GRIP 1 Middelbrand Parkeergarage Muntmeesterhof - Almere 30-10-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Middelbrand Parkeergarage Muntmeesterhof - Almere 30-10-2010  (gelezen 11085 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rem112Almere

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 320
  • www.hv-almere.nl
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2010, 15:43:09
Wat is het voor parkeergarage? Hoe groot is hij? Stonden er nog auto's in de buurt van de brand?  :)
stonden geen auto`s meer op de 3e en 4e verdieping m.u.v. die auto`s die zijn uitgebrand.
Over de grote van de garage weet ik niet. Ga ook niet een gok doen


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:41:13
Wat is het voor parkeergarage? Hoe groot is hij? Stonden er nog auto's in de buurt van de brand?  :)

Bovengronds, 390 plekken. Als je de garage inrijdt kom je op etage +1 binnen omdat je voordat je de garage betreed via een oprit naar boven rijdt. Vier verdiepingen waarvan de vierde het bovendek is zonder plafond. Zie ook de foto boven in dit topic.

De garage ligt achter de Grote Markt, het uitgaansplein van Almere. Veel jongvolwassenen zagen dus rook uit de garage komen waarin zij hun auto hadden geparkeerd en gingen massaal hun auto uit de garage halen om vervolgens de garage te verlaten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:52:03
Bovengronds, 390 plekken. Als je de garage inrijdt kom je op etage +1 binnen omdat je voordat je de garage betreed via een oprit naar boven rijdt. Vier verdiepingen waarvan de vierde het bovendek is zonder plafond. Zie ook de foto boven in dit topic.

Op google zie ik een gedeeltelijk open gevel en een soort opbouwtje op de bovenste verdieping. Zit er in het midden van het gebouw een open vide?
Citaat
De garage ligt achter de Grote Markt, het uitgaansplein van Almere. Veel jongvolwassenen zagen dus rook uit de garage komen waarin zij hun auto hadden geparkeerd en gingen massaal hun auto uit de garage halen om vervolgens de garage te verlaten.

Tijdens de brand en op de brand verdieping??  ??? ???


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:56:06
Wat is het voor parkeergarage? Hoe groot is hij? Stonden er nog auto's in de buurt van de brand?  :)
Openbare, bovengrondse parkeergarage, betaald parkeren, vier parkeerdekken.


Citaat van: http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/75752/vier-auto-s-branden-uit-in-garage
Omdat electrische bedrading is weggesmolten door het vuur moet de gemeente nieuwe noodverlichting installeren in de garage. Ook wordt onderzocht of het beton is aangetast door de hitte. Tijdens de werkzaamheden blijft de garage gesloten waardoor er 200 parkeerplaatsen minder zijn in de stad.
Volgens parkeerlijn.nl, wikimapia.nl en youropi.nl heeft de garage een capaciteit van 386 dan wel 390 plekken. Op de gemeentelijke website kan ik geen capaciteiten vinden.


Citaat van: http://www.112-almere.nl/news.php?extend.2149
Ten tijde van de brand waren zowel de eerste als het tweede parkeerdek vol, en was er publiek aanwezig in de garage.
Dat publiek werd er natuurlijk resoluut door de politie uitgebonjourd.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2010, 16:57:35
Op google zie ik een gedeeltelijk open gevel en een soort opbouwtje op de bovenste verdieping. Zit er in het midden van het gebouw een open vide?
Tijdens de brand en op de brand verdieping??  ??? ???


Onder het 'opbouwtje' bevinden zich de op en afritten van de garage. Deze zijn dus in de breedte en in het midden van de garage aangelegd. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?  :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:24:36
Onder het 'opbouwtje' bevinden zich de op en afritten van de garage. Deze zijn dus in de breedte en in het midden van de garage aangelegd. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?  :)

Duidelijk.  :) Waarschijnlijk voldoet de garage aan de voorwaarden van de NEN2443 voor open parkeergararages en is hij destijds ook beoordeeld als een open parkeergarage. Alleen is de NEN2443 bedoelt om te kijken of de garage voldoet aan open/ besloten voor de normale ventilatie tijdens gebruik. Er is een alinea toegevoegd over brand alleen is de ventilatie behoefte tijdens brandomstandigheden om de rook weg te krijgen een veelvoud dan dat er nodig is voor CO/LPG/uitlaatgassen.
Als de garage niet al te diep is zou je deze norm kunnen toepassen maar je moet wel goed je concept in de gaten houden. Ook hier blijkt weer dat het fabeltje van max 3 brandende auto's niet geheel klopt... ::) Stel dat de brand niet opgemerkt was door voorbijgangers (bijv een maandagnacht...).  ::) ::) :-X

Uit de NEN2443:2000

Citaat
(...)
De norm is slechts van toepassing voor parkeergarages en parkeerterreinen en niet voor (mede)gebruik voor andere doeleinden.
In deze norm staan het ontwerp, de verkeerstechnische vormgeving en veiligheid van de parkeervoorziening centraal. De norm moet met gepaste voorzichtigheid worden gebruikt, waarbij kundigheid1 en ervaring op het gebied van onder meer brandbeveiliging, verkeer en parkeren niet kan worden ontbeerd om tot een goede oplossing te komen
(...)



Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:37:45
Tijdens de brand en op de brand verdieping??  ??? ???
Tja, met Haarlem in het achterhoofd (waar de brandweer niet naar binnen kon/mocht/durfde) vind ik het niet zo gek dat mensen dan zelf hun auto willen redden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:39:49
Tja, met Haarlem in het achterhoofd (waar de brandweer niet naar binnen kon/mocht/durfde) vind ik het niet zo gek dat mensen dan zelf hun auto willen redden.

 ::) je insinueert nogal wat...  ::) Dus bij een ontruiming van je school/bedrijf ga je ook het gebouw weer in om je jas / spullen te halen want stel dat je er later niet meer in mag om ze te halen... ::) ::)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2010, 17:57:31

 ::) je insinueert nogal wat...  ::) Dus bij een ontruiming van je school/bedrijf ga je ook het gebouw weer in om je jas / spullen te halen want stel dat je er later niet meer in mag om ze te halen... ::) ::)
Dat zijn een hoop ::) zeg...
Ik zeg niet dat ik weer naar binnen zou gaan, ik zeg dat ik kan indenken dat mensen dat doen...


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2010, 19:00:56
Tja, met Haarlem in het achterhoofd (waar de brandweer niet naar binnen kon/mocht/durfde) vind ik het niet zo gek dat mensen dan zelf hun auto willen redden.

Haarlem betrof een ondergrondse garage. Deze is bovengronds zonder enkele ondergrondse verdieping. Een wezenlijk verschil...