Ik heb geen ervaring met het gebruik van een crash recovery system, maar ik kan me zo voorstellen dat je daar de informatie die je nodig hebt vele malen sneller uithaalt dan uit een boekje.
Heeft iemand trouwens al eens door dat boekje gebladerd? Ik weet als niet-hulpverlener niet welke informatie allemaal handig kan zijn bij een ongeval, al dan niet met beknelling, maar volgens mij staat er ook een heleboel in het boekje waar de bevelvoerder of OvD helemaal niets mee kan. Bijvoorbeeld de werking van de luchtinlaat, de werking van de luchtvering om het chassis te verstellen, het wijzigen van de rijhoogte, het stuurwiel afstellen en de stoel afstellen.
Natuurlijk is dat boekje mooi bedacht, maar de vraag is of die info niet al in het CRS staat.
Volgens mij (als niet-hulpverlener zijnde) is ook de informatie die jij hier noemt van redelijk belang:
- Werking luchtinlaat: handig om een op hol geslagen dieselmotor te stoppen (
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=116752). Door CO2 in de luchtinlaat te spuiten zal de dieselmotor afslaan. Het vervelende van een dieselmotor is dat deze op eigen kracht kan draaien, zonder stroomtoevoer. Brandstofpomp werkt dmv aandrijving vanaf de motor, dus brandstof wordt toegevoerd. Ontsteking van diesel gebeurt op basis van druk, die in de cilinder wordt opgebouwd. Ontsteking zal dus zolang de motor loopt door blijven gaan. Enige mogelijkheid is wachten tot de motor vast loopt, of de zuurstof weghalen.
- Werking luchtvering kan van belang zijn om een voertuig te stabiliseren. Dit gebeurt allemaal via de rijhoogteinstelling... Je zal maar per ongeluk tegen de afstandsbediening aan zitten in een hulpverleningssituatie (krappe ruimte) en de luchtvering omhoog zetten terwijl je collega's net de auto aan het stabiliseren zijn.
- het verstellen van het stuur en de stoel kunnen in mijn ogen levens redden in geval van een beknelling. Zo wist ik niet dat je het stuur ook kan verstellen door één bout los te draaien, mocht de luchtdruk weg zijn. Kan toch weer een hoop knipwerk schelen, dus een hoop tijd...