Scania komt hulpdiensten tegemoet

Auteur Topic: Scania komt hulpdiensten tegemoet  (gelezen 3757 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Gepost op: 28 oktober 2010, 14:01:21
Citaat
Scania komt hulpdiensten tegemoet

Scania heeft een boekje ontwikkeld dat hulpdiensten, politie, ambulance en brandweer, informeert hoe het beste met een Scania voertuig kan worden omgegaan na een ongeval.

Het boekje ‘Productinformatie voor hulpdiensten', dat 27 pagina's telt, vertelt tot in detail hoe trucks uit de P- G- en R-series in elkaar zitten en hoe ze het best kunnen worden behandeld bij een ongeval. Zo is het bijvoorbeeld voor de brandweer van groot belang waar ze wel en waar niet kunnen zagen om een beklemd zittende chauffeur te bevrijden.  "Het op de beste en snelste manier toegang verkrijgen tot een cabine kan van levensbelang zijn bij een ongeval", aldus Bengt Edlund van Scania, die het boekje al in 2009 schreef met Anders Ankarberg van Scania. Het boekje was meteen een succes in Zweden en Noorwegen. Nu is het verkrijgbaar in maar liefst zeventien talen, waaronder het Nederlands.

Download hieronder het boekje in het Nederlands: http://www.ttm.nl/download/Productinformatie_voor_hulpdiensten.pdf

Bron: http://www.ttm.nl/nieuws/id28695-scania-komt-hulpdiensten-tegemoet.html


Wat zijn de meningen van de mensen hier? Zouden meer leveranciers van (vracht)auto's dit moeten gaan doen? Is dit bruikbaar voor hulpdiensten, of is deze informatie al op een andere manier beschikbaar?


Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2010, 14:19:24
Voor gangbare personenauto's bestaat er een veel beter systeem: namelijk het crash recovery system. Met de RDW versie daarvan kan je door het kenteken in te voeren allerlei belangrijke gegevens over auto;s tevoorschijn toveren.

http://www.dataction.com/product.asp?rubriek=software&productID=375 voor meer info


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2010, 14:40:49
Voor gangbare personenauto's bestaat er een veel beter systeem: namelijk het crash recovery system. Met de RDW versie daarvan kan je door het kenteken in te voeren allerlei belangrijke gegevens over auto;s tevoorschijn toveren.

http://www.dataction.com/product.asp?rubriek=software&productID=375 voor meer info
Vrachtwagens staan al in het Crash Recovery System (CRS). Niet alle informatie uit de productinformatie is in het CRS terug te vinden, maar niet alles is even belangrijk. Er staan wel enkele handigheidjes in het bestand, maar om dit nou voor iedere vrachtwagen uit je hoofd te gaan leren is ook niet ideaal.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2010, 15:40:05
Ondanks mijn persoonlijke mening over scania 998765 vind ik het wel een goed idee. De fabrikant weet meer over zijn product en als er maar 1 dingetje in het boekje staat dat handig kan zijn, heeft het al iets opgebracht.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2010, 16:21:54
Ondanks mijn persoonlijke mening over scania 998765 vind ik het wel een goed idee. De fabrikant weet meer over zijn product en als er maar 1 dingetje in het boekje staat dat handig kan zijn, heeft het al iets opgebracht.
Leuk en aardig, maar gaat een bevelvoerder of Ovd tijdens een inzet een dergelijk boek doorbladeren ;) 98uiye


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2010, 13:29:30
Leuk en aardig, maar gaat een bevelvoerder of Ovd tijdens een inzet een dergelijk boek doorbladeren ;) 98uiye

Ik denk dat het eerder zoiets is dat je van te voren even doorleest en de dingetjes die je nog niet wist onthoudt.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2010, 14:40:11
Het lijkt mij eerder dat men het stuk opzoekt dat op de situatie van toepassing is. Is er een ongeval beknelling, dan ga je niet kijken hoe je het beste de motor kunt blussen o.i.d.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2010, 16:49:04
Leuk en aardig, maar gaat een bevelvoerder of Ovd tijdens een inzet een dergelijk boek doorbladeren ;) 98uiye

En waarom zou die bevelvoerder of OVD wel in een crash-recovery-systeem gaan kijken en niet in een boekje? Misschien kan dat zelfde boekje wel digitaal opgenomen worden in het systeem.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2010, 19:02:12
En waarom zou die bevelvoerder of OVD wel in een crash-recovery-systeem gaan kijken en niet in een boekje? Misschien kan dat zelfde boekje wel digitaal opgenomen worden in het systeem.
Ik heb geen ervaring met het gebruik van een crash recovery system, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar de informatie die je nodig hebt vele malen sneller uithaalt dan uit een boekje.

Heeft iemand trouwens al eens door dat boekje gebladerd? Ik weet als niet-hulpverlener niet welke informatie allemaal handig kan zijn bij een ongeval, al dan niet met beknelling, maar volgens mij staat er ook een heleboel in het boekje waar de bevelvoerder of OvD helemaal niets mee kan. Bijvoorbeeld de werking van de luchtinlaat, de werking van de luchtvering om het chassis te verstellen, het wijzigen van de rijhoogte, het stuurwiel afstellen en de stoel afstellen.

Natuurlijk is dat boekje mooi bedacht, maar de vraag is of die info niet al in het CRS staat.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #9 Gepost op: 31 oktober 2010, 10:44:27
Ik heb geen ervaring met het gebruik van een crash recovery system, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar de informatie die je nodig hebt vele malen sneller uithaalt dan uit een boekje.

Heeft iemand trouwens al eens door dat boekje gebladerd? Ik weet als niet-hulpverlener niet welke informatie allemaal handig kan zijn bij een ongeval, al dan niet met beknelling, maar volgens mij staat er ook een heleboel in het boekje waar de bevelvoerder of OvD helemaal niets mee kan. Bijvoorbeeld de werking van de luchtinlaat, de werking van de luchtvering om het chassis te verstellen, het wijzigen van de rijhoogte, het stuurwiel afstellen en de stoel afstellen.

Natuurlijk is dat boekje mooi bedacht, maar de vraag is of die info niet al in het CRS staat.

Volgens mij (als niet-hulpverlener zijnde) is ook de informatie die jij hier noemt van redelijk belang:

- Werking luchtinlaat: handig om een op hol geslagen dieselmotor te stoppen (http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=116752). Door CO2 in de luchtinlaat te spuiten zal de dieselmotor afslaan. Het vervelende van een dieselmotor is dat deze op eigen kracht kan draaien, zonder stroomtoevoer. Brandstofpomp werkt dmv aandrijving vanaf de motor, dus brandstof wordt toegevoerd. Ontsteking van diesel gebeurt op basis van druk, die in de cilinder wordt opgebouwd. Ontsteking zal dus zolang de motor loopt door blijven gaan. Enige mogelijkheid is wachten tot de motor vast loopt, of de zuurstof weghalen.

- Werking luchtvering kan van belang zijn om een voertuig te stabiliseren. Dit gebeurt allemaal via de rijhoogteinstelling... Je zal maar per ongeluk tegen de afstandsbediening aan zitten in een hulpverleningssituatie (krappe ruimte) en de luchtvering omhoog zetten terwijl je collega's net de auto aan het stabiliseren zijn.

- het verstellen van het stuur en de stoel kunnen in mijn ogen levens redden in geval van een beknelling. Zo wist ik niet dat je het stuur ook kan verstellen door één bout los te draaien, mocht de luchtdruk weg zijn. Kan toch weer een hoop knipwerk schelen, dus een hoop tijd...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)