Privé voertuigen als dienstvoertuig

Auteur Topic: Privé voertuigen als dienstvoertuig  (gelezen 20084 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #40 Gepost op: 8 november 2010, 01:26:28
Lijkt meer zonlicht maar ik kan het mis hebben.

Aan de stand van de voorwielen (licht naar rechts) en de stand van de handen aan het stuur ( 1 op 12 uur andere niet zichtbaar) zie ik genoeg!
Maak de foto wat lichter en je ziet dat hij niet over zijn schouder kijkt, maar ja als jullie denken dat hij het goed doet dan vind ik dat prima hoor, zie ik dit op m'n werk dan kan de chauffeur weer terug naar het theorielokaal. 098uo


BOT: Als een voertuig met dergelijke verlichting aan de voorzijde zie aankomen zal ik voorrang verlenen immers illegaal gebruik geeft wel de rechten (?) van een voorrangsvoertuig. Wel wordt het kenteken genoteerd en doorgegeven want het voeren van achteraf gemonteerde dagrijverlichting icm mistlampen en stadslicht slaat nergens op bij het weertype zoals op de foto, doet vermoeden dat het om oneigelijk gebruik gaat.   O0





en ook nog kenteken noteren en doorgeven......  en aan wie, VWS, CBR,KLPD politie??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #41 Gepost op: 8 november 2010, 17:36:37
en ook nog kenteken noteren en doorgeven......  en aan wie, VWS, CBR,KLPD politie??
Ik moest er ook al wat om lachen.......
Je kan ze wel bellen, maar ze moeten het toch echt zelf "live" constateren voordat ze actie kunnen ondernemen.
Ik kom ook regelmatig onopvallende voertuigen met OGS tegen, ga netjes aan de kant en maak mij er verder niet druk om.
Ik heb wel wat beters te doen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #42 Gepost op: 8 november 2010, 17:46:50
Wat maakt het nou uit... Blauw icm sirene = aan de kant.

Of wil je eerste auto even staande houden om te kijken of het wel een politie agent is? Terwijl die onderweg is naar een overval of een reanimatie?
Gewoon niet druk om maken, er zijn ergere dingen in het leven...
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #43 Gepost op: 8 november 2010, 23:59:52
Jammer dat er zo negatief op gereageerd wordt. Het lijk mij een goede zaak om illegaal gebruik aan de kaak te stellen, het uit mijn reactie mag toch wel blijken dat je dat alleen maar achteraf kan doen.

Het besturen van een voorangsvoertuig is een risicovolle aangelegenheid waarvan je je terdegen bewust van moet zijn, bij illegaal voordoen als voorrangsvoertuig is het tijfelachtig of de bestuurder dit wel is. Met andere woorden: de verkeersveiligheid staat hierbij mogelijk in het geding.




BOT: Als een voertuig met dergelijke verlichting aan de voorzijde zie aankomen zal ik voorrang verlenen immers illegaal gebruik geeft wel de rechten (?) van een voorrangsvoertuig. Wel wordt het kenteken genoteerd en doorgegeven want het voeren van achteraf gemonteerde dagrijverlichting icm mistlampen en stadslicht slaat nergens op bij het weertype zoals op de foto, doet vermoeden dat het om oneigelijk gebruik gaat.   O0









“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #44 Gepost op: 9 november 2010, 00:12:00
Echter, als je artikel 5.2.51a Regeling voertuigen erbij pakt, staat omschreven in lid 3:

En dus is een onopvallend voertuig gewoon nog steeds toegestaan  ;)

Lid 3 ziet alleen op - kort gezegd - onopvallende politievoertuigen en voertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten. Dat dekt in ieder geval een deel. Je zou nog wel een discussie kunnen beginnen of dat onder die onopvallende politievoertuigen ook de KMar en de DJI vallen ;) Voor de overige hulpdiensten geldt dus het vereiste van striping of een embleem wel.

Overigens zou je wellicht mogen verwachten dat artikel 5 van de regeling OGS zou overeenstemmen met artikel 5.2.51a lid 3 RV.


Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Reactie #45 Gepost op: 9 november 2010, 13:49:29
Ik heb een klein foutje gemaakt, ik heb een wettensite gebruikt, waarbij een gedeelte van de tekst van artikel 5.2.51a lid 3 niet is overgenomen, namelijk:

Citaat
Lid 3.
 Het eerste lid geldt niet voor personenauto’s gedurende hun inzet voor onopvallende politietaken en personenauto’s in gebruik bij de in artikel 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten.

 
Dus in die zin is het probleem voor onopvallende politievoertuigen opgelost.
Voor wat betreft de casus, ben ik nog steeds van mening dat het nog steeds is toegestaan, namelijk tot 1 maart 2014. In De regeling Optische en Geluidssignalen 2009 artikel 7 staat het volgende:

Citaat
Artikel 7 1. Artikel 5 is tot 1 maart 2014 niet van toepassing op motorvoertuigen die op het moment van inwerkingtreding van deze regeling zijn voorzien van blauw zwaai- of knipperlicht, geel zwaai- of knipperlicht of een twee- of drietonige hoorn overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 van de Regeling optische en geluidssignalen.

