Ik ben nog even de materie in gedoken... Daaruit de volgende quote's:
Art. 29 Voertuigreglement
Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
Bespreking Art. 29
Ingevolge de Regeling optische en geluidssignalen 2009 mogen motorvoertuigen die in gebruik zijn bij de politie en brandweer (dit kunnen derhalve ook onopvallende voertuigen zijn), ambulances en aangewezen hulpverleningsdiensten, optische- en geluidssignalen voeren. Deze signalen bestaan uit een blauw zwaai-, flits of knipperlicht en een tweetonige hoorn.
Door de wetgever is bewust gekozen voor de beperking van ‘het in gebruik zijn’ bij de genoemde diensten. Hiermee wordt door de wetgever bewust uitgesloten dat anderen, zowel profit- als non-profitorganisaties, zelfstandig werkzaamheden ten behoeve van deze diensten gaan verrichten en daarmee dan bevoegd zouden zijn om optische en geluidssignalen te voeren.
Als ik dit zo lees en interpreteer, mag het dus ook een privé-voertuig zijn. Zolang de bestuurder op dat moment maar bevoegd is om met optische- en geluidssignalen te rijden. Er staat nergens dat het bewuste voertuig ook op naam van de hulpdienst moet staan. Ik wil het vooral niet promoten, maar dit is volgens mij hoe de regelgeving op dit moment is.