Materialen aan boord van een reddingsboot

Auteur Topic: Materialen aan boord van een reddingsboot  (gelezen 10814 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #10 Gepost op: 1 november 2010, 15:04:28
Niet eens een anker?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 1 november 2010, 15:47:40
Niet eens een anker?

 098uo  Tja, daar zeg je zo wat. Ik wist dat ik wat vergeten was, dank je....

Er zit ook een automatisch waterpompje in en een druppelldaer voor de accu.


kbuden

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
    • watersportcalamiteitendraaiboek.nl
Reactie #12 Gepost op: 1 november 2010, 19:24:59
Wordt er dan geen standaard inventaris/uitrusting gebruikt in de hulpverlening? Diverse uitrusting zal ook om de zoveel tijd geïnspecteerd/onderhouden/gekalibreerd dienen te worden. Betekend dit dat uitrusting op de man ook niet standaard is? Zoals (kleinere) middelen die snel onderhand bereik dienen te zijn voor het uitvoeren van reddingstaken en/of zelfbehoud. Het verbaasd me dat ieder station dit zelf bepaald zoals het erop lijkt uit de reacties. Niet dat ik geen vertrouwen heb in de mensen van de stations, die weten uit ervaring zelf heel goed welke uitrusting zij moeten hebben. Doch enig standaardisatie lijkt me vanzelfsprekend. Kan me voorstellen dat type boot en werkgebied invloed hierop heeft. Of heeft dit allemaal te maken met het vrijwillig karakter, afhankelijk van het ‘vrijwillige’ budget waar een station het mee moet doen? Is er dan geen overkoepelende organisatie die de reddingsbrigades aanstuurt in dit? Ben benieuwd.
Wat dat betreft een hele goede vraag van Palmpie.

Het zal wel een domme vraag van me zijn, ik ben niet werkzaam in de HV maar in de militaire luchtvaart waar het HV betreft standaardisatie een must is.

Grtn, Klaas


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #13 Gepost op: 1 november 2010, 23:39:50
Wordt er dan geen standaard inventaris/uitrusting gebruikt in de hulpverlening? Diverse uitrusting zal ook om de zoveel tijd geïnspecteerd/onderhouden/gekalibreerd dienen te worden. Betekend dit dat uitrusting op de man ook niet standaard is? Zoals (kleinere) middelen die snel onderhand bereik dienen te zijn voor het uitvoeren van reddingstaken en/of zelfbehoud. Het verbaasd me dat ieder station dit zelf bepaald zoals het erop lijkt uit de reacties. Niet dat ik geen vertrouwen heb in de mensen van de stations, die weten uit ervaring zelf heel goed welke uitrusting zij moeten hebben. Doch enig standaardisatie lijkt me vanzelfsprekend. Kan me voorstellen dat type boot en werkgebied invloed hierop heeft. Of heeft dit allemaal te maken met het vrijwillig karakter, afhankelijk van het ‘vrijwillige’ budget waar een station het mee moet doen? Is er dan geen overkoepelende organisatie die de reddingsbrigades aanstuurt in dit? Ben benieuwd.
Wat dat betreft een hele goede vraag van Palmpie.
Het zal wel een domme vraag van me zijn, ik ben niet werkzaam in de HV maar in de militaire luchtvaart waar het HV betreft standaardisatie een must is.
Grtn, Klaas

Bij de KNRM is er wel een globale standaardisatie per boot type en een centrale aansturing vanuit het hoofdkantoor in IJmuiden.
Bij de reddingbrigades ... ::)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2010, 09:27:28
Bij de KNRM is er wel een globale standaardisatie per boot type en een centrale aansturing vanuit het hoofdkantoor in IJmuiden.
Bij de reddingbrigades ... ::)

Of zo'n standarisatie nou zo ideaal is. Dat betekent ondermeer dat een boot als de Nikolaas Wijsenbeek in zoetwater uit het water moet liggen in het Station omdat zoutwater corroderende uitwerking heeft op metalen. Voorts wordt landelijk beslist dat de snelheid van reddingboten niet hoger mag liggen dan 35 knoop. Als je het over motiveren van vrijwilligers hebt, de NW wordt gepasserd alsof ie stilstaat. Je zal op een reddingsbrigadeboot niet snel een betonschaar aantreffen om verstaging door te knippen van een omgeslagen zeilboot.
Ik denk dat de reddingsbrigades veel meer kijken naar wat doen we, wat kunnen we en wat hebben we daar bij nodig.