2. Artikel 5, eerste lid, is wat de eis betreft dat de set blauwe signaalverlichting en de secundaire set zijn gecertificeerd overeenkomstig ECE reglement 65 tot 1 september 2009 niet van toepassing op voertuigen, bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, die op de datum van inwerkingtreding van deze regeling niet zijn voorzien van een set blauwe signaalverlichting en een secundaire set die aan deze eis voldoet.

De oude regeling Optische en geluidssignalen zegt over artikel 3:

Citaat
Artikel 3

De volgende signalen moeten als volgt zijn uitgevoerd:
1. blauw zwaailicht of blauw knipperlicht:


* op een motorvoertuig:
licht aan de bovenzijde van het voertuig, dat rondom licht uitstraalt dan wel twee lichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

* op een motorfiets:
in plaats van het licht als bedoeld voor een motorvoertuig mag ook een licht aan de voorzijde van het voertuig zijn aangebracht, dat zowel aan de voorzijde als opzij goed zichtbaar is;

* motorvoertuig ten behoeve van de brandweer:
aan de voorzijde van het voertuig mag op een hoogte van 1,20 m boven het wegdek bovendien één licht worden gevoerd, indien door de bouw van het voertuig het aan de voorzijde bevestigde licht niet kan worden waargenomen door op korte afstand vóór het voertuig rijdende bestuurders;

2. tweetonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen b en e aangeeft in een geluidsterkte van tenminste 100 decibel;

3. drietonige hoorn:
een hoorn die achtereenvolgens de tonen c - e - g - e aangeeft;

4. geel zwaai- of knipperlicht:
één geel zwaai- of knipperlicht aan de bovenzijde van het motorvoertuig dan wel twee gele zwaai- of knipperlichten, indien door de bouw van het voertuig één licht niet uit  alle verkeersrichtingen voldoende zichtbaar is;

5. De meting van de geluidssterkte van de meertonige hoorns vindt plaats overeenkomstig Hoofdstuk 11 van de Regeling toelatingseisen.


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
Reactie #46 Gepost op: 9 november 2010, 23:29:19
Dus als ik blauwe pit op mijn auto zet ga jij dan ook ala minuut aan de kant voor mij.(zonder herkenbare Biza striping)
IK als burger zijnde als ik een sirene hoor dan ga ik spiegelen naar een auto met Biza striping en niet naar een 1 of andere burger auto met een blauwe pit op het dak.

Daar rijden helaas in dit land van die clowns rond die een blauwe pit op hun autodak zetten om in record tijd van A naar B te kunnen.

Citaat: met clowns bedoel ik een bepaald slag mensen die het leiuk vinden om met een blauwe te gaan rijden.


Tegenwoordig worden er trucks overvallen ook door burger auto's met een blauwe pit.



Ik hoop niet dat ik ooit in een onopvallend dienstvoertuig op weg ben (met blauwe pit) naar, bijvoorbeeld, een reanimatie terwijl jij voor me rijdt...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #47 Gepost op: 10 november 2010, 00:52:59
Dus als ik blauwe pit op mijn auto zet ga jij dan ook ala minuut aan de kant voor mij.(zonder herkenbare Biza striping)

IK als burger zijnde als ik een sirene hoor dan ga ik spiegelen naar een auto met Biza striping en niet naar een 1 of andere burger auto met een blauwe pit op het dak.

Daar rijden helaas in dit land van die clowns rond die een blauwe pit op hun autodak zetten om in record tijd van A naar B te kunnen.

Citaat: met clowns bedoel ik een bepaald slag mensen die het leiuk vinden om met een blauwe te gaan rijden.


Jij hebt gewoon aan de kant te gaan voor een voorrangsvoertuig, je gaat aan de kant voor het blauw en de sirene, niet voor de BiZa striping in combinatie met blauw ....

Dat er volgens jouw mensen oneigenlijk gebruik maken van blauwe signalering is helemaal jouw pakkie aan niet, iets waar je je helemaal niet mee bezig dient te houden ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #48 Gepost op: 10 november 2010, 09:38:14
Jij hebt gewoon aan de kant te gaan voor een voorrangsvoertuig, je gaat aan de kant voor het blauw en de sirene, niet voor de BiZa striping in combinatie met blauw ....

Dat er volgens jouw mensen oneigenlijk gebruik maken van blauwe signalering is helemaal jouw pakkie aan niet, iets waar je je helemaal niet mee bezig dient te houden ...

Mee eens, enige wat je als braaf burger kunt doen is dit melden aan de politie. Mocht het om illegaal gebruik gaan, dan kunnen ze hier wat onderzoek naar doen als je bijvoorbeeld merk/type auto + kenteken door hebt gegeven.

Een onherkenbaar voertuig met blauw en sirene is soms wel moeilijker te spotten in je achteruitkijkspiegels, maar dat weten de personen in de betreffende auto ook wel en zullen daar dus rekening mee (moeten) houden
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #49 Gepost op: 10 november 2010, 10:46:21
Als mijn info juist is  :-\  Was de bestuurder de commandant van de brandweer Eemnes en is deze meneer vervangen voor een nieuwe commandant. (reden niet bekend en niet belangrijk in deze)
Wellicht zijn er nog brandweerleden uit Eemnes actief op dit forum en kunnen zij hier uitsluisel over geven.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”