Niet echt het moment om te discussieren over het trekkerrijbewijs.
Met een volle kieper achter je trekker ben je in elk geval niet echt in staat om snel op situaties te reageren. Dat is onafhankelijk van je leeftijd. Het is in elk geval iets wat veel automobilisten nog wel eens vergeten volgens mij. Mijn ervaring is dat velen denken dat je met zo'n ding makkelijk even de berm in kan sturen....
Maar goed, de oorzaak zal hopelijk nog wel bekend worden en dan kunnen we er iets zinnigs over zeggen.
Mee eens, ook ik begeef me regelmatig met een trekker op de weg (ik help graag op het bedrijf van mijn zwager, en ik kan nu eenmaal moeilijk stil zitten dus na het werk ben ik er al te vaak te vinden) en veel mensen (vooral degenen die geen tractoren 'kennen') gaan niks aan de kant. Op zich niet erg, maar met een mooi tonnage ga ik de berm niet (of nauwelijks) in, omdat het risico te groot is dat ik op de kop in de sloot beland... En er zijn er hier genoeg die hier met een kilometertje of 80 in hun auto rondblazen (60 km-zone). Met een trekker moet je knap ver vooruit kijken (en daar mag in de certificering wel eens rekening mee gehouden worden).
In het verkeer heb je nu eenmaal rekening te houden met elkaar (en nee, echt niet alle trekkerbestuurders zijn heiligen, ook ik niet)..
Maar om hier over oorzaken en schuldigen te speculeren gaat me te ver... Bovendien, die weg lijkt mij aan de gladde kant (erg schoon kan ik 'm niet noemen), en die busjes kunnen knap last van de wind hebben (het waaide behoorlijk vandaag).
Gewoon een trieste samenloop van omstandigheden.
Overigens; wat de snelheid van landbouwverkeer betreft: deze Deutz zal een 40 km/h-transmissie hebben, en dus op 40 km/h getest zijn. Als 't ding met een kipper erachter de 35 haalt zou ik het hard vinden.