Misschien dat ik er een beetje over zeur, maar moet zoiets echt bijna 4 uur in beslag nemen? Zoiets als 'Ramen en deuren gesloten houden in Weurt vanwege ernstige rookontwikkeling bij een grote brand' is te veel gevraagd? Informeren moet je spoedig doen en niet pas - zoals de overheid nu doet - na 4 uur.
Ik weet niet of alle processen en afspraken erg veranderd zijn, maar qua organisatie structuur zat het oorspronkelijk zo in elkaar:
(Gebaseerd op de tijd dat ik gedetacheerd was bij Biza voor het doorlichten en op orde brengen van organisatie/process documentatie, paar jaar geleden. Kan dus zeker veranderd zijn)
De primaire informatie voorziening komt van de aangewezen calamiteiten zenders, in dit geval omroep Gelderland. Daar zijn ook de campagnes op gericht om de bevolking zich bewust te maken wat te doen als er een calamiteit plaats vind waarbij "de sirenes" afgaan.
crisis.nl is een door het nationaal CrisisCentrum aangeboden website, allereerst voor crisis op nationaal nivo. Daarnaast staat de website ter beschikking van lokale en regionale overheden om in te zetten ter ondersteuning van de primaire informatie voorziening.
(Achterliggende gedachte was dat de capaciteit van de servers waar een gemeentelijke website op draait niet toereikend zijn voor het aantal bezoekers gedurende een calamiteit. Tevens zijn gemeentes niet in staat om die capaciteit direct uit te breiden.)
Het aanleveren van de informatie gebeurd door de aanvragende gemeente, en is wel aan voorwaarden gebonden. Zo moet de gemeente functionarissen die de informatie aanleveren hiervoor getraind zijn door het NCC, de Burgermeester van de betreffende gemeente moet de aanvraag goedkeuren, etc
Zo te zien zijn qua informatie voorzieningen de juiste kanalen tijdig gebruikt (Omroep Gelderland, SMS alert, gemeentelijke website) en is pas later de noodzaak/wens ontstaan om crisis.nl te gebruiken.
Aangezien het logo van de Gemeente Nijmegen op crisis.nl staat (en niet Beuningen, waar Weurt bij hoort) is er misschien pas door het Regionaal Beleidsteam vast gesteld dat het noodzakelijk is om dit in te zetten. (Niet als speculatie bedoeld, maar als voorbeeld van waarom crisis.nl soms pas later wordt ingeschakeld, en dat de aanvraag niet altijd komt van de gemeente waar het incident plaats heeft.)
(Disclaimer: ik was alleen uitvoerend qua documentatie van bestaande processen en organisatiestructuren, dus ik claim absoluut niet dat ik bij het opzetten/veranderen van de originele processen betrokken ben geweest of daar adviezen over heb uitgebracht. Maar uit die tijd is mijn interesse in hulpverlening organisatie gebleven)