Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 18274 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gast48368

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 3 november 2010, 21:40:41
Tractor rijbewijs 2010:

Trekkerrijbewijs - examen
Cursuscode: AL10.82

Kosten: € 195,- (incl. cursusboek en cd-rom)
Groepsgrootte: 2 - 4 personen

Individuele aanmelding
Groepsaanmelding  

Doel van de cursus
Behalen Trekker Rijbewijs.

Doelgroep
Iedereen die 16 jaar of ouder is maar jonger dan 18 jaar en een trekker wil besturen op de openbare weg, het erf of op landbouwgronden.

Iedereen van 18 jaar en ouder die regelmatig een trekker bestuurt maar niet in het bezit is van een autorijbewijs.
Examenkandidaten dienen op de dag van praktijk examen minimaal 16 jaar oud te zijn. Het theorieexamen mag eerder afgelegd worden.

Cursusinhoud
Het afleggen van een theorie en een praktijkexamen. Het theorie examen bestaat uit 40 meerkeuze vragen, de beschikbare tijd is 45 minuten. Het praktijk examen duurt ongveer 1 uur. Tijdens het praktijkexamen dient de kandidaat aan te tonen de volgende competenties te bezitten:

•Kan beoordelen of op de trekker de juiste veiligheids- en verkeersuitrusting aanwezig is
•Kan de trekker bedienen en besturen
•Kan de aanhangwagen veilig en verantwoord kan aan en afkoppelen
•Kan veilig en verantwoord manoeuvreren met trekker en aanhangwagen
•Is vaardig in het besturen van de trekker met aanhangwagen op de openbare weg
•Kan rijden volgens de verkeersvoorschriften en verkeersregels
De volgorde van de opdrachten die de kandidaat moet uitvoeren:

1.De trekker beoordelen op de aanwezigheid van de juiste veiligheidsvoorzieningen en verkeersuitrusting
2.Het keren op de weg met een trekker zonder aanhangwagen
3.Het aan- en afkoppelen van de aftakas, remslang, hydrauliekslangen, verlichting
4.Het wegnemen van het steunwiel van de aanhanger
5.De noodzakelijke verlichting controleren
6.Het achteruitrijden door een linkerbocht en rechterbocht met trekker en gekoppelde tweewielige aanhangwagen
7.Het parkeren van de aanhangwagen in een loods
Plaats van het examen: Agrologistiek trainingscentrum in Horst.

Bijzonderheden:

De kandidaat legt het examen af in een trekker met aanhangwagen die op de examenlokatie aanwezig is. Het examen wordt altijd s’middags afgenomen. Kandidaten kunnen vooraf een voorbereidende praktijktraining volgen. Zie hiervoor de cursus praktijktraining trekkerrijbewijs.

Afsluiting
Trekker Rijbewijs en getuigschrift (MBO deelkwalificatie).

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via onze inschrijfformulieren. U wordt na aanmelding uitgenodigd voor de eerstvolgende cursus waar plaats is. Kunt u dan niet, dan verzoeken wij u om zich bij ons af te melden. Wanneer wij geen reactie ontvangen op onze uitnodiging, dan gaan wij ervanuit dat u aanwezig zult zijn op de cursus.

Meer informatie
Praktijktraining trekkerrijbewijs

bron

Kortom: In 3 uur heb je je tractor rijbewijs gehaald. ::) En ben je een volledige deelnemer van het verkeer.

TVBlock

• Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 3 november 2010, 22:04:12
Kortom: In 3 uur heb je je tractor rijbewijs gehaald. ::) En ben je een volledige deelnemer van het verkeer.

Zet dat eens af tegen de opleiding voor vrachtwagenchauffeurs. Die ook met dergelijke zware ladingen om moeten kunnen gaan!
Helaas houd de agrarische lobby al vele jaren een aanscherping van de regels voor landbouwvoertuigen op de openbare weg tegen.

@yellowjackal is dat niet het onderstel van de aardappelbak nou ja wat ervan over is.
TV Block

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 3 november 2010, 22:04:32
Heel triest wat er is gebeurt.
Maar ik vrees dat de discussie over het gebruik van tractoren op de openbare weg geheel los staat van dit ongeval.
Tractoren zijn gewoon vervoersmiddelen, en zijn op de meeste wegen toegestaan, en zoals gezegt een 16 jarige met een tractorrijbewijs mag gewoon op de openbare weg rijden met een tractor. Is geheel volgens de wet, kan dus niemand wat van zeggen.
Ook de discussie of het wat uitmaakt of iemand 16 is en net op een tractor rijdt, of iemand van 50 die al jaren op een tractor rijdt is eigenlijk niet van toepassing. Ik mag van beide figuren verwachten dat zij goed weten wat een tractor kan, en waar je erg op moet letten, zeker als zij de openbare weg rijden met die dingen. Ook een volwassen persoon kan gruwelijk de fout in gaan.
Van iedere tractorchauffeur mag je verwachten dat zij weten dat een tractor met een volgeladen kieper met aardappelen/ grond of wat dan ook heel anders reageert dan met een lege kieper. Ookal omdat een volgeladen kieper, ondanks dat hij geremt is toch zal doorduwen.

