Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs

Auteur Topic: Nut en noodzaak van een tractorrijbewijs  (gelezen 18272 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #40 Gepost op: 4 november 2010, 11:52:00
Als je met 16 jaar een tractor mag gaan besturen, met in de toekomst een rijbewijs, waarom zou je dan niet op je 16e al je rijbewijs voor je auto kunnen halen? Wat is nu precies het verschil?


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #41 Gepost op: 4 november 2010, 11:56:33
Het certificaat(!) zoals dat er nu ligt is ouderwets. Het idee was boerenjongens en stagelopers de kans te geven ook dit werk te doen. Wat betreft opleidingen in de agrarische sector: het is ondoenlijk om jongens en meiden van 16 en 17 niet op de trekker te laten rijden.
Het verschil met een auto is het gebruik (personenvervoer vs. goederenvervoer of machinewerk). Ook waren trekkers van oudsher zeer traag en vrij klein. Dat is ook een beetje verandert... (understatement)

In mijn ogen zou een begrenzing van snelheid en/of tonnage voor de groep van 16 en 17 een must zijn. Vergelijkbaar met het huidige rijbewijs voor motoren.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #42 Gepost op: 4 november 2010, 12:08:25
Ik vind het wel een beeeeetje een dooddoener die opmerking over: ze zijn opgegroeid op een boerderij.....

Net of kinderen die opgroeien in een autogarage opeens goed kunnen autorijden.

Het is echt wel een wereld van verschil of je op het land met een tractor kan rijden, of dat je jezelf in het 'drukke' verkeer op de openbare weg begeeft.

Je kan het voertuig wel beheersen, maar de vraag is of je ook het inzicht en de rijvaardigheid hebt om je gang te gaan op de openbare weg met al zijn risico's......
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #43 Gepost op: 4 november 2010, 12:09:35
Ik vind het wel een beeeeetje een dooddoener die opmerking over: ze zijn opgegroeid op een boerderij.....

Net of kinderen die opgroeien in een autogarage opeens goed kunnen autorijden.

Het is echt wel een wereld van verschil of je op het land met een tractor kan rijden, of dat je jezelf in het 'drukke' verkeer op de openbare weg begeeft.

Je kan het voertuig wel beheersen, maar de vraag is of je ook het inzicht en de rijvaardigheid hebt om je gang te gaan op de openbare weg met al zijn risico's......

Kinderen van een autohandelaar kunnen goed rijden...  0098 0098 ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #44 Gepost op: 4 november 2010, 12:12:41
Ik vind het wel een beeeeetje een dooddoener die opmerking over: ze zijn opgegroeid op een boerderij.....

En dat is het ook ....

Mensen die vanaf kleins af aan opgroeien in de wereld van (cross)motoren en het autorijbewijs overslaan als ze 18 worden mogen ook niet meteen op een zware motor stappen ...

Maar nogmaals, de ''trekkerkant'' word nu (iets) overbelicht, maar ook de grote / zware vrachtwagens waar 18 jarige op rijden vallen wat mij betreft onder deze ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #45 Gepost op: 4 november 2010, 13:03:55
Vind het allemaal erg overdreven.
We hebben in dit land een schreeuwend tekort aan chauffeurs en dan zou je dat ook nog eens willen inperken met tonnage maatregelen.
Zo motiveer je helemaal geen jonge mensen meer om dit vak te gaan beoefenen.
Mijn mening is dat het grootste deel van de chauffeurs en ook trekkerbestuurders prima weet waar men mee bezig is.
In dit land willen we elk incident weer gaan bestrijden met een maatregel. En dan vind men het vreemd dat we elke keer moeten bezuinigen. Reden genoeg om gewoon alles te laten zoals het nu is.


Albert-Jan

  • Medewerker Arrondissementsparket Openbaar Ministerie Middelburg
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • Ambulance 19105 Goes
Reactie #46 Gepost op: 4 november 2010, 13:15:58
Vind het allemaal erg overdreven.
We hebben in dit land een schreeuwend tekort aan chauffeurs en dan zou je dat ook nog eens willen inperken met tonnage maatregelen.
Zo motiveer je helemaal geen jonge mensen meer om dit vak te gaan beoefenen.
Mijn mening is dat het grootste deel van de chauffeurs en ook trekkerbestuurders prima weet waar men mee bezig is.
In dit land willen we elk incident weer gaan bestrijden met een maatregel. En dan vind men het vreemd dat we elke keer moeten bezuinigen. Reden genoeg om gewoon alles te laten zoals het nu is.


Precies... misschien is het beter eerst eens te kijken wat nou precies de oorzaak is en hoeveel het gebeurd. Op basis van die cijfers kun je kijken of het relevant is om een maatregel te treffen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #47 Gepost op: 4 november 2010, 13:23:59
Precies... misschien is het beter eerst eens te kijken wat nou precies de oorzaak is en hoeveel het gebeurd. Op basis van die cijfers kun je kijken of het relevant is om een maatregel te treffen!

1001x ::), het gaat niet meer over het betreffende ongeval maar over het algemeen of het nuttig en/of noodzakelijk is dat er een tractorrijbewijs komt en tevens bij welke leeftijd je een tractor zou mogen gaan besturen. ;)


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #48 Gepost op: 4 november 2010, 14:46:41
1001x ::), het gaat niet meer over het betreffende ongeval maar over het algemeen of het nuttig en/of noodzakelijk is dat er een tractorrijbewijs komt en tevens bij welke leeftijd je een tractor zou mogen gaan besturen. ;)

Dat was mij inmiddels wel duidelijk.
Het punt wat ik wil maken is dat men in dit land op basis van allerlei statistieken de wetgeving weer gaat aanpassen.
Gevolg hiervan is weer ingewikkeldere regelgeving, meer ambtenaren, meer kosten bladiebla.
Boeren in dit land is al hartstikke duur en dan is het gewoon super praktisch dat de kinderen vanaf hun 16e mee kunnen helpen.
Dit soort ongevallen zijn zeer tragisch maar je kunt gewoon niet alles voorkomen met regelgeving.

Beter doet men eens iets aan campagne om automobilisten bewust te maken van hun eigen gedrag.
Mensen zijn allemaal ontzettend gehaast en ergeren zich vaak aan deze ''trage" voertuigen.
Ze moeten beseffen dat hoe langzaam deze voertuigen ook gaan je er vrijwel niet mee kunt manoeuvreren..
Een automobilist zou zichzelf en de bestuurder van landbouwvoertuigen een groot plezier doen als men eens rekening hiermee hield.
De polderwegen zijn niet geschikt om te scheuren. Beter wacht men eens in de berm tot zo'n voertuig voorbij is of haalt men niet met volle snelheid in als je een bocht maakt. Voorzichtigheid is gewoon geboden en helaas ontbreekt dat bij de meeste bestuurders.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #49 Gepost op: 4 november 2010, 16:06:57
Waarom moet een vrachtwagenchauffeur 18 jaar zijn en een in vergelijking met he trekkerrijbewijs zwaardere examinering doorstaan, en hoeft de trekkerbestuurder dat niet en mag iemand van 16 op een trekker? Hoewel de omvang en de massa van deze voertuigen vergelijkbaar zijn.