Hierop heb ik ook wat aanvullende informatie gezocht. In de toelichting van de Staatscourant Regeling Optische en Geluidssignalen 2009, heb ik het volgende gevonden:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-2844.html
Als ik dit zo lees, lijkt het mij dat het wel is toegestaan.
Die conclusie deel ik eerlijk gezegd niet. Artikel 5, eerste lid, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 houdt met betrekking tot het blauw zwaailicht onder meer het volgende in:
een voertuig in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening is slechts van deze signaalverlichting voorzien als het door middel van de in de artikelen 5.2.51a, 5.3.51a, 5.4.51a, 5.4.52a of 5.5.51a van de Regeling voertuigen bedoelde, door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vastgestelde retroreflecterende striping, letters, cijfers of tekens als zodanig herkenbaar is voor de overige weggebruikers.
en
Een voertuig van de in artikel 1 aangewezen diensten dat gebruikt wordt voor het vervullen van een dringende taak, is van de blauwe signaalverlichting voorzien als het aan weerszijden door middel van een embleem of naam van de dienst herkenbaar is voor de overige weggebruikers. Een embleem of naam van de dienst heeft een oppervlak van ten minste 314 cm2.
Als je daar het citaat uit de toelichting (en ook de rest van de toelichting bij artikel 5) naast legt, dan komt het erop neer dat:
- voertuigen in gebruik bij politie, brandweer of diensten voor spoedeisende medische hulpverlening moeten zijn voorzien van striping, behoudens onopvallende politievoertuigen
- voertuigen in gebruik bij de in artikel 1, lid 2, van de Regeling optische en geluidssignalen 2009 aangewezen hulpverleningsdiensten niet hoeven te zijn voorzien van striping, maar wel van een embleem of naam van de dienst.
Off topic: wat opvalt is dat de Regeling niet inhoudt dat onopvallende voertuigen van de KMar en de DJI kunnen zijn voorzien van blauwe signaalverlichting