Extramurale zorg en BHV

Auteur Topic: Extramurale zorg en BHV  (gelezen 8542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ceasarion83

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Gepost op: 28 oktober 2010, 11:42:22
Vraag:

We hebben bij onze stichting een locatie die kantoren huurt van een woningbouwvereniging in een gebouw met extramurale zorg. Dus het gebouw is van de woningbouwvereniging en de mensen die er wonen huren de woningen van deze woningbouwvereniging . Alleen bieden we zorg aan deze mensen als ze die nodig hebben. We huren enkele kantoorruimtes en er is ook een restaurant aanwezig waar maaltijden worden gemaakt voor de bewoners. De vraag is hierbij is er een BHV-organisatie nodig voor deze locatie? Zo ja, is dit nodig voor alle mensen of alleen voor personeel van de stichting? Welke voorzieningen moeten er hiervoor aanwezig zijn?




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:21:00
Misschien heeft iemand het huidige antwoord. In de toekomst gaat het worden zoals het in het onderstaand bericht staat. Via de link kan je onderaan de pagina een, concept, stroomschema vinden waar je kan zien welke organisatie je moet hebben.

Voor belanghebbenden en belangstellenden de mogelijkheid om reactie te geven.

De AMvB Besluit Basishulpverlening is op vrijdag 8 oktober als internetconsultatie basishulpverlening gepubliceerd. Via deze online consultatie kunnen belanghebbende burgers reageren op de conceptregeling, die gezamenlijk tot stand is gebracht door de ministeries van SZW, BZK en VROM.

Het doel van basishulpverlening is om mensen te helpen bij brand en andere noodsituaties door snelle ontruiming en door verlening van eerste hulp in de periode voordat de politie, de brandweer en ambulancepersoneel arriveren.

Met deze conceptregeling wordt bereikt dat de organisatie van basishulpverlening beter wordt vastgelegd. Ook wordt duidelijk en transparant vastgelegd wie in welke situatie verantwoordelijk is voor de basishulpverlening en wat er van hem of haar verwacht wordt.

De regeling omvat ter ondersteuning een handreiking voor degenen die basishulpverlening moeten organiseren.


http://www.internetconsultatie.nl/basishulpverlening

concept regeling besluit basishulpverlening: http://www.internetconsultatie.nl/basishulpverlening/document/229
bepalingsmethode basishulpverlening: http://www.internetconsultatie.nl/basishulpverlening/document/230

bron: Min SZW / nieuws



Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:25:51
Je huurt alleen een kantoor, en het restaurant, en bied extramurale zorg. Echter de woningen zijn allemaal aparte woningen die niet allemaal bij jou zorginstelling zijn aangesloten. Dan is het geen zorginstelling zoals een verpleeg/verzorgingshuis. Je bent feitelijk geen exploitant van het geheel. Je bent alleen huurder van een aantal compartimenten van het gebouw. Dat betekent dat je als huurder in principe geen BHV hoeft te verzorgen. Dat doe je alleen voor je eigen werkplek (de kantoor en het restaurant). Tenzij de woningbouwvereniging (verhuurder) of de cliënten met jullie een contract hebben gesloten in welke vorm dan ook waarin expliciet staat dat jullie verantwoordelijk zijn voor de BHV, en je daar ook geld voor betaald krijgt zoals overeengekomen in het contract. Voor de zekerheid zou ik het voorleggen aan een advocaat, ofzo om het juridisch waterdicht te maken.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:28:17
Je huurt alleen een kantoor, en het restaurant, en bied extramurale zorg. Echter de woningen zijn allemaal aparte woningen die niet allemaal bij jou zorginstelling zijn aangesloten. Dan is het geen zorginstelling zoals een verpleeg/verzorgingshuis. Je bent feitelijk geen exploitant van het geheel. Je bent alleen huurder van een aantal compartimenten van het gebouw. Dat betekent dat je als huurder in principe geen BHV hoeft te verzorgen. Dat doe je alleen voor je eigen werkplek (de kantoor en het restaurant). Tenzij de woningbouwvereniging (verhuurder) met jullie een contract heeft gesloten in welke vorm dan ook waarin expliciet staat dat jullie verantwoordelijk zijn voor de BHV, en je daar ook geld voor betaald krijgt zoals overeengekomen in het contract. Voor de zekerheid zou ik het voorleggen aan een advocaat, ofzo om het juridisch waterdicht te maken.

