Tien gewonden door explosie Steakhouse T-Rex Dorpsstraat - Putten 30-10-2010

Auteur Topic: Tien gewonden door explosie Steakhouse T-Rex Dorpsstraat - Putten 30-10-2010  (gelezen 10477 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/120517/Negen_gewonden_door_explosie_in_restaurant.html

Negen gewonden door explosie in restaurant
zaterdag 30 oktober 2010 22:42
   

Putten - Door een explosie in een restaurant in Putten zijn zaterdagavond negen mensen gewond geraakt, waarvan drie ernstig. Dat maakte de politie bekend.

De explosie vond plaatst rond 21.00 uur in Steakhouse T-Rex aan de Dorpsstraat. Een groep van negen personen was aan het steengrillen toen een gasbus door onbekende oorzaak ontplofte. Door de ontploffing ontstond een grote vuurbal en liep het gezelschap brandwonden op. Volgens een woordvoerder van de politie zijn drie mensen er slecht aan toe. Alle slachtoffers zijn overgebracht naar een ziekenhuis in Harderwijk.

De overige gasten van het restaurant zijn buiten opgevangen. Na de explosie is geen brand uitgebroken.

De politie en arbeidsinspectie zijn een onderzoek begonnen naar de exacte toedracht van de explosie.


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Ik en mede forum lid kevin-112 zijn daar ter plaatse geweest.
Zijn inderdaad 9 gewonden waarvan 3 zwaargewond.
Zijn allemaal (sommige met spoedbegeleiding van politie) naar het ziekenhuis hier in Harderwijk gebracht.

Wat ter plaatse stond toen wij er waren was de OVD-G, OVD-P en nog een stuk of 4 politie wagens, volgens omstanders reden ambulance's op en af (welke weet ik niet neem aan die van Ermelo allemaal en elburg aangezien Putten er geen heeft.)
Veel pers en camera ploegen aanwezig o.a. van NOS dus zal ongetwijfelt op televisie komen.

Bron: Ikzelf ter plaatse, informatie opgevangen van politievoorlichtster.
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
het vreemde is nog wel dat putten maar 1 ambu heeft en ermelo 4. daarna zou lijkt mij barneveld (gelderland-midden) komen met 3 ambu's echter zijn deze alle 3 niet geallarmeerd. ben ik dus benieuwd waar de andere ambu's vandaan komen, utrechts land? flevoland? of helemaal uit apeldoorn. of zouder er meerdere mensen in 1 ambu vervoerd zijn?

Putten heeft geen eigen ambulance meer, deze moet vanuit Ermelo komen.
Deze post is alweer een tijdje in gebruik en bevind zich op de putterweg en kan zich binnen ongeveer 2 minuten in putten bevinden. 98uiye

Volgens mij als ik het goed heb wordt die regio voor wat betreft de ggd niet via P2000 gealarmeerd.....

Ik vermoed dat je onder explosie ook steekvlam zou kunnen lezen waardoor het verhaal enigszins beter over komt. Bij explosie denk ik ook aan bouwkundige aantasting van een pand etc.

Correct, Noord - Oost gelderland wordt niet via p2000 gealarmeerd. O0
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Heel vreemd inderdaad. Laatste melding uit Putten die ik kan vinden is van 28-10. P2000 storing?

Nee, Brandweer Putten heeft het gewoon rustig....  :P

Volgens mij als ik het goed heb wordt die regio voor wat betreft de ggd niet via P2000 gealarmeerd.....

Klopt alleen willen de OVDG'en wel over op P2000, alleen wordt dit niet gedaan omdat 'hogere hand' dit niet wil.. waarom is niet duidelijk, al denk ik dat het gaat om de privacy.
Hier is VNOG (-> MON) erg terughoudend met informatie verstrekking via P2000, bij 'veel' meldingen van ass. ambulance staat er vaak geen adres bij.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
MMT Utrecht daar ook geweest?

p2kflex
20:52:33 30-10-10GROUP-2contact mka
0726001MKA Veiligheidsregio Utrecht (MMT - Mobiel Medisch Team)

Nee, het MMT Utrecht werd opgeroepen voor een aanrijding tussen een bus en een persoon in Utrecht (in de stad). RTV Utrecht bericht daar morgen over.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


RJM

  • HV-geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 538
Tien gewonden door ongeluk met steengril.
Uitgegeven: 30 oktober 2010 21:58
Laatst gewijzigd: 31 oktober 2010 01:51

PUTTEN - Door een explosie van een gasfles die gebruikt wordt tijdens het steengrillen, zijn zaterdagavond tien mensen gewond geraakt. Dat heeft de politie bekend zondag bekend gemaakt. Eerder zei de politie nog dat er slechts negen gewonden waren gevallen.  

Van de slachtoffers, allen met brandwonden, konden er vijf alweer dezelfde avond uit het Ziekenhuis St. Jansdal in Harderwijk vertrekken.
Vijf anderen moeten de nacht van zaterdag op zondag in het ziekenhuis doorbrengen.
Een van hen ligt op de intensive care, maar de slachtoffers verkeren niet in levensgevaar.

