Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 18323 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Gepost op: 3 november 2010, 13:51:56
Zonder met een beschuldigende vinger te gaan wijzen ...

Als je motor wilt rijden in Nederland moet je (voor een zware motor) 21 zijn, om met een tientonner de weg op te mogen is 16 jaar en/of 18 jaar genoeg ...
Zou het niet eens tijd worden om dit ook te verhogen ?
....

Volgens mij moet je met een Tractor ook een rijbewijs hebben. Daarnaast is de snelheid van dit soort voertuigen laag en de mobiliteitscirkel klein....


If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Menneke86

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 401
Reactie #1 Gepost op: 3 november 2010, 13:58:44
Volgens mij moet je met een Tractor ook een rijbewijs hebben. Daarnaast is de snelheid van dit soort voertuigen laag en de mobiliteitscirkel klein....


Het tractorrijbewijs (T-rijbewijs) is nog niet van kracht. Momenteel is een tractorcertificaat voldoende om een landbouwvoertuig te mogen besturen. Dit wordt verkregen na een korte proef van bekwaamheid.

De snelheid van de apparaten vind ik persoonlijk ook niet meer echt laag. Ondanks dat officieel op de openbare weg maar 25km/h gereden mag worden gebeurd dit met de moderne tractoren wordt dit frequent overschreven, aangezien deze makkelijk een snelheidje van 55 á 60 km per uur kunnen halen. Met deze snelheden sta je met een aantal tientallen tonnetjes erachter niet zo snel stil, dat duwt wel even door.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #2 Gepost op: 3 november 2010, 15:00:56
Het tractorrijbewijs (T-rijbewijs) is nog niet van kracht. Momenteel is een tractorcertificaat voldoende om een landbouwvoertuig te mogen besturen. Dit wordt verkregen na een korte proef van bekwaamheid.

De snelheid van de apparaten vind ik persoonlijk ook niet meer echt laag. Ondanks dat officieel op de openbare weg maar 25km/h gereden mag worden gebeurd dit met de moderne tractoren wordt dit frequent overschreven, aangezien deze makkelijk een snelheidje van 55 á 60 km per uur kunnen halen. Met deze snelheden sta je met een aantal tientallen tonnetjes erachter niet zo snel stil, dat duwt wel even door.


Want alleen geld voor mensen in de leeftijd van 16 en 17 jaar. In tegenstelling tot de rijbewijzen(welke geregeld zijn in de WVW). IS het trekker "rijbewijs"voor deze leeftijdscategorie geregeld in de ARBO wet.

gr
Mike


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 3 november 2010, 17:34:59
Zonder met een beschuldigende vinger te gaan wijzen ...

Als je motor wilt rijden in Nederland moet je (voor een zware motor) 21 zijn, om met een tientonner de weg op te mogen is 16 jaar en/of 18 jaar genoeg ...
Zou het niet eens tijd worden om dit ook te verhogen ?

Doden en zwaargewonden na ongelukBij een ongeluk bij Biddinghuizen zijn twee doden gevallen en zijn negen mensen zwaargewond geraakt.
 
Een busje met tien inzittenden botste frontaal op een trekker met aanhanger. Een slachtoffer overleed ter plaatse, het andere bezweek in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. De bestuurder van de trekker, een jongen van 16, kwam bij het ongeluk onder zijn voertuig terecht en raakte daarbij zwaargewond.

Pools kenteken
Het busje heeft een Pools kenteken, maar de politie kan niet zeggen of de inzittenden ook de Poolse nationaliteit hebben. Alle gewonden zijn naar ziekenhuizen in de omgeving vervoerd. Het is niet bekend hoe zij er aan toe zijn.

Weg dicht
De N708 is in verband met het ongeval tussen Biddinghuizen en Harderwijk in beide richtingen afgesloten.

Het ongeval vond plaats op een onverlichte buitenweg. Volgens de brandweer moet er sprake zijn geweest van een gigantische klap, gezien de ravage op de weg. De trekker is door het ongeval in een greppel terecht gekomen en de voorkant van het busje is zeer zwaar beschadigd.

bron rtl.nl



Maar gezien de context van dit topic, zou het wat uitgemaakt hebben bij dit ongeval als de tractor bestuurder een rijbewijs had gehad?  ???


