GRIP 1 Middelbrand Parkeergarage Muntmeesterhof - Almere 30-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand Parkeergarage Muntmeesterhof - Almere 30-10-2010  (gelezen 10729 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:22:32
Haarlem betrof een ondergrondse garage. Deze is bovengronds zonder enkele ondergrondse verdieping. Een wezenlijk verschil...
Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weten/realiseren de mensen die er geparkeerd hebben wellicht niet ;)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:37:41
Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weten/realiseren de mensen die er geparkeerd hebben wellicht niet ;)

Veel jonge mensen die net een auto hebben. Ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Als ik mijn auto kon redden had ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan, bij de gedachte aan een deuk kan ik al niet slapen  


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Reactie #22 Gepost op: 31 oktober 2010, 11:28:35
Almere - Vrijdag op Zaterdag nacht word de brandweer wakker gealarmeerd om naar de Muntmeesterhof te gaan waar in de Muntgarage vier auto's in de brand stonden. Omdat de brandweer moeilijk bij de brandhaard kon komen door wegwerkzaamheden naast de garage is er opgeschaald naar middelbrand. Later werd dit Grip 1. De jeugd die daar op dat moment uitging kwamen in grote getale polshoogte nemen. Sommige gingen zelfs naar binnen om hun auto er uit te halen. De politie heeft de garage snel ontruimt en een ruim gebied afgezet. Momenteel zijn alleen de 1e en 2e etage van de garage beschikbaar. Wat de oorzaak van de brand is, is nog niet bekent. De technische recherche van de politie doet onderzoek naar de brand.


Meer foto's op me website http://www.brandweer-almerestad.tk

30/10/10 Almere- Grip1 Middelbrand in Parkeergarage Muntmeesterhof


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2010, 12:41:45
Almere - Vrijdag op Zaterdag nacht word de brandweer wakker gealarmeerd om naar de Muntmeesterhof te gaan waar in de Muntgarage vier auto's in de brand stonden. Omdat de brandweer moeilijk bij de brandhaard kon komen door wegwerkzaamheden naast de garage is er opgeschaald naar middelbrand. Later werd dit Grip 1. De jeugd die daar op dat moment uitging kwamen in grote getale polshoogte nemen. Sommige gingen zelfs naar binnen om hun auto er uit te halen. De politie heeft de garage snel ontruimt en een ruim gebied afgezet. Momenteel zijn alleen de 1e en 2e etage van de garage beschikbaar. Wat de oorzaak van de brand is, is nog niet bekent. De technische recherche van de politie doet onderzoek naar de brand.
[img width=661 height=495]http://img812.imageshack.us/img812/3599/pa300168border.jpg

Meer foto's op me website http://www.brandweer-almerestad.tk

30/10/10 Almere- Grip1 Middelbrand in Parkeergarage Muntmeesterhof


Er ligt weer aardig wat afgespat beton op de grond... Raar dat ze het afspatten niet meenemen in de berekening van de weerstand tegen brand... ::) ::)

Meer wetenschappelijke kennis over het gedrag van beton bij brand: www.betonbrandtniet.nl/nl?cm=230%2C422&mf_id=1852 (voor gevorderden die al wat basis kennis van beton hebben ;)) Erg interessant stuk als achtergrondkennis bij je dagelijkse werkzaamheden :)


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #24 Gepost op: 31 oktober 2010, 14:43:36
Omdat de brandweer moeilijk bij de brandhaard kon komen door wegwerkzaamheden naast de garage is er opgeschaald naar middelbrand.

Hoe kom je aan deze informatie? Is de brand niet opgeschaald vanwege de omvang van de brand?


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #25 Gepost op: 31 oktober 2010, 17:00:12
Hoe kom je aan deze informatie? Is de brand niet opgeschaald vanwege de omvang van de brand?
Rem112Almere praat onzin. Van wegwerkzaamheden is geen sprake.

Er wordt gewerkt aan de garage zelf:
Citaat van: http://www.almere.nl/mmbase/attachments/1330265/Microsoft_Word_-_Informatiebrief_1_april_2010.pdf
Half juni start Bouwbedrijf Midreth met het uitbreiden van de winkels in de Muntmeesterhof aan de noordzijde van de Korte Promenade (winkels grenzend aan de Grote Markt). Ook hier worden de gevels van de  winkels vernieuwd en worden de entrees van de woningen uitgebreid. Hierna wordt de gevel van de Muntgarage aangepakt en wordt de trap op de hoek van de Spoordreef verplaatst. Op deze hoek komt vanaf de eerste etage digitale reclame. Deze werkzaamheden zullen in het eerste kwartaal 2011 gereed zijn.

Zie ook pagina 3 van deze nieuwsbrief: http://www.almere.nl/mmbase/attachments/1409826/NB_Centrum_juni_LR-def.pdf


Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Reactie #26 Gepost op: 1 november 2010, 17:27:05
Rem112Almere praat onzin. Van wegwerkzaamheden is geen sprake.

Er wordt gewerkt aan de garage zelf:
Zie ook pagina 3 van deze nieuwsbrief: http://www.almere.nl/mmbase/attachments/1409826/NB_Centrum_juni_LR-def.pdf

Dat is wel eeen hele grote beschuldiging gelijk. Jij weet niet wat ik bedoel met wegwerkzaamheden. Klein typfoutje en gelijk beschuldigt van jij praat onzin O0 O0 O0 O0 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 2 november 2010, 15:24:45
Hier een rapport over de gebruikte vloeren. Ook hier schijnen problemen te zijn tussen de berekening en de praktijk bij brand...  :-X

http://www.dbi-net.dk/media/9e6df1a3b6584860a7e1c038e72ce51c.pdf

Citaat

(...)

6. Conclusion

6.1 Calculations

The results of the calculations have been discussed in the previous chapter. A general conclusion
about calculation methods covering all four types of concrete elements which are to be treated,
will be given in the final report.


6.2 Classification of TT-beams

Though classification of the test specimen is not within the scope of this project, the test results
do give rise to some concern. TT-beams are used in places where 60 minutes fire resistance is required,
and the test specimens only achieved approximately 40 minutes fire resistance.

It can be expected, that there will be differences in performance between the test specimens and
full length beams. Some of these differences can be expected to improve the fire resistance, others
to degrade it.
Factors to improve the fire resistance:
·  Full number of strands means that the axial component of shear forces will be shared by more
strands.
·  Increasing the number of strands will also mean, that some of the strands will be located high
up in the end zones where the temperature is lower and bonding failure is less likely to occur.
Factors to degrade the fire resistance:
·  The load on the pressure zone will increase. The thin concrete slab between the beams is included
in the cold calculations, but it will quickly loose its load bearing capacity in fire.
·  When the concrete slab looses its strength, the decreased stiffness of the beams in the horizontal
plane could lead to instability due to buckling of the pressure zone.
·  A larger number of strands will increase the risk of splitting of the bottom of the beam.
A classification of TT-beams will require additional tests in which these aspects are studied.

(...)