Het ongeluk gebeurde in restaurant T-Rex in de Dorpsstraat in Putten (Gelderland). Volgens een woordvoerster deed de ontploffing zich rond 21.00 uur voor tijdens het steengrillen, waarbij een groep van zeventien mensen zat te eten.
De gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Daar zijn rond half 12 zaterdagavond de familieleden geïnformeerd en is extra personeel opgeroepen om de gewonden te kunnen behandelen.

Bron: nu.nl
http://www.nu.nl/binnenland/2367842/tien-gewonden-ongeluk-met-steengril.html
Burgerhulpverlener, AED-bediener.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Tien gewonden door ongeluk met steengril.
PUTTEN - Door een explosie van een gasfles die gebruikt wordt tijdens het steengrillen, zijn zaterdagavond tien mensen gewond geraakt. Dat heeft de politie bekend zondag bekend gemaakt. Eerder zei de politie nog dat er slechts negen gewonden waren gevallen.

"slechts 9 gewonden" - ik vind 9 gewonden al nogal fors, niet bepaald "slechts".

Ik vraag me trouwens af of de gasfles daadwerkelijk is geëxplodeerd. Wanneer het een gewone maat gasfles betreft en die explodeert in een besloten ruimte zoals een zaal in een restaurant, dan waren er door de rondvliegende stukken en de enorme vuurbal beslist doden gevallen. Mijn inschatting is, dat de gasfles heeft gelekt en dat op een gegeven moment de daardoor opgebouwde gaswolk, die zich van beneden naar boven opbouwt, explosief is ontstoken. De gasfles zou dan nog steeds heel moeten zijn (en hebben moeten branden uit de slangresten). Iemand nadere informatie?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
...........Ik vermoed dat je onder explosie ook steekvlam zou kunnen lezen waardoor het verhaal enigszins beter over komt. Bij explosie denk ik ook aan bouwkundige aantasting van een pand etc.

Yes Shave, helemaal mee eens. Onlangs was er in Wageningen brand ten gevolge van een zuurstofcilinder. Ook daarbij werd gezegd dat de cilinder was ontploft. Dat was beslist niet het geval: er had een "explosieve ontbranding" plaatsgevonden toen de cilinder werd geopend. Waarschijnlijk heeft er toen vet aan de uitstroomopening gezeten, dat spontaan - met een klap - ontbrandde toen er onder redelijke kracht zuurstof langs stroomde. De zuurstofcilinder werd na de brand intact aangetroffen.
Iets dergelijks verwacht ik hier. Wat mij wel verbaast is, dat de slachtoffers vooral brandwonden zouden hebben aan handen en gezicht. Ik had verwacht dat het gas zich boven de grond zou ophopen en men verwondingen aan het onderlichaam zou hebben. Verwondingen aan de lichaamsdelen boven de tafel betekent, dat zich boven de tafel gas moet hebben opgebouwd. Beetje vreemd? Ik heb geen beeld van dit type steengrill
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Goedemorgen iedereen,

Wat een optie zou kunnen zijn is dat er gebruik is gemaakt van zgn tafelgrill, kreeg helaas geen plaatje op dit forum, maar zal het proberen te omschrijven.

Een rechthoekig formaat grill van ongeveer 25 x 45 cm met daarop een kook c.q. grillplaat van 25 x 25 cm. Rechts van die kookplaat bevindt zich een gasbusje welke horizontaal geplaatst is met ongeveer een inhoud van 350 gram propaangas. Normaal gesproken leg je de cilinder erin, klepje dicht en naast de piezo-onsteking zit dan de
beveiliging. Deze knop duw je naar beneden en dan wordt de cilinder in werking gesteld, principe is vergelijkbaar met het navullen van aanstekers. Indien het rode stiftje van de gascilinder inderukt wordt, dan komt er gas vrij...

Heb wel een mogelijk idee wat er gebeurd zou kunnen zijn, maar zonder feiten en omstandigheden zou dat speculeren zijn...

Afbeelding alsnog ingevoegd :


http://www.campingshop.dk/produkt/gasblus-til-gasdaase-transportabel.aspx


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Bijeenkomst slachtoffers explosie

In Harderwijk wordt zondagochtend een bijeenkomst in het ziekenhuis georganiseerd waar de slachtoffers van het ongeval in een steengrillrestaurant in Putten liggen. Betrokkenen kunnen er met elkaar praten en ze krijgen medische voorlichting.
Bij het ongeluk in het restaurant raakten zaterdagavond tien mensen gewond toen een gasfles ontplofte. Vijf van de slachtoffers liggen nog in het ziekenhuis, een is er ernstig aan toe.
Laatste update: Vandaag 10:55 uur
http://www.hartvannederland.nl/nederland/gelderland/2010/bijeenkomst-slachtoffers-explosie/
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter