een vleesverwerkingsbedrijf in Weurt en een aantal loodsen op bedrijventerrein Staalwijk in Dronten. Dergelijke grote branden hadden allen voor grote rampen kunnen zorgen, al dus Michel Kooij, directeur Liberty Gasturbine Holland BV/Steamexfire BV.

Denk aan ondermeer de aantasting van de funderingen van de parkeergarages. Boven op deze ondergrondse parkeergarages in het centrum van Haarlem staan respectievelijk een theater en een appartementencomplex. Bij een dergelijke grote brand is het risico groot dat de fundering van de gebouwen wordt aangetast en het gebouw moet worden afgebroken.

Maar ook de enorme rookontwikkelingen die ontstonden bij de branden in het vleesverwerkingsbedrijf en de loodsen in Dronten, waar ondermeer een autospuiterij was gevestigd. De brandweer meldt doorgaans dat  "er geen gevaarlijke stoffen gemeten zijn". Welnu, als burger weet men niet wat de brandweer meet. De brandweer werkt normaliter niet met een gaschromotograaf waarmee ondermeer nauwkeurig het carbon monoxide (CO) wordt gemeten. Een stof die zeer schadelijk is voor de volksgezondheid.

Tijdens het blusproces worden nog te vaak brandweermannen in een brandend object gestuurd met alle risico's van dien. Denk aan de brand in De Punt, 2 jaar geleden, met drie doden als gevolg.
En dit alles terwijl er op diverse locaties in Nederland bij bedrijven hulpmiddelen 24 uur per dag gereed staan die zeer goed toepasbaar zijn voor het blussen van  grote branden met een  enorme rook ontwikkeling. Echter, er is geen brug tussen het  bedrijfsleven en de brandweer(overheid), zo meent Michel Kooij, directeur Liberty Gasturbine Holland BV/Steamexfire BV.

Het bedrijfsleven krijgt geen voet aan wal binnen de brandweerorganisaties in Nederland om hun potentiële, innovatieve oplossingen op het gebied van brandbestrijding te lanceren c.q. beschikbaar te stellen bij grote calamiteiten. Zogenaamde COPI's en verantwoordelijken zijn tijdens een grote calamiteit niet bereikbaar voor het bedrijfsleven. Meldkamers fungeren als callcenter en geven geen contactgegevens of informatie door die vanuit het bedrijfsleven worden aangeboden. Communicatie tussen de verschillende calamiteitendiensten verloopt moeizaam. Het systeem van veiligheidsregio's werkt niet afdoende. Zo bewijst de gang van zaken rondom grote calamiteiten en rampen keer op keer.

Echter, de beleidsmakers weigeren om hier iets constructiefs aan te doen. De kennis van brandbestrijding en brandbestrijdingsmiddelen staat op een schrikbarend laag niveau in Nederland in vergelijking met omliggende landen. Zo leert de ervaring door het bedrijfsleven.
Beleidsmakers, open uw deuren voor de (innovatieve) middelen en kennis die in het bedrijfsleven voorhanden is! Afbrandscenario's hoeven niet bij voorbaat te worden toegepast. De situatie in Nederland is inmiddels al zodanig dat men liever een afbrandscenario toepast waardoor de verzekeringspremie omhoog gaat. De burger en het bedrijfsleven worden hiervan de dupe. Deze neerwaartse spiraal moet en kan doorbroken


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/alkmaar/article6564280.ece/%E2%80%99Brand-kan-ook-hier-gebeuren%E2%80%99-

’Brand kan ook hier gebeuren’

    * Gepubliceerd op 09 november 2010, 20:29
    * Laatst bijgewerkt op 09 november 2010, 21:21

De Alkmaarse parkeergarage Schelphoek in aanbouw. Foto JJFoto/Dick Breddels
alkmaar -

Hoe veilig zijn de parkeergarages als het aankomt op brandgevaar? De vraag is actueel sinds in Haarlem in korte tijd twee keer brand is uitgebroken in een parkeerkelder. Met tonnen schade als gevolg.

De gemeentelijke garages in Alkmaar voldoen aan de ‘wettelijke eisen’. Maar een sprinklerinstallatie is geen voorwaarde, en geen van de gemeentelijke parkeergarages heeft die ook.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de particuliere garage onder winkelcentrum Noorder Arcade, een van de grootste in de stad. Eigenaar IPMMC wil officieel geen commentaar geven. ,,We willen niemand op ideeën brengen om de brandveiligheid op de proef te stellen’’, zegt iemand vanuit het hoofdkantoor. Er moeten ook geen dingen gezegd worden, die later tegen IPMMC gebruikt kunnen worden, lijkt het. Op de werkvloer zelf is een medewerker iets toeschietelijker. ,,Wij hebben wél een sprinklerinstallatie’’, klinkt het. En verder voldoen ze ook aan de eisen.

In Heerhugowaard is de laatste tijd fors geïnvesteerd in parkeervoorzieningen. ,,Onze parkeergarages hebben geen sprinklers, maar dat is ook niet verplicht’’, stelt woordvoerder Henk Bangma. ,,Wel ventilatiesystemen die ervoor zorgen dat het brandveilig is. Maar geen sprinklers. Een brand als in Haarlem? Het is mogelijk dat zoiets ook hier in Heerhugowaard gebeurt.’’ Of dat een reden is om de parkeervoorzieningen alsnog te voorzien van sprinklerinstallaties? ,,Dat is op dit moment nog niet bekend.’’

Toch zijn er ook de afgelopen tijd maatregelen getroffen in verband met de brandveiligheid. Vorig jaar werd het ventilatiesysteem van parkeergarage De Vest vervangen. Dat ‘bevordert de rookafvoer en brandveiligheid’, liet de gemeente Alkmaar destijds weten.

Maar een zaak die bewoners van een appartementencomplex in 2008 voerden om de brandveiligheid in de garage onder hun gebouw te verbeteren, haalde het niet. Blusvoorzieningen moeten worden aangebracht in een openbare garage, maar niet in een bewonersgarage. Het gebouw voldeed aan de eisen en was dus brandveilig. Als troost werden er overigens wel drie poederblussers opgehangen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.echo.nl/hw-hb/buurt/columnist/1095217/even.bellen.met/

Even bellen met...
burgemeester - 10 november 2010

HAARLEM - Om de week stelt het Haarlems Weekblad een aantal vragen aan burgemeester Bernt Schneiders over actuele zaken in en rond Haarlem.

(...)

3. Is er nog veel dat er gedaan moet worden dat De Appelaar weer gebruikt kan worden?

3.Ja helaas wel. De garage is behoorlijk aangetast door de brand. Er wordt nu in beeld gebracht hoe groot de schade is en welke herstelwerkzaamheden noodzakelijk zijn. Dat zal wel enkele maanden in beslag gaan nemen. Daarom wordt nu ook bekeken hoe we de parkeerdruk zo goed mogelijk op kunnen vangen. Gelukkig is de Raaksgarage net klaar. Daar hebben we sinds kort duizend parkeerplaatsen beschikbaar.