In het nieuwe besluit ben je straks niet alleen maar verantwoordelijk voor je 'personeel' maar alle mensen in je gebouw. Ook in bedrijfsverzamelgebouwen moeten volgens dit besluit de verschillende bedrijven samenwerken in een basishulpverleningsorganisatie  ;)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2010, 21:34:20
In het nieuwe besluit staat dat het verplicht is als je het gebouw in gebruik hebt voor een woonfunctie in de zorg. Echter in het voorbeeld van Ceasarion83 lees ik nergens dat zij het gebouw zelf in gebruik hebben voor een woonfunctie voor zorg (ze zijn geen verpleeg-verzorgingshuis, of op andere wijze exploitant van een woon-zorg instelling. Zij bieden alleen extramurale zorg lees thuiszorg). Iedere bewoner van het gebouw huurt een woning van de woningbouwvereniging die eigenaar is. Zij hebben alleen een aantal compartimenten van het gebouw in gebruik als kantoor, en restaurant. Verder bieden zij zorg aan bewoners van het gebouw. M.a.w. de stichting is geen exploitant van het geheel, en dus niet verantwoordelijk voor de BHV. Ook niet in de nieuwe situatie. Dat maak ik op uit het concept besluit wat ik net heb doorgelezen.

Aan de hand van het nieuwe besluit kan ik nog steeds niet afleiden dat in deze situatie de stichting waar Ceasarion83  werkt verplicht zal zijn in de nieuwe situatie BHV te verzorgen binnen het gebouw waar zij kantoorruimte huren. Ik zou eerder denken dat de bewoners, of de eigenaar van het pand BHV moet verzorgen (beveiliging inhuren).


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 30 oktober 2010, 21:50:09
Vraag:

We hebben bij onze stichting een locatie die kantoren huurt van een woningbouwvereniging in een gebouw met extramurale zorg. Dus het gebouw is van de woningbouwvereniging en de mensen die er wonen huren de woningen van deze woningbouwvereniging . Alleen bieden we zorg aan deze mensen als ze die nodig hebben. We huren enkele kantoorruimtes en er is ook een restaurant aanwezig waar maaltijden worden gemaakt voor de bewoners. De vraag is hierbij is er een BHV-organisatie nodig voor deze locatie? Zo ja, is dit nodig voor alle mensen of alleen voor personeel van de stichting? Welke voorzieningen moeten er hiervoor aanwezig zijn?

Als ik het goed vertaal is er één gebouw. In het gebouw zijn kantoren, een bijeenkomstfunctie en woningen. Als er meerdere woningen zijn kan je dit zien als een zorgclusterwoning voor 24-uurs zorg, in een woongebouw?

Even http://www.internetconsultatie.nl/basishulpverlening/document/230 aflopen.

Hebt u (de woningen) werknemers in dienst? ==> nee
Gebruikt of laat u een bouwwerk gebruiken, anders dan uitsluitend als woonfunctie? 2 ==> ja ==>U bent verantwoordelijke om voor de aanwezigen BHV te organiseren.  ;)

Je moet dan even in de profielen kijken in welk profiel je uitkomt.  :)


Ceasarion83

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2010, 14:24:36
Ja het zijn zelfstandige woningen waar seniore bewoners wonen en ze krijgen indien nodig zorg op basis van hun CIZ-indicatie. Tevens zijn er activiteiten zoals kienen en is er een restaurant waar ook de seniore buurtbewoners kunnen komen. Je moet het zien als een flatgebouw voor senioren waar wij enkele ruimtes huren zoals kantoren voor locatiemanager, teamleider en zusterpost, maar ook een receptie(open van 08.00 tot 12.00), restaurant en een activiteitenruimte/eetruimte. De BMI, ontruiminginstallatie, brandweerliften, elektrische installaties, noodverlichting etc. zijn in bezit van de woningbouwvereniging. De zorg die wordt aangeboden is hetzelfde principe als bij thuiszorg. Het is dus geen verzorgingshuis. Je hebt zeg maar net als bij een hotel gangen maar dan met woningen i.p.v. kamers en op die gang zijn ook kantoren die door ons dan gehuurd worden. Op de begane grond bevinden zich de receptie, zusterpost, restaurant, activiteitenruimte/eetruimte. De indeling lijkt op een verzorgingshuis maar de woningen worden door de senioren gehuurd van de woningbouwvereniging en wij krijgen alleen betaald voor de zorg die we verlenen, dus er zijn ook senioren die zelfstandig wonen en geen zorg nodig hebben, maar ze kunnen wel gebruik maken van de activiteiten en de restaurant.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2010, 23:57:21
Je kunt je afvragen waarom er wel gewone zorg wordt geoden maar geen acute zorg zoals ehbo en brand en ontruiming als er calamiteiten zijn.
Regel je niets dan wordt het wachten op een incident en dan an men hard gaan nadenken hoe e.e.a. is uit te leggen aan de betrokkenen/slachtoffers/nabestaanden etc. ( en die kunnen divers zijn, bewoners, medewerkers, familieleden, leveranciers etc etc...)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Ceasarion83

