Zorgambulance: uitgekleed maar luxe

Auteur Topic: Zorgambulance: uitgekleed maar luxe  (gelezen 14487 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 6 november 2010, 00:52:12
Wat maken jullie je druk over een naam??? ???
naja de zorgambulances die hier rondrijden zijn voor zoverik weet alleen voorzien van blauwe strepen.

Bianca



Waar ik me druk over maak???

a. het is mijn eigen branche waarin ik werk en waarin dit soort voertuigen opduiken.
b. dit soort voertuigen rijdt nu en straks rond met allerlei terminologie op en in de wagen waarvan de beroepsgroep zelf al niet altijd weet wat het in die gevallen inhoudt... en al helemaal niet is afgestemd met die beroepsgroep.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #11 Gepost op: 6 november 2010, 18:55:40
ik zag van de week een "zorgambulance" van VZA bij Rottepolderplein.  zag er volstrekt hetzelfde uit als een "normale" ambulance van VZA. zelfde striping, voorzien van blauwe lampjes etc. alleen het woordje "zorg" ervoor geplakt.

is een zorgambulance (of hoe je het beestje ook noemen wilt), niet gewoon een ligtaxi?
en is dat dan niet een betere benaming?
of komen de diensten dan in de knel met de BTW/vergunning etc?

grtz

Peter


Bart S

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 november 2010, 12:11:37
ik zag van de week een "zorgambulance" van VZA bij Rottepolderplein.  zag er volstrekt hetzelfde uit als een "normale" ambulance van VZA. zelfde striping, voorzien van blauwe lampjes etc. alleen het woordje "zorg" ervoor geplakt.

is een zorgambulance (of hoe je het beestje ook noemen wilt), niet gewoon een ligtaxi?
en is dat dan niet een betere benaming?
of komen de diensten dan in de knel met de BTW/vergunning etc?

grtz

Peter

Ben je zeker van die blauwe lichten? Als het goed is zijn het oranje kappen.


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #13 Gepost op: 17 november 2010, 17:20:56
Ook de wagens in noord Nederland zijn voorzien van blauw zwaailicht en een klein amberkleurig zwaailichtje op het dak. Ze hebben zelf een sirene :)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #14 Gepost op: 8 januari 2011, 20:49:15
De zorgambulances die ik in Zwolle vaak zie hebben alleen blauwe striping en ze hebben witte LED-verlichting als zwaailicht, als ze niet aanstaan ziet het er absoluut niet blauw uit. Er is een duidelijk verschil in uiterlijk tussen de twee ambulances.
Ik hoor ook veel positieve verhalen, als ik een B-overplaatsing voor één van mijn patiënten moet regelen, probeer ik ook zo'n zorgambulance te regelen. Niet alleen veel comfort, maar het duurt tenminste niet zo lang als een reguliere ambulance, dat kan soms erg lang duren.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #15 Gepost op: 9 januari 2011, 10:14:51
De zorgambulances die ik in Zwolle vaak zie hebben alleen blauwe striping en ze hebben witte LED-verlichting als zwaailicht, als ze niet aanstaan ziet het er absoluut niet blauw uit. Er is een duidelijk verschil in uiterlijk tussen de twee ambulances.
Ik hoor ook veel positieve verhalen, als ik een B-overplaatsing voor één van mijn patiënten moet regelen, probeer ik ook zo'n zorgambulance te regelen. Niet alleen veel comfort, maar het duurt tenminste niet zo lang als een reguliere ambulance, dat kan soms erg lang duren.

Die witte lampen gaat standaard worden bij ambulances...of het nu A of B wagens zijn.
Verder kun jij als pleeg wel alles willen regelen voor vervoer van jouw patient maar de meldkamer heeft richtlijnen c.q. beslisboom die gevolgd wordt waardoor een keuze wordt gemaakt tussen een A of B wagen. Dit staat geheel los van jouw (goede) mening...sorry.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #16 Gepost op: 9 januari 2011, 12:51:35
Die witte lampen gaat standaard worden bij ambulances...of het nu A of B wagens zijn.
Verder kun jij als pleeg wel alles willen regelen voor vervoer van jouw patient maar de meldkamer heeft richtlijnen c.q. beslisboom die gevolgd wordt waardoor een keuze wordt gemaakt tussen een A of B wagen. Dit staat geheel los van jouw (goede) mening...sorry.

Ga er niet altijd maar vanuit dat het overal hetzelfde is.... In Haaglanden bijvoorbeeld belt de verpleeging of de MKA voor een reguliere ambulance of de zorgcentrale voor de hulpambulance (dus het liggende laagcomplexe vervoer). Wanneer de MKA of de zorgcentrale van mening is dat de rit juist bij de reguliere ambulance (of visa versa) plaats moet vinden nemen ze onderling contact op.

Ook kan het zijn dat bij drukte de zorgcentrale de B ritten die niet gedaan kunnen worden doorspelen naar de MKA zodat de reguliere ambulances deze alsnog gaan doen.
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2011, 00:21:25
Ik weet niet of ik het nog snapt.

Je hebt....hulpambulance, zorgambulance, spoedambulance, acute zorg, normale ambulance, A ambulance, B ambulance......... :-\
Ze rijden met blauwe, witte of oranje lampen, hebben wel of geen sirene. ???

Kom ik ook nog een ziekenverzorgende tegen in een .......?ambulance of hoe die mag heten  ???
Heb je ook nog eens een solo vpk in een auto of op een motor.....

Ach ik maak mij er niet meer druk om al die hulp....zorg....spoed....acute...normale....A.....B ambulance.
Wat ik wel weet.....het zijn allemaal van die gele auto's met van die strepen, met of zonder verlichting of sirenes.
Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen..... 0098


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2011, 01:04:08
Mooie duidelijke benaming:  
(hoog)complexe zorg= ambulance
laagcomplexe zorg/vervoer=ziekenwagen
 :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


wesses

  • VPK in opleiding
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
  • Doe dat gene waar je plezier in hebt!
Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2011, 20:12:16
Ik weet niet of ik het nog snapt.

Je hebt....hulpambulance, zorgambulance, spoedambulance, acute zorg, normale ambulance, A ambulance, B ambulance......... :-\
Ze rijden met blauwe, witte of oranje lampen, hebben wel of geen sirene. ???

Kom ik ook nog een ziekenverzorgende tegen in een .......?ambulance of hoe die mag heten  ???
Heb je ook nog eens een solo vpk in een auto of op een motor.....

Ach ik maak mij er niet meer druk om al die hulp....zorg....spoed....acute...normale....A.....B ambulance.
Wat ik wel weet.....het zijn allemaal van die gele auto's met van die strepen, met of zonder verlichting of sirenes.
Ik ga er nog maar eens een nachtje over slapen..... 0098


mooi gezegd  O0 en slaap lekker  098uo
VPK in opleiding