JackM

• HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 3 november 2010, 22:07:20
Waaroom in vredesnaam deze discussie. Het is nog altijd onduidelijk wat de oorzaak is, hier wordt alleen over de tractorbestuurder gepraat. Misschien heeft de bestuurder van de bus wel een stuurfout gemaakt en was de botsing niet te voorkomen door de tractorbestuurder.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 3 november 2010, 22:10:04
Waaroom in vredesnaam deze discussie. Het is nog altijd onduidelijk wat de oorzaak is, hier wordt alleen over de tractorbestuurder gepraat. Misschien heeft de bestuurder van de bus wel een stuurfout gemaakt en was de botsing niet te voorkomen door de tractorbestuurder.

Als je goed leest verwijt niemand de tractor bestuurder dat hij/zij schuld heeft..

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #15 Gepost op: 3 november 2010, 22:11:32
Heel triest wat er is gebeurt.
Maar ik vrees dat de discussie over het gebruik van tractoren op de openbare weg geheel los staat van dit ongeval.
Tractoren zijn gewoon vervoersmiddelen, en zijn op de meeste wegen toegestaan, en zoals gezegt een 16 jarige met een tractorrijbewijs mag gewoon op de openbare weg rijden met een tractor. Is geheel volgens de wet, kan dus niemand wat van zeggen.
Ook de discussie of het wat uitmaakt of iemand 16 is en net op een tractor rijdt, of iemand van 50 die al jaren op een tractor rijdt is eigenlijk niet van toepassing. Ik mag van beide figuren verwachten dat zij goed weten wat een tractor kan, en waar je erg op moet letten, zeker als zij de openbare weg rijden met die dingen. Ook een volwassen persoon kan gruwelijk de fout in gaan.
Van iedere tractorchauffeur mag je verwachten dat zij weten dat een tractor met een volgeladen kieper met aardappelen/ grond of wat dan ook heel anders reageert dan met een lege kieper. Ookal omdat een volgeladen kieper, ondanks dat hij geremt is toch zal doorduwen.

jij haalt wat door elkaar. Het is een werktuig. Maar men zet hem in als vervoersmiddels voor van alles en nog wat. Zaken welke door een normale kiepauto gedaan horen te worden.dat is een wezelijk verschil.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 3 november 2010, 22:14:52

Helemaal mee eens.
Een week geleden heb ik getracht een apart topic te openen over ongevallen met landbouwvoertuigen/machines.
Helaas is dit topic meteen weer gesloten.

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat hier van alles in dit topic besproken wordt.
De nadruk wordt idd erg veel bij de tractor-bestuurder gelegd.

Buiten het feit dat dit natuurlijk een tragisch ongeval is met verschrikkelijke afloop voor ALLE partijen, dus ook de familie van de jonge tractor-bestuurder en de poolse gastarbeiders met collega's en misschien wel familie in Nederland wil ik mijn grootst mogelijke complimenten uitspreken voor de hulpdiensten die een voortreffelijk knap stukje werk verricht hebben.
Mijn medeleven gaat uit naar de familie en vrienden, collega's van de omgekomen mensen. Voor alle anderen wens ik een spoedig herstel en goede verwerking van dit voorval.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Snyper

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 3 november 2010, 22:23:15
Helemaal mee eens.
Een week geleden heb ik getracht een apart topic te openen over ongevallen met landbouwvoertuigen/machines.

Ik ben het er helemaal niet mee eens dat hier van alles in dit topic besproken wordt.
De nadruk wordt idd erg veel bij de tractor-bestuurder gelegd.

Buiten het feit dat dit natuurlijk een tragisch ongeval is met verschrikkelijke afloop voor ALLE partijen, dus ook de familie van de jonge tractor-bestuurder en de poolse gastarbeiders met collega's en misschien wel familie in Nederland wil ik mijn grootst mogelijke complimenten uitspreken voor de hulpdiensten die een voortreffelijk knap stukje werk verricht hebben.
Mijn medeleven gaat uit naar de familie en vrienden, collega's van de omgekomen mensen. Voor alle anderen wens ik een spoedig herstel en goede verwerking van dit voorval.

wees blij dat je hier op een normale manier een discussie kunt voeren. Op een ander forum is je bericht al verwijderd hoor en schoont men topics op.
Met andere worden complimenten voor de mods hiee dat die ook mensen hun mening laten hebben. Ook in dit verhaal van de tractor.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Reactie #18 Gepost op: 3 november 2010, 22:28:40
wees blij dat je hier op een normale manier een discussie kunt voeren. Op een ander forum is je bericht al verwijderd hoor en schoont men topics op.
Met andere worden complimenten voor de mods hiee dat die ook mensen hun mening laten hebben. Ook in dit verhaal van de tractor.

Daar ben ik ook blij mee, Brandwacht. En dat weten ze ook!  :)
Zoals je inmiddels gemerkt hebt is het topic afgesplitst en dat is een juiste beslissing. Zo kan het andere topic alleen over het ongeval gaan.  O0
(en laten we daar eerst maar eens op wat feitjes wachten)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 3 november 2010, 22:31:40
Helemaal mee eens.
(...)

Zou je de link van het topic willen geven want ik ben nu 3 weken terug aan het kijken maar kan nergens een dergelijk topic vinden....