Niks mis mee.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2010, 10:02:47
Als je centraal het onderhoud gereld is standrisatie van groot belang als je dit voor 1 boot moet regelen kan dit ook anders.
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 3 november 2010, 10:14:53
Of zo'n standarisatie nou zo ideaal is. Dat betekent ondermeer dat een boot als de Nikolaas Wijsenbeek in zoetwater uit het water moet liggen in het Station omdat zoutwater corroderende uitwerking heeft op metalen. Voorts wordt landelijk beslist dat de snelheid van reddingboten niet hoger mag liggen dan 35 knoop. Als je het over motiveren van vrijwilligers hebt, de NW wordt gepasserd alsof ie stilstaat. Je zal op een reddingsbrigadeboot niet snel een betonschaar aantreffen om verstaging door te knippen van een omgeslagen zeilboot.
Ik denk dat de reddingsbrigades veel meer kijken naar wat doen we, wat kunnen we en wat hebben we daar bij nodig.

Niks mis mee.

Ook voor de brandweer is er een standaard bepakkingslijst gemaakt. Deze kan je lokaal aanvullen mocht je dit nodig vinden. Dus je kan een standaardlijst maken die iedere boot nodig heeft om zijn taken goed uit te voeren en een optionele lijst die afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden ingevuld wordt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 3 november 2010, 11:04:11
Het verschil is dat de brandweer standaard taken heeft, deze verschillen tussen de verschillende boten in het land. Het is een verschil of je toezicht op zwemmers moet houden, of dat je midden op het ijsselmeer een zinkend jacht moet helpen. Maar een standaard lijstje is dan:

- 1 redvest per opvarende
- beschermende kleding voor bemanning (na gelang het weer en omstandigheden)
- dodemanstouwtje
- communicatie middel (porto. mobi of marifoon)

9910001
9910001


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #18 Gepost op: 3 november 2010, 11:17:29
Of zo'n standarisatie nou zo ideaal is. Dat betekent ondermeer dat een boot als de Nikolaas Wijsenbeek in zoetwater uit het water moet liggen in het Station omdat zoutwater corroderende uitwerking heeft op metalen. Voorts wordt landelijk beslist dat de snelheid van reddingboten niet hoger mag liggen dan 35 knoop. Als je het over motiveren van vrijwilligers hebt, de NW wordt gepasserd alsof ie stilstaat. Je zal op een reddingsbrigadeboot niet snel een betonschaar aantreffen om verstaging door te knippen van een omgeslagen zeilboot.
Ik denk dat de reddingsbrigades veel meer kijken naar wat doen we, wat kunnen we en wat hebben we daar bij nodig.

Niks mis mee.
Wat heeft dit in vredesnaam te maken met materialen aan boord van een reddingboot??
(Op dat punt van die betonschaar dan)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 3 november 2010, 11:18:45
Het verschil is dat de brandweer standaard taken heeft, deze verschillen tussen de verschillende boten in het land. Het is een verschil of je toezicht op zwemmers moet houden, of dat je midden op het ijsselmeer een zinkend jacht moet helpen. Maar een standaard lijstje is dan:

- 1 redvest per opvarende
- beschermende kleding voor bemanning (na gelang het weer en omstandigheden)
- dodemanstouwtje
- communicatie middel (porto. mobi of marifoon)

9910001


Deze keer ben ik het met je eens, 990001. Palmpie vroeg ook "wat is dan minimaal wat een reddingsboot aan materialen aan boord zou moeten hebben".

Dat is een mooie lijst voor "minimale spulen", waar ik wel het befaamde anker, brandblusser (verplicht voor een snelle boot) en peddels aan toe zou willen voegen. Maar als je communicatie hebt met je maten kom je ook al een heel eind.