Materialen aan boord van een reddingsboot

Auteur Topic: Materialen aan boord van een reddingsboot  (gelezen 10996 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 3 november 2010, 11:22:55
Wat heeft dit in vredesnaam te maken met materialen aan boord van een reddingboot??
(Op dat punt van die betonschaar dan)
Dat is meer een aantekening bij de bewering in de post ervoor dat standarisering een must is.
Standarisering is niet altijd even handig. De betonschaar als materiaal aan boord (want daar ging het toch over?) zul je bijvoorbeeld in een gemiddelde bondsvlet niet gauw aantreffen, snap je?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 3 november 2010, 11:50:19
Deze keer ben ik het met je eens, 990001. Palmpie vroeg ook "wat is dan minimaal wat een reddingsboot aan materialen aan boord zou moeten hebben".

Dat is een mooie lijst voor "minimale spulen", waar ik wel het befaamde anker, brandblusser (verplicht voor een snelle boot) en peddels aan toe zou willen voegen. Maar als je communicatie hebt met je maten kom je ook al een heel eind.  

Op het strand is een brandblusser geen verplichting geen binnenwater, wel raadzaam en peddel voor een arie visser vindt ik wat  door slaan.

9910001
9910001


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #22 Gepost op: 3 november 2010, 20:18:14
Is het onmisbaar dat een reddingsboot over AIS beschikt?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 3 november 2010, 20:51:45
Is het onmisbaar dat een reddingsboot over AIS beschikt?

Ik vind van niet. Het nut er van is beperkt, zeker op ruim binnenwater. De kustwacht zou er baat bij kunnen hebben, als er volledige dekking geboden werd door het systeem wat ze gebruiken, maar het ruime binnenwater vertoont veel gaten. Marine Traffic mogen ze niet gebruiken, het script waarop MT draait doet een te groot beroep op de systeembronnen en beïnvloed de andere programma's die daar draaien.
Het is veel eenvoudiger om via DSC een position request uit te zenden, je krijgt dan alle info die je nodig hebt.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 3 november 2010, 22:23:58
Is het onmisbaar dat een reddingsboot over AIS beschikt?

Onmisbaar is een groot woord maar met name voor de kustwacht is het wel degelijk handig om in een op slag te zien waar de SAR eenheden zich bevinden.
Dan kan ook het zoekpatroon gevolgd worden wat iedere eenheid heeft afgevaren.
Een DSC position request is een handig middel maar bij lange niet zo overzichtelijk als AIS,niet voor niets dat AIS steeds meer gebruikt wordt voor o.a. verkeersveiligheid.
 O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 4 november 2010, 10:35:21
Onmisbaar is een groot woord maar met name voor de kustwacht is het wel degelijk handig om in een op slag te zien waar de SAR eenheden zich bevinden.
Dan kan ook het zoekpatroon gevolgd worden wat iedere eenheid heeft afgevaren.
Een DSC position request is een handig middel maar bij lange niet zo overzichtelijk als AIS,niet voor niets dat AIS steeds meer gebruikt wordt voor o.a. verkeersveiligheid.
 O0

Dat is waar, een AIS signaal is veel nauwkeuriger en biedt meer continuïteit. Het geeft bovendien een goed beeld van het gevolgde zoekpatroon, je hebt helemaal gelijk.

Jammer genoeg maakt de kustwacht er niet altijd (weinig) gebruik van.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #26 Gepost op: 4 november 2010, 10:38:43
Vinden jullie niet dat er bij reddingsboten niet iets standaard aan boord moet liggen om onderkoelingsslachtoffers te helpen (al was het maar een foliedeken)? Het doel van een reddingsboot is toch om slachtoffers uit het water te halen?


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 4 november 2010, 10:53:33
Vinden jullie niet dat er bij reddingsboten niet iets standaard aan boord moet liggen om onderkoelingsslachtoffers te helpen (al was het maar een foliedeken)? Het doel van een reddingsboot is toch om slachtoffers uit het water te halen?

Helemaal mee eens! (hoewel een reddingboot meerdere doelstellingen heeft)
Voor zover ik weet is dit ook het geval bij de KNRM boten.
En de grote boten hebben ook nog onderkoelingsbrancards aan boord. O0


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #28 Gepost op: 4 november 2010, 11:03:55
Vinden jullie niet dat er bij reddingsboten niet iets standaard aan boord moet liggen om onderkoelingsslachtoffers te helpen (al was het maar een foliedeken)? Het doel van een reddingsboot is toch om slachtoffers uit het water te halen?
Foliedekens kosten een habbekrats en horen wat mij betreft standaard in de EHBO-koffer te zitten. Antwoord is dus: ja.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 4 november 2010, 11:06:19
Helemaal mee eens! (hoewel een reddingboot meerdere doelstellingen heeft)
Voor zover ik weet is dit ook het geval bij de KNRM boten.
En de grote boten hebben ook nog onderkoelingsbrancards aan boord. O0



Dat ligt er aan. Als je voor het strand vaart en je daar iemand uit het water haalt ben je sneller aan de kant dan dat je zo'n folieding omgehangen hebt. Ik vind het trouwens helemaal rotdingen, vooral als je ziet hoe verkeerd ze gebruikt worden. Ze laten vaak iemand zitten, een foliedeken eromheen en dan het gas er op. Wappert de deken weer helemaal open en heeft totaal geen zin meer. Het werkt alleen als je iemand neerlegt en inwikkelt.
Iemand heeft meer aan een lekkere warme jas dan aan zo'n ding. JSH legt er zo'n dik blauw afdekzeil overheen, dat werk ook goed. Wij hebben niet alleen jassen aan boord, ook van die warmhoudzakjes, die leg je als een kruik op iemands buik. Werkt zeker 2 uur en dan is ie wel aan de kant.

Maar wat is dan minimaal. Minimaal is iets wat dan voor elke boot geldt en daar had 910001 een aardig lijstje van gemaakt. Minimaal heeft echt te maken met wat doe je, waar doe je dat, wat wil je en wat kan/kun je. (en hoeveel geld heb je  0098 )

even een linkje naar een kleine uitvoering van de door ons gebruikte warmhoudzakjes