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2010, 11:17:03
Nou de voorzieningen zijn er wel, allleen zijn er geen duidelijke afspraken met de woningstichting over de verantwoordelijkheden. Zij vinden dat wij dat moeten regelen en wij vinden dat zij het moeten regelen. Het probleem hierbij is dat er geen geld is om voor het hele gebouw een bhv-organisatie op te zetten. Dan zou het betekenen dat we uit het gebouw moeten gaan omdat de kosten hoger zullen zijn dan dat er beschikbaar is. De bewoners betalen alleen voor de zorg die ze krijgen en dit is niet genoeg om alle kosten te dekken. Er zijn dus ook BHV'ers aanwezig, er is een ontruimingsplan en er wordt ook geoefend met ontruimingen dus er is acute zorg voorhanden alleen niet in die mate om een heel gebouw te ontruimen met alle bewoners.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2010, 11:19:49
Ja het zijn zelfstandige woningen waar seniore bewoners wonen en ze krijgen indien nodig zorg op basis van hun CIZ-indicatie. Tevens zijn er activiteiten zoals kienen en is er een restaurant waar ook de seniore buurtbewoners kunnen komen. Je moet het zien als een flatgebouw voor senioren waar wij enkele ruimtes huren zoals kantoren voor locatiemanager, teamleider en zusterpost, maar ook een receptie(open van 08.00 tot 12.00), restaurant en een activiteitenruimte/eetruimte. De BMI, ontruiminginstallatie, brandweerliften, elektrische installaties, noodverlichting etc. zijn in bezit van de woningbouwvereniging. De zorg die wordt aangeboden is hetzelfde principe als bij thuiszorg. Het is dus geen verzorgingshuis. Je hebt zeg maar net als bij een hotel gangen maar dan met woningen i.p.v. kamers en op die gang zijn ook kantoren die door ons dan gehuurd worden. Op de begane grond bevinden zich de receptie, zusterpost, restaurant, activiteitenruimte/eetruimte. De indeling lijkt op een verzorgingshuis maar de woningen worden door de senioren gehuurd van de woningbouwvereniging en wij krijgen alleen betaald voor de zorg die we verlenen, dus er zijn ook senioren die zelfstandig wonen en geen zorg nodig hebben, maar ze kunnen wel gebruik maken van de activiteiten en de restaurant.

Nou de voorzieningen zijn er wel, allleen zijn er geen duidelijke afspraken met de woningstichting over de verantwoordelijkheden. Zij vinden dat wij dat moeten regelen en wij vinden dat zij het moeten regelen. Het probleem hierbij is dat er geen geld is om voor het hele gebouw een bhv-organisatie op te zetten. Dan zou het betekenen dat we uit het gebouw moeten gaan omdat de kosten hoger zullen zijn dan dat er beschikbaar is. De bewoners betalen alleen voor de zorg die ze krijgen en dit is niet genoeg om alle kosten te dekken. Er zijn dus ook BHV'ers aanwezig, er is een ontruimingsplan en er wordt ook geoefend met ontruimingen dus er is acute zorg voorhanden alleen niet in die mate om een heel gebouw te ontruimen met alle bewoners.

Er zijn werknemers werkzaam in het pand dus je moet een BHV organisatie (in enige vorm) actief hebben volgens het concept besluit. Daarvoor is de eigenaar van het pand verantwoordelijk maar ook de werkgever van de gebruikers. Ze kunnen het niet naar elkaar afschuiven maar moeten het gezamenlijk oplossen. Mocht bij een incident blijken dat de BHV organisatie niet gefunctioneerd heeft dan zal in het slechtste geval het OM onderzoeken wie ze gaan vervolgen.

In bejaardentehuis zijn is, volgens de wet, ook iedere unit een 'woning' toch moet de BHV organisatie echt wel een kunstje doen mocht er brand zijn. ;)