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #4 Gepost op: 3 november 2010, 17:43:28
Niet echt het moment om te discussieren over het trekkerrijbewijs.
Met een volle kieper achter je trekker ben je in elk geval niet echt in staat om snel op situaties te reageren. Dat is onafhankelijk van je leeftijd. Het is in elk geval iets wat veel automobilisten nog wel eens vergeten volgens mij. Mijn ervaring is dat velen denken dat je met zo'n ding makkelijk even de berm in kan sturen....
Maar goed, de oorzaak zal hopelijk nog wel bekend worden en dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #5 Gepost op: 3 november 2010, 18:26:09
Volgens mij moet je met een Tractor ook een rijbewijs hebben. Daarnaast is de snelheid van dit soort voertuigen laag en de mobiliteitscirkel klein....
Sorry, maar wat?? Een beetje moderne trekker haalt met 50 ton totaalgewicht nog de 50 kilometer per uur (nee, zo hard mogen ze niet...).  :-X


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #6 Gepost op: 3 november 2010, 18:33:35
Niet echt het moment om te discussieren over het trekkerrijbewijs.
Met een volle kieper achter je trekker ben je in elk geval niet echt in staat om snel op situaties te reageren. Dat is onafhankelijk van je leeftijd. Het is in elk geval iets wat veel automobilisten nog wel eens vergeten volgens mij. Mijn ervaring is dat velen denken dat je met zo'n ding makkelijk even de berm in kan sturen....
Maar goed, de oorzaak zal hopelijk nog wel bekend worden en dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.

Mee eens, ook ik begeef me regelmatig met een trekker op de weg (ik help graag op het bedrijf van mijn zwager, en ik kan nu eenmaal moeilijk stil zitten dus na het werk ben ik er al te vaak te vinden) en veel mensen (vooral degenen die geen tractoren 'kennen') gaan niks aan de kant. Op zich niet erg, maar met een mooi tonnage ga ik de berm niet (of nauwelijks) in, omdat het risico te groot is dat ik op de kop in de sloot beland... En er zijn er hier genoeg die hier met een kilometertje of 80 in hun auto rondblazen (60 km-zone). Met een trekker moet je knap ver vooruit kijken (en daar mag in de certificering wel eens rekening mee gehouden worden).
In het verkeer heb je nu eenmaal rekening te houden met elkaar (en nee, echt niet alle trekkerbestuurders zijn heiligen, ook ik niet)..

Maar om hier over oorzaken en schuldigen te speculeren gaat me te ver... Bovendien, die weg lijkt mij aan de gladde kant (erg schoon kan ik 'm niet noemen), en die busjes kunnen knap last van de wind hebben (het waaide behoorlijk vandaag).
Gewoon een trieste samenloop van omstandigheden.

Overigens; wat de snelheid van landbouwverkeer betreft: deze Deutz zal een 40 km/h-transmissie hebben, en dus op 40 km/h getest zijn. Als 't ding met een kipper erachter de 35 haalt zou ik het hard vinden.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #7 Gepost op: 3 november 2010, 19:36:19
Bijzonder tragisch ongeval, los van de schuldvraag een drama om als betrokkenen, nabestaanden en hulverleners mee verder te moeten leven.

Speculeren lijkt mij conform goede forumregel niet gepast. Hierbij wil ik voor diegenen die wat meer objectieve en actuele informatie over landbouwongevallen wel graag wijzen op dit rapport over landbouwverkeer en ongevallen, recentelijk gepubliceerd door de onderzoeksraad voor de veiligheid. Daarin is ook veel te vinden over toepasselijke wet- en regelgeving in deze.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


Bas89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #8 Gepost op: 3 november 2010, 20:56:25
Sorry, maar wat?? Een beetje moderne trekker haalt met 50 ton totaalgewicht nog de 50 kilometer per uur (nee, zo hard mogen ze niet...).  :-X

zeer tragisch ongeval

Maar jongens.... je moet wel weten waar je over praat bij dit soort dingen en niet zomaar wat roepen, een vrachtwagen heeft een totaal gewicht 50 ton maar een trekker kipper combinatie weegt zo'n 25 ton en 30 hooguit. hoe weet ik dit? ik werk zelf in de landbouw en rij dagelijks met dit spul. ik wil hier niemand beschuldigen maar het is altijd nogal makkelijk om te zeggen; ah die jongen is 16... die heeft geen ervaring. als ik de foto's en video's zo bekijk dan denk ik dat het busje met zeer hoge snelheid achterop de kipper is geklapt en dat hij/zij zich heeft verkeken op de snelheid van de trekker (40 a 50 km/h) want gezien de positie van de trekker weet ik zeker dat de trekker rijdende was want als de trekker stil had gestaan dan had die nooit in de sloot gekomen want met een busje duw je geen 25 ton uit stilstand weg. maar als de verlichting natuurlijk niet in orde was dan is het verhaal wel anders maar feit blijft dat dit met enorme snelheid is gegaan.
we zullen het waarschijnlijk noot weten.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2010, 21:22:49
Tractoren moeten gebruikt worden voor werk op het land en uiteraard mag de boer ook van zijn boerderij heen en weer daarheen. Geen probleem mee.

Waar ik wel een probleem mee heb zijn tractoren die ingezet worden ter vervanging van een normale kiepwagen. Deze vogels rijden 15x per dag met hoge snelheid volledig afgeladen door een dorp/stad heen. Met alle risico's van dien!
Daarbij, mijn persoonlijke mening is dat deze voertuigen alleen bestuurd mogen worden door personen van minimaal 18 jaar oud. En wat mij betreft heb je voor een tractor een echt tractor rijbewijs nodig alvorens je erop